Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vit starboard gulnar…
-
Tja Micke!
Tidigare har det visat sig att en lite “uppruggad” yta, sett i mikroskop typ, binder ett lager vattenmolekyler som ligger som en tunn film som vattnet glider mot vilket ger det bästa släppet/lägsta friktionen och därmed tidig planing/högsta hastigheten. Alltså blankpolerad lackad yta är inte lika snabb som en våtslipad med finaste pappret.
//Magnus
-
Vax blir halt som bara den!
Jag vaxade hela segelbåten förra säsongen, tyvärr även på sittplatserna, vilket gjorde den osegelbar. Man fick aldrig något grepp med arslet
-
Det stämmer det där med att brädan får sämre glid med en hel blankpolerad yta. Bäst glid får man som sagt när man slipar botten med våtslippapper 400 då får du en lite småruggig yta, som bildar en tunn tunn vattenfilm som fastnar på brädan, precis som en av de föregående talarna sa. Därför blir den enda friktionen mellan vattnet vatten. Så jag har hellre en bräda som är lite ful och matt men går snabbt än en fin blankpolerad bräda som går trögt i vattnet…
-
har en f2 sputnik 265 wce och den är lite sträv i botten
orginalskick faktiskt,
och det är en bräda de sprängt 40 knop med. -
HEJ!
Här kommer ett bra testat tips.
Det som gäller är Oxalsyra, “bleker”/tar bort gul missfärgning som kommer ifrån att brädan tex inte har torkat i fria luften utan har legat i boardbag. Speciellt insjövatten/sötvatten tror jag.
Finns att köpa i färghandeln (som kristaller). Ska lösas upp i ljummet vatten, med ca en matsked till 3-5 dl. OBS! vet inte om det finns i olika konc!
Tvätta av, låt verka någon minut och skölj av med mkt vatten.
Funkar perfekt, men var försiktig så det inte rinner över ställen på brädan där det inte behövs.
Jag har diskuterat eventuella risker med en kemist/produktansvarig på ett av det större kemiftg/grossisterna och vi kom fram till koncentrationen mm.
Detta gäller alla sk produktioncustom dvs lackad gelcoatspackel yta.
Var försiktig o prova dig fram, den gula hinnan försvinner snabbt o det är nog bra om det inte får verka längre än nödvändigt.
//Magnus
-
hi hi vilken tur att min techno är gul redan då slipper jag ju detta hemska problem…
-
Blir brädan gulare om man låter den ligga kvar i boardbagen mellan surfen?
/malun
Logga in för att svara.