Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinterträning?

Taggad: 

• Vinterträning?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 september, 2002 vid 10:03

Hej!
    Jag har för avsikt att börja tävla i formula nästa säsong och tänkte förbereda mig lite under hösten/vintern. Då jag ej har möjlighet att träna på vattnet så är det gym eller löpspåret som gäller. Under rådande förutsättningar, hur anser ni att jag skall lägga upp min vinterträning för att vara så bra med när säsongen börjar (i slutet av februari! SUGEN smile.gif )
    Jag är ca: 190 cm o väger 90 kg så jag tror inte jag behöver bli tyngre (?) , jag har viktväst om det skulle vara så!
    Tack för hjälpen!

anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 12:38

Om du bor isfritt så lämpar sig Formula förhållandevis bra på vintern då de lätta vindarna gör kölden uthärdlig och underarmarna arbetar mindre vilket möjliggör handskar utan kramp. Segla varje dag under jullovet. Segla koncentrerat på sportlovet. Inom jollesegling där konkurrensen alltid varit stenhård har receptet på framgång varit vinterträning. De som hållit igång seglandet över vintern har en stor fördel. Ju mer du seglar destu bättre lär sig dina sinnen utrustningen. Den som är mest i ett med prylarna håller automatiskt hög fart och kan ha split vision och ha koll på taktiken. Forumulaseglingen liknar mer traditionell segling där det många gånger är timmarna på vattnet som ger resultat. Välkommen att vinterträna med oss i Skåne.
    Hälsningarna
    Z

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 17:58

var tränar ni i skåne?
    Jag bor i lund och skulle behöva komma ut lite oftare…

/MVH
    Hugo

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2002 vid 08:12

Träningskompisar för formula i Skåne, Alla nämda tävlar i Svenska cupen.

I Lomma kör Marcus och Jonas, i Helsingborg kör Ulf, i Båstad kör Dala, i Hässleholm kör Robin och i Åhus kör Mats, Per och Mats.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2002 vid 13:11

Ok, tack för alla inviter, men jag är i Finland utan bräda och undrar hur jag kan förbereda mig rent fysiskt? Den mentala förberedelsen görs på konfen!!!!!
    Tack,
    WG

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2002 vid 08:23

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2002 vid 12:15

Vi tränar i Trelleborg, Skateholm eller i Höllviken.
    Hälsningar Sebastian Larsson, Magnus Hägg, och Mattias Hansson

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2002 vid 20:31

Ok….lite långt att köra kanske utan att veta var man ska ..:-)
    Har kört lite i lomma bukten utan formula-sällskap…
    Blir kanske bättre till våren….?
    /Hugo

• swe-16

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 07:14

Tja!
    Lider av samma åkomma som du själv, dvs bosatt i fel ände av Europa (i alla fall ur vindsurfingsynpunkt). Nov-feb är oftast för kalla att segla i Stockholm.
    Mitt årsupplägg brukar se ut så här:
    Sista tävlingen för säsongen i slutet av september
    Oktober: Vilar
    November: Börjar med lätt styrketräning för hela kroppen och alla muskler ca 2-4 ggr/vecka. Normal husmanskost.
    December: Tyngre styrketräning (8-12 reps/övning, 2-3 övningar per muskelgrupp) för ben, armar, underarmar och rygg. Viktigt att dessa större muskelgrupper får vila >48 h mellan passen. Kosttillskott: RX Fuel (Twinlab) samt kreatin.
    Januari: Fortsätter med samma kosttillskott. Fortsätter med samma styrketräning. Börjar också med aerobisk träning, typ spinning, cirkelträning 1-2 ggr/vecka.
    Februari: Ev kan jag dra ner något på styrketräningen nu för att fokusera på konditionen lite mer. 2-3 styrkepass och 2-3 aerobiska pass (spinning, löpband, roddmaskin-mkt bra!!- cirkelträning, boxercise etc)
    Mars: Slutar med kreatinet och RXFuel nu, annars blir jag för tung. I detta läget väger jag oftast över 100kg och måste ta bort minst 5 kg (i våras deffade jag bort 13kg! 106kg->93kg). Tar därför WheyFuel (Twinlab, rent protein) istället. Endast underhållsträning av musklerna. Stor fokus på kondition nu – 1 h aerobiska pass nästan varje morgon innan jobbet. Pulsmätare ett måste!!!Försöker komma ut på vattnet så ofta det bara går.
    April-September: 1h aerobiska pass varje vardagsmorgon. Seglar på em. I brist på vind går jag till gymmet.

Kör hårt!
    mvh
    Per

PS Jag brukar slarva med den sista delen på året i juli-sept, men ofta brukar jag få ont i rygg och armar och knän om jag INTE fortsätter med träningen på gymmet…så det är bara att bita ihop. DS

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 09:55

Tack Per!

Det vär just ett sådant svar jag ville ha. Jag kan fortsätta med gainers och tung träning ett tag till då cool.gif
    By the way vad kör du för prylar om du väger kring -95kg under säsongen?

Mera marklyft
    /wille

• swe-16

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 10:06

Skåningarna kan inte ens tänka sig hur det är att inte få vindsurfa året runt ;-)…det var nog därför de inte förstod din fråga.

Jag har kört på Starboard 186X och Gaastra NIII 12,5-11,5-10,4-9,0, där jag registrerat in 12,5-11,5-10,4 på 90% av tävlingarna. På NM och första Svenska Cupen tävlingen registrerade jag in 12,5-10,4-9,0.

Fenor: Deboichet Custom samt Curtis
    mvh
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 15:58

Varför inte vila sig i form och ge järnet när våren kommer istället

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinterträning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.