• Vintersurf

Publicerad av challgren på 1 februari, 2025 vid 12:26

Tjena!

Nu när det är vinter tänkte jag dela med mig av erfarenheter och tips som jag samlat på mig under många år av vintersurf!!

1. Se till att vara riktigt varm innan du hoppar i vattnet:
    Något jag alltid gör är att sätta bilvärmen på max sista minutrarna innan jag kommer fram till surfspotet och dessutom vara onödigt varmt klädd. När jag väl tagit på mig dräkten, håller jag mig i min Dryrobe över våtdräkten så länge det går. Jag brukar också springa lätt några minuter och köra några burpees. Då är jag riktigt varm redan innan jag hoppar i vattnet, vilket gör stor skillnad. Du ska vara så varm att det nästan är obehagligt och att du längtar att komma i vattnet!

2. Ta med en termos med varmt vatten:
    Planerar du att köra länge så är detta tips en “life saver”. Fyll på med värme mellan sessions om du kör flera omgångar. Om man ska ha varmt vatten i skor och handskar innan man hoppar i vattnet, tvistar de lärde om. Jag tycker att man ska vara ordentligt varm utan vatten och hålla handskar och skor torra så länge det går men att fylla på med värme är helt ok!

3. Greppfix under handskarna:
    När jag vindsurfar tar jag lite riktigt klibbigt surfvax (finns ett från Sexwax som heter Dream Cream…men är svårt att få tag i) eller handbollsklister och lägger det på handflatan, handryggen och fingrarna under handskarna. Det ger ett mycket bättre grepp på bommen och gör att handskarna inte glider mot handen, även när allt är vått och kallt. För mig gör det stor skillnad!

4. Surfa inte själv:
    Den allra viktigaste punkten för att se till att man får surfa igen. Händer det något när det är som kallast så har man inte lång stund i vattnet innan det börjar bli allvar på riktigt. Vintersurf är riktigt jäkla kul och en upplevelse men kan snabbt gå till överlevnad om man har otur. När kylan sätter in på riktigt så har man inte lång tid på sig att ta sig upp ur vattnet.
    OM du ändå surfar själv: Se till att du berättar för någon var du kör och och hur länge du planerar att köra. Om du inte hört av dig innan “deadline” för surfet så kom överens om att de ska ringa sjöräddningen!

Min favvo-utrustning för vintersurf:

• NRS Mittens: De här handskarna är verkligen de bästa jag testat för vindsurf. De håller värmen superbra, och de är tillräckligt flexibla för att man inte förlorar känslan för riggen.
    • Xcel Infiniti 8mm boots & Xcel Drylock 7mm tumvanter: När det gäller vågsurf så är dessa oslagbara. Bootsen håller fötterna varma i alla lägen, och tumvantarna gör ett suveränt jobb med både värme och komfort. Jag känner mig alltid trygg med den här utrustningen, oavsett hur kallt det är ute.
    • Atan 6.5mm boots. Duger gott och väl i tjocklek och värme när man vindsurfar. Dessutom saknar de remmar som kan göra det svårt att komma i stropparna.
    • Dryrobe eller liknande En rock/jacka att ha över våtdräkten. Före, mellan och efter surfpassen! Riktigt jäkla skönt!
    • Våtdräkt. Ska du vintersurfa när det är riktigt kallt så är det inbyggd huva som gäller och minst 5mm tjock dräkt men helst 6mm! Jag kör en 7/6:a när det är som kallast. Här skulle jag säga att alla etablerade märken har bra och varma dräkter och att det allra viktigaste är passformen. Jag är oftast mittemellan storleken M-L och jag har hittat märket jag gillar och som sitter bra (O’neill).

Har jag missat nåt?

isaac svarade 9 minuter sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rickard_nr1

Medlem
    1 februari, 2025 vid 13:41

Byt om hemma så slipper man frysa med ombyte på stranden , går även att byta om hemma efter om man tar på sig tex regnkläder eller regnponcho.

gå upp efter 10-15min om de börjar bli kallt i fingrarna. 5min på land med lite rörelse å armarna neråt så händerna får cirkulation så står de sig bra länge än att man åker å fryser om händerna

• evert

Medlem
    1 februari, 2025 vid 14:29

Tack för bra tips. Här kommer mina:

Om händerna blir kalla kan man gå upp för att få igång cirkulationen som skrivet ovan. Därefter håller sig händerna varma om man fortsätter surfa (är min erfarenhet).

XXL och andra har vätskefyllda påsar som man kokar. På plats bryter man den lilla metallen inuti och de alstrar värme i ca 30 min. De måste knådas ordentligt när man “startat” dem för att hålla värmen, de ska bli mjuka och smidiga. Ta den stora storleken och lägg på bröstet på huden innanför våtdräkten för lite skön extra värme. 🙂

• isaac

Medlem
    1 februari, 2025 vid 14:41

En bra impact vest kan också göra stor skillnad för värmen och dessutom ge lite extra säkerhet vid vindsurfing. Jag kör en Mystic foil impact vest. Ger ca 10mm extra isolering över bröstkorgen. När det är som kallast bär jag den under våtdräkten för att hindra att vatten hamnar mellan väst och våtdräkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.