Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vollerwiek rekordfarter…

• andypower

Medlem
    13 januari, 2012 vid 11:24

Dette er totalt ” BBANZAII-ATTITUDE” speedseiling .

• kapten-k

Medlem
    13 januari, 2012 vid 13:15

Bra jobbat! stället ligger inte så långt bort i heller!

• marden

Medlem
    13 januari, 2012 vid 15:51

inte, det ligger ju ap långt bort 😉

skönt att höra att ni inte är nöjda iaf… då kanske jag bara varit någon enstaka kn efter er o inte 5kn

• andersbq

Medlem
    13 januari, 2012 vid 16:20
    andypower;679534 wrote:
    Dette er totalt ” BBANZAII-ATTITUDE” speedseiling .

Inte då, det är bara en vanligt dag på jobbet, med den högst normala speedsurf-attityden “nej tarmar – ingen ära” (No guts – no glory).

Vilket är baksidan med att sitta på läktaren som t ex jag och Öhlund just nu gör. Bara att bryta ihop, vänta tålmodigt på att självläka och komma igen…

• lasse-n

Medlem
    13 januari, 2012 vid 18:38

Imponerande segling Sweeds.

• klang

Medlem
    13 januari, 2012 vid 20:32

Strålande insatser, men vad ni är hårda mot er själva. Personerna som har listat tider är ju Europas finest, och så långt efter är ni ju inte. De flesta är ju samlade runt 43knop. Att Richardsson och Mattias alls funderade på att gå i vattnet med diverse skavanker uppvisar guts extraordinare.

Det måste varit jäkligt kul på vattnet, platt och mycket vind antar jag. Livet kan nog inte bli bättre antar jag… om man bortser all smärta 😉

Tack för att ni visar upp Sverige från vår bästa sida

• davven

Medlem
    13 januari, 2012 vid 21:14

Riktigt kul och se, grattis till nya pb. Extremt och göra det med justerade revben också,
    har själv seglat med sprickor i revbenen, sätter sig lätt i bakhuvet. .

Man är lite sugen nu när det visslar runt knutarna här i kalmar.

• andersbq

Medlem
    13 januari, 2012 vid 22:15

Ja det var nog ett halt och lytt gäng som tillbaka från Tyskland denna gången. Det är ju nästan alltid omöjligt att få till det på nya ställen första gången, men någon gång måste vara den första. Bra kämpat!!

Sedan är det ju säkert så att Vollerviek liksom andra ställen med mycket tidvatten är beroende av en stark medström och själva “fönstret” för att åka fort är ganska kort, tidvatten i medström på 3-6 knop, lagom vatten nivå med minimalt chop, vindriktining i optimal riktning och flyt med vindbyarna. Sandy Point, The Brace, Southend, Dungervan, Vollerviek, Büsum, ställen med den där extra strömmen som gör att 5 knop extra blir möjlig, men ack så svåra att tajma… Det kan lika gärna vara motström och då går det typ 5 knop saktare utan att man fattar nånting.
    När jag seglade i 40 knop på Irland med Naish 7,8 så var det inte motström om man säger så… men 31 knop I Sandy Point var värsta sirapen… Dock är det lika för alla som är där samtidigt och hatten av för JvdH, han och “Blue Steel” har ju blivet helt överj:vligt bra!

• mackee

Medlem
    14 januari, 2012 vid 10:39

Japp då slapp man sitta på läktaren efter denna krasch oxå.
    Bara kraftigt våld mot musklerna sa läkaren ,röntgen plåtarna så fina ut .
    Längtar redan tillbaka till Vollerwiek absolut det bästa speedställe jag varit på .
    Nu har vi varit nybörjare så nästa gång kanske vi kan leverera
    Och jag ska gå ut lite lugnare och börja gasa när vattnet blir som finast istället för att köra runt och slita ut musklerna och krascha prylar och kroppen.

• mattias-j

Medlem
    15 januari, 2012 vid 10:55

Kroppen var kass på riktigt. Satt och tänkte hela vägen hem att jag MÅSTE träna kondition, och det behöver jag fortfarande. Men precis när jag kom innanför dörren hemma så fick jag springa på toa. Har bott där fram tills nu. Maginfluensa och nästan 41 grades feber i fredags. Känns alltid skönt att få något riktigt att skylla på när det gått dåligt 😉

Håller med Macke, jag vill tillbaka nu. Stället är sjukt! Min tanke är dock att åka ner igen på lite lägre progg. Typ vanlig kuling duger bra, för att segla in sig på riktigt. Jacques och Martin var också där för första gången men de kunde direkt överföra sina kunskaper från The Brace och Het Kuitje. Det är exakt samma förhållanden. Man ska smyga första delen på lågvattnet då det är motströms, och satsa järnet precis när vattnet vänder. Precis som BQ skriver i sitt inlägg. Känns nästan lite fusk att segla i 3-5 knops medström. Det ger, KAN JAG TYCKA, lite mer cred till Bringdal och AA eftersom deras rekordfarter är satta i stillastående vatten….

• bjornen

Medlem
    15 januari, 2012 vid 11:06

Det är ju fusk 😉

• mick

Medlem
    15 januari, 2012 vid 11:10

Haha, skicka det där köttbenet till dom ilskna engelsmännen så blir det nog liv i luckan om Vollerwiek-farterna. 😉

• mattias-j

Medlem
    15 januari, 2012 vid 11:27

Bra Björnen :laugh: Jag visste att den fanns, men det är ju så också att 3-5 knops medström ger nog inte mer än kanske 1 knop extra fart framåt. Man har fortfarande förflyttning och motstånd genom vattnet. Vore kul om någon insatt hydrodynamisk ingenjör kunde göra någon uträkning…

• bjornen

Medlem
    15 januari, 2012 vid 11:44

Ett förtydlingande, jag menar absolut inte att någon av er fuskat! Jag vet att ni skulle kunna leverera farter betydligt närmare JvdH om allt stämmer.

• mattias-j

Medlem
    15 januari, 2012 vid 11:49

Björnen, det vet jag väl 🙂 Det jag ville få fram var bara en uträkning av vad det verkligen gör för skillnad. Det kanske är det dom har gjort i sitt regelverk och kommit fram till 1 knop…. Vad vet jag?!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vollerwiek rekordfarter…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.