Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vintersurf för inte så kärva…
-
@Svenne 432799 wrote:
Jag har seglat rätt mycket med torris. Det är skitäckligt och man luktar bajs efteråt. Tacka vetja neopren!
Men varför? De finns ju sköna grejer o syssla med som man luktar bajs av efteråt!
-
@saratoga 432923 wrote:
Vad har ni på händerna? Körde senast i lördags på Erstaviken. Testade neoprenhandskar med öppen handflata. Det funkade ett tag men inte länge. Jag är antagligen för klen i underarmarna för att orka längre pass men att jag skulle bli trött så fort i just underarmarna pga handskarna var jag inte beredd på, nära att inte komma hem ;o) Testat vanliga neoprenhandskar innan också som jag inte klarade att köra länge med.
/PeterDet beror på att dräkt + handskar stryper cirkulationen till underarmarna, vilket ger mjölksyra nästan bums. Jag vet inte riktigt hur man löser det för vissa gånger har jag problem med det där, andra inte. Dessutom brukar sällan bägge armar drabbas och det verkar inte spela nån roll om jag är vältränad eller inte. Vad jag misstänker är att det kan ha nåt med hur jag sätter på mig dräkten att göra, sitter den tajtaste delen av mudden över en relativt tjock del av underarmen gissar jag att man får mer problem än om den sitter där armen är smalare. Men det är bara en gissning, jag har inte testat på något vis.
-
surfslusken;432938 wrote:Men varför? De finns ju sköna grejer o syssla med som man luktar bajs av efteråt!
Jag vet, det är det som är problemet.
-
saratoga;432923 wrote:Vad har ni på händerna? Körde senast i lördags på Erstaviken. Testade neoprenhandskar med öppen handflata. Det funkade ett tag men inte länge. Jag är antagligen för klen i underarmarna för att orka längre pass men att jag skulle bli trött så fort i just underarmarna pga handskarna var jag inte beredd på, nära att inte komma hem ;o) Testat vanliga neoprenhandskar innan också som jag inte klarade att köra länge med.
/PeterJag kör på 2 mm heltäckande neopren på händerna, det funkar fint för mig så här års så länge man håller sig på vattnet.
Annars är det just händer och fötter som blir kalla först, ett par bra dojor är att rekommendera. -
…turkoisegröna diskhandskar under våtdräktsmudden is the shit!
-
@saratoga 432923 wrote:
Vad har ni på händerna? Körde senast i lördags på Erstaviken. Testade neoprenhandskar med öppen handflata. Det funkade ett tag men inte länge. Jag är antagligen för klen i underarmarna för att orka längre pass men att jag skulle bli trött så fort i just underarmarna pga handskarna var jag inte beredd på, nära att inte komma hem ;o) Testat vanliga neoprenhandskar innan också som jag inte klarade att köra länge med.
/PeterMed handskar greppar man oftast hårdare pga sämre grepp (lite halare) vilket gör att man anstränger sig mer. Detta i kombination med ett tjockare grepp (bom+handskar) medför att man lätt kan få kramp. Bästa lösningen mot kramp är att köpa en bom med så tunt grepp som möjligt. Seglar man t ex med Aeron’s kolbom med 26mm i grepp kan man lätt använda handskar utan att få kramp. Standard bommen ligger på ca 30mm vilket motsvarar ca +12mm i omkrets (jmf mot Aeron) vilket ger en mkt stor skillnad i utållighet. Detta gäller framförallt om man har små händer eller inte är så vältränad.
-
Bra tips! Siktar på att hitta en ny bom så småningom samt diskhandskar… minns optimistseglingen när man var liten ;o) där körde de riktigt hårda med diskhandskar!
-
Köp en pyro. Du kommer bli nöjd. Se till att du får en size som du kan klä dig rejält under. Kondens och inläckage kommer man aldrig ifrån.
Logga in för att svara.