Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Volvo 745, är det en bra surfmobil?

• Volvo 745, är det en bra surfmobil?

Publicerad av unventilated på 1 mars, 2004 vid 17:55

Går och funderar på att köpa en 745a inför sommarens surfstrapatser. Funderar bara om det är en bra bil för surf. Den är trotsallt i princip det största man kan få tag på om man inte vill ha buss.
    Så ni ägare eller förstå sig påare kom med lite för och nackdelar, lite jämförelser med andra bilar/bussar. Allt från bränsleåtgång till bra, smarta lösningar.

tabi svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • styret

Medlem
    1 mars, 2004 vid 19:26

Tjena!
    jag ahr precis (eller ja det är väl två månader sen) köpt mej en 245:a och dom har väl ungefär samma mått tror jag.
    Den är iallafall klockren som surfmobil (vill jag tro smile.gif )
    jag får in hela utrustningen i den och har efter testande och mätningar kommit framm till att jag nog skulle kunna få in 4 brädor (två stora freestylebrädor typ 265×65 och två mindre vågisar) och alla segel och doningar som behövs och dessutom kunna åka två personer i framsätena. Förutsatt att man inte är för jävla lång smile.gif. Man lägger helt enkelt brädan upponer över nackstöden. och sen vågisen ovanpå den.
    Men som sagt.
    det är tvåfyrtifemma. vet inte hur det är med din modell.
    sova går nog finfint i den, som sagt så får man inte vara för jävla lång.
    bara att slänga upp pryttlarna på taket när man sover.

andra viktiga punkter är ju att det är lätt att hitta billiga reservdelar till volvo och man kan göra väldigt mycket själv på dom.

Jag vet ju inte hur din bil är i skick och vilken årsmodell men min kände jag iallafall att jag kan göra lite vad som helst med den och det är skönt.

jag säjer. är det gott skick och bra pris, köp. den funkar finfint för surf.

• unventilated

Medlem
    1 mars, 2004 vid 20:16

Låter kalas Styret. Det blir nog en sådan då. Har hittat en 86a med renoverad motor.
    Vi ses på SM Haga med nyinköpt Volvo. Förresten har du nån mer info om helgen eller kommer det löpande?

Mer inlägg om dessa fyrkantiga bilar!

• styret

Medlem
    1 mars, 2004 vid 20:45

ptja. vad vill du veta?
    det som står på hemsidan just nu är väl det som är klart.
    men fråga om det är nått. jag vet inte om jag kan svara men kan försöka, kanske referera till förra året.

fan vad gött. det gör vi då.
    vad får du ge för åket då? Av bekvämlighetsskäl skulle jag hellre han en 745:a men dels tycker jag dom är lite för dyra i förhållande till ålder och skick och sen är det rätt ballt att köra runt i en 245 och spela hög musik. OBS! hög BRA musik. haha
    lukta wunderbaum ska det göra med…

• styret

Medlem
    1 mars, 2004 vid 20:59

när jag funderar lite mer så är, för mej, en rätt viktig aspekt att den går att köra ecodriving med. Det vill säja ekonomiskt snålt körsätt, det krävs att det är direkt-insprut. Det är min b23:a under huven men eftersom bilen bara är 4växlad så blir det tekniskt sätt rätt svårt, men det går. Men det är en av dom få invändningarna jag har mot min 245:a faktiskt.
    sett utifrån att den faktiskt är en 89:a och att jag inte gav speciellt mycket för den.

hoppas verkligen du blir lika nöjd med din kärra. nyservad motor låter ju gott.

• boman

Medlem
    2 mars, 2004 vid 06:23

Satsa på en Volvo 745 det är nog den billigaste och säkraste surfbil man kan äga i sverige idag! en riktig last åsna.

köp en men insprutning, 87-88 kom galvade karossen, så köp ingen äldre.

och som styret skriver, den är lätt meckad.

• unventilated

Medlem
    2 mars, 2004 vid 08:35

Tack för tipsen. Ska fundera lite till.

• markram

Medlem
    2 mars, 2004 vid 19:31

745 rymmer mycket mer prylar!
    Blev först paff när jag kunde slänga in 2 av bommarna i bagaget, utan at de stack in över baksätet.
    Det är bredden som tycks skilja mest.

Men kom ihåg:
    Både 245 och 745 åker man , det är inget man kör..

• robin

Medlem
    8 mars, 2004 vid 15:58

Måste bara kommentera sovbarheten i 245:an. Jag är 1.93 lång och kan sova raklång i min! Jag slänger ut baksätets sittdyna och täcker ytan med en modifierad madrass, och kan sova bekvämt. I somras sov jag och min flickvän gott i den ett par nätter vid Haga. Året innan sov jag i brist av flickvän brevid min utrustning, men det var inte fullt lika mjukt och skönt…

• tabi

Medlem
    15 mars, 2004 vid 15:37

ni måste ju ha turbo i bilen grabbar!

• styret

Medlem
    15 mars, 2004 vid 16:09

tobbe det är töntigt med turbo. 245 går snabbt som den är.
    dessutom är volvo nått man åker inte nått man kör och då ska det inte gå fort. sedså

• jat

Medlem
    15 mars, 2004 vid 18:52

Hmm, jag tror vi enades om att Audi 100 Avant var bättre och billigare i en annan tråd. Se “erfarenheter Audi 100”.

• styret

Medlem
    15 mars, 2004 vid 20:37

det skiter väl vi i.
    känns ju inte direkt värt att byta ut sin volvo man redan ahr för att köpa en audi. tror dessutom jag får punga rätt mycket mer än vad jag gav för att få så mycket bil.

det fanns ju fördelar hos volvon gentemot audin. meckbarheten tillexempel.

nä här kör vi svenskt.

• tabi

Medlem
    15 mars, 2004 vid 22:34

det där tvivlar jag på!!
    tror inte en audi 100 e sjystare än en gammal hederlig volvo!

och jo, klart det ska gå fort styret! därför man har en turbo! =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Volvo 745, är det en bra surfmobil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.