Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vollerwiek rekordfarter…
-
inte, det ligger ju ap långt bort 😉
skönt att höra att ni inte är nöjda iaf… då kanske jag bara varit någon enstaka kn efter er o inte 5kn
-
andypower;679534 wrote:Dette er totalt ” BBANZAII-ATTITUDE” speedseiling .
Inte då, det är bara en vanligt dag på jobbet, med den högst normala speedsurf-attityden “nej tarmar – ingen ära” (No guts – no glory).
Vilket är baksidan med att sitta på läktaren som t ex jag och Öhlund just nu gör. Bara att bryta ihop, vänta tålmodigt på att självläka och komma igen…
-
Strålande insatser, men vad ni är hårda mot er själva. Personerna som har listat tider är ju Europas finest, och så långt efter är ni ju inte. De flesta är ju samlade runt 43knop. Att Richardsson och Mattias alls funderade på att gå i vattnet med diverse skavanker uppvisar guts extraordinare.
Det måste varit jäkligt kul på vattnet, platt och mycket vind antar jag. Livet kan nog inte bli bättre antar jag… om man bortser all smärta 😉
Tack för att ni visar upp Sverige från vår bästa sida
-
Riktigt kul och se, grattis till nya pb. Extremt och göra det med justerade revben också,
har själv seglat med sprickor i revbenen, sätter sig lätt i bakhuvet. .Man är lite sugen nu när det visslar runt knutarna här i kalmar.
-
Ja det var nog ett halt och lytt gäng som tillbaka från Tyskland denna gången. Det är ju nästan alltid omöjligt att få till det på nya ställen första gången, men någon gång måste vara den första. Bra kämpat!!
Sedan är det ju säkert så att Vollerviek liksom andra ställen med mycket tidvatten är beroende av en stark medström och själva “fönstret” för att åka fort är ganska kort, tidvatten i medström på 3-6 knop, lagom vatten nivå med minimalt chop, vindriktining i optimal riktning och flyt med vindbyarna. Sandy Point, The Brace, Southend, Dungervan, Vollerviek, Büsum, ställen med den där extra strömmen som gör att 5 knop extra blir möjlig, men ack så svåra att tajma… Det kan lika gärna vara motström och då går det typ 5 knop saktare utan att man fattar nånting.
När jag seglade i 40 knop på Irland med Naish 7,8 så var det inte motström om man säger så… men 31 knop I Sandy Point var värsta sirapen… Dock är det lika för alla som är där samtidigt och hatten av för JvdH, han och “Blue Steel” har ju blivet helt överj:vligt bra! -
Japp då slapp man sitta på läktaren efter denna krasch oxå.
Bara kraftigt våld mot musklerna sa läkaren ,röntgen plåtarna så fina ut .
Längtar redan tillbaka till Vollerwiek absolut det bästa speedställe jag varit på .
Nu har vi varit nybörjare så nästa gång kanske vi kan leverera
Och jag ska gå ut lite lugnare och börja gasa när vattnet blir som finast istället för att köra runt och slita ut musklerna och krascha prylar och kroppen. -
Kroppen var kass på riktigt. Satt och tänkte hela vägen hem att jag MÅSTE träna kondition, och det behöver jag fortfarande. Men precis när jag kom innanför dörren hemma så fick jag springa på toa. Har bott där fram tills nu. Maginfluensa och nästan 41 grades feber i fredags. Känns alltid skönt att få något riktigt att skylla på när det gått dåligt 😉
Håller med Macke, jag vill tillbaka nu. Stället är sjukt! Min tanke är dock att åka ner igen på lite lägre progg. Typ vanlig kuling duger bra, för att segla in sig på riktigt. Jacques och Martin var också där för första gången men de kunde direkt överföra sina kunskaper från The Brace och Het Kuitje. Det är exakt samma förhållanden. Man ska smyga första delen på lågvattnet då det är motströms, och satsa järnet precis när vattnet vänder. Precis som BQ skriver i sitt inlägg. Känns nästan lite fusk att segla i 3-5 knops medström. Det ger, KAN JAG TYCKA, lite mer cred till Bringdal och AA eftersom deras rekordfarter är satta i stillastående vatten….
-
Haha, skicka det där köttbenet till dom ilskna engelsmännen så blir det nog liv i luckan om Vollerwiek-farterna. 😉
-
Bra Björnen :laugh: Jag visste att den fanns, men det är ju så också att 3-5 knops medström ger nog inte mer än kanske 1 knop extra fart framåt. Man har fortfarande förflyttning och motstånd genom vattnet. Vore kul om någon insatt hydrodynamisk ingenjör kunde göra någon uträkning…
-
Ett förtydlingande, jag menar absolut inte att någon av er fuskat! Jag vet att ni skulle kunna leverera farter betydligt närmare JvdH om allt stämmer.
-
Björnen, det vet jag väl 🙂 Det jag ville få fram var bara en uträkning av vad det verkligen gör för skillnad. Det kanske är det dom har gjort i sitt regelverk och kommit fram till 1 knop…. Vad vet jag?!
Logga in för att svara.