Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym skillnad

Taggad: ,

• Volym skillnad

Publicerad av beny på 16 juni, 2004 vid 09:15

Märker man stor skillan på volymen? jag vet inte riktigt vad jag ska köpa för bräda men den ska ligga runt 90 liter. känns 85 lite vääldigt mycket mindre eller är det sak samma?. det skiljer nog en del från bräda till bräda. men jag vill ju inte köpa förliten

beny svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

Medlem
    16 juni, 2004 vid 19:34

Det skiljer rätt mycket från bräda till bräda, både i den verkliga volymen (relativt den angivna) och i “flyt och storlekskänslan” som en viss bräda kan ge.

• dr-masse

Medlem
    16 juni, 2004 vid 20:52

På en sådan fråga måste det där vara Ola H.s kortaste svar någonsin på konfen, ah!

Volym är ju ämne för ständig debatt. Långa trådar om detta finns här på konfen.

Liten sammanfattning:

– Häng inte upp dig för mycket på volym. En 75-liters bräda kan genom sin bredd, kanter och volymfördelning mycket väl plana upp tidigare och upplevas som stabilare än en hyggligt snarlik 85-liters bräda som är smalare och har annan bottenkurva
    – Volym är ett riktmärke bland andra. Först genom att ta hänsyn till brädans helhet (bredd, kanter, bottenkurva) får man riktig hänvisning
    – Volym kan vara viktigt om man verkligen vill kunna flyta på sin bräda. Skillnaden i att dra rigg på en 80 eller 85 liters bräda är inte sådär jättestor, det handlar mer om hur brädan flyter. Den sjunker ju ändå bara ned en bit.

Så – fokusera istället på brädans användningsområde och vilka segel du tänker använda på brädan. Ta lite hänsyn till egen förmåga och kanske även vad du vill satsa på (är det vågridning som gäller, ja då är ju en vågis bra att köpa). Då får du en bättre riktlinje på vilken storlek på bräda som är aktuell. Volymen kommer att följa med på köpet, liksom.

Nåja, hoppas detta gav nåt.

Surfa På!

• beny

Medlem
    16 juni, 2004 vid 22:35

Tack masse!
    Det börjar klarna lite mera nu,, nu vet jag nog rätt bra vad jag vill ha.. men man vill ju endå kunna var ute när det brallar på. så de blir nog en typ maxxride endå.. jag kan inte förstå “de stora grabbarna” som ligger o pressar med 110-150 l brädorna
    blush.gif
    Åter tack

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym skillnad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.