Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Volvo 945
-
Volvo 945
Publicerad av anonym-anvandare på 18 november, 2002 vid 19:27Får man in en bräda i den med fram- och baksäte fällda?
Hur lång kan bräda max vara?diil svarade 22 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
jag får lätt in min 258-bräda i en peugot 406 (ungefär som en volvo), med baksätet fällt och nackstödet borta från passagerar stolen. jag får plats med några segel och bommar också men skönast är ju att ha allt på taket.
-
Jag har haft en Starboard 175 Wood, den fick jag in i en Mondeo med framsätet fällt framåt och fällt baksäte….. Fick in hela formula utrustningen…..
-
Har haft en 745 en gång i tiden, exakt samma lastutrymme i 745-945.
Jag fick in tre stycken brädor, den längsta 293. Även segel, master och bommar.
Har med lite knöl fått in en formula plus en 286: i min nuvarande V70 och riggar till dito. Tror att 945 är ca 15cm längre i lastutrymme……den är det bakom bakre stolen åtninstone, men på totalen vet jag ej.
Men åter till frågan, hur lång bräda får man in…..som sagt var min fd 293:a gick in hur enkelt som helst med nosen på instrumentpanelen. -
Tack för alla svar. Jag ska definitivt köpa en 945 i helgen. Min nya ”surbuss”.
-
Kör själv 745:an, antar att det är samma innermått. Jag lastar in min 273 techno hyfsat bra med baksätet fält och passegerarstolen bakåtlutat. Får in både den och min vågbräda på detta sätt men det går upp lite mot taket där bak då. Det jag saknar är att man inte kan fälla passagerarstolens rygg framåt som jag vet man kan i nyare 855:or.
Så kolla om du kan göra det, kan du så får du ett suveränt lastutrymme där det nog blir svårt att hitta nån bräda som inte går in.. undantaget nån 80-talskvarleva typ windglider.
Det är detta faktum som gjort att jag småsneglat lite på surfbuss istället, men jag vet inte.. två bilar som student, njae, då spricker nog budgeten ganska snabbt.
Får väl annars tilläga att dem är hyfsat billiga i drift om man jämför. Dessutom kan man ju fortsätta att surfa om man skulle vara olycklig nog att smälla in i nån annan på vägen. Tveksamt med en folkisbuss..
Lycka till!
-
Jag har haft en 945;a. Jag fick utan vidare in en 255:a, en 280 – bräda. 5 segel, 3 master, 2 bommar och en stor back med tillbehör (mastfötter, våtdräkt etc etc). Allt detta fick jag in utan att fälla baksäte. Räckte med att ta bort nackstödet på passagerarstol. 945:an är oöverträffad vad gäller lastförmåga! / Joacim
-
Rekordet I en Peugeot 309 (betydligt mindre än en 945) är:
Bräda 260×60, 5 segel, 3 master, 2 bommar, packning (alla tillbehör), samt en fåtölj! Med packing menas allt nödvändigt bla en flickvän med tillbehör./adde (har börjat packa på taket nu…)
-
En liten fråga bara:
Med så mycket grejor i bilen
var har ni dom övriga familjemedlemmarna
fastknytna på takräcket? -
Jag kör rubb och stubb på taket, klart det är skönt med sakerna inne i bilen, men smidigt nja…iaf inte om man kör 205:a som mig
och sen eftersom man e lite pedant gillar man ju inte gruset och vätan -
Jag kör en 245:a, och får in både 285:an och en bred 258:a med utrustning, bara att fälla baksätet. Kan tillochmed ta med en liftare i passagerarsätet, toppen. Sikten åt vänster blir lite sisådär dock… Och masten är delbar… /Daniel
-
I min nuvarande V70 får jag och min grabb in 3st brädor, 286.276.268 plus två bommar, tre master och tre till fyra segel. Och vi färdas två personer i bilen. Det här fungerar eftersom den främre pass. stolen fälls helt framåt och baksätet ”försvinner” ned i lastgolvet. Kvar blir en sittplats bakom föraren. Volvos kombi bilar är oslagbara när det gäller lastförmåga och utrymmen. Inte nog med det…..lastgolvet blir helt plant så du kan även sova där, 745-945 ännu bättre än V70 i utrymme.
-
Hur får du in 285:an utan att använda främre passagerarsätet? Räcker det att ta brädan på snedden? Själv brukar jag fälla passagerarryggstödet så lång bak som möjligt och lägga brädan, två master och bommen utmed högersidan.
/Robin -
Hur får du in 285:an utan att använda främre passagerarsätet i 245:an? Räcker det att ta brädan på snedden? Själv brukar jag fälla passagerarryggstödet så lång bak som möjligt och lägga brädan, två master och bommen utmed högersidan.
/Robin -
Antar att du frågar mig med 245:an. Jag trycker in den mellan framsätena, på hökant och rätt mycket uppe på passagerarsätets nackstöd. Sedan får den ligga så mycket som möjligt på diagonalen i bilen. Möjligtvis fick sätet fällas lite eller glidas framåt eller bakåt, kommer inte ihåg det, det var ett tag sedan jag hade med den brädan. Men en passagerare hade jag med mig, tillknycklad men i sätet. /Daniel
Logga in för att svara.