Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Volym – vågis
-
Volym – vågis
Publicerad av anonym-anvandare på 17 mars, 2005 vid 08:07Vilken volym har ni i era sverigevågisar för segelregistret 4,5-5,8?
Vad väger ni?
Hur resonerar ni angående volym och brädform (stubbi vs normalshape)?lars_k svarade 19 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Spekulerar lite…:
4.5-5.8 bör för en normalvågis och 80-90 kg vara 80-85 liter.
För en bred stubby kan du säkert dra av 5 liter och få samma planingsegenskaper. Men det är skillnad mellan stubbysarna. Dock, ju bredare outline och rakare rocker – desto mindre volym behövs.
Jag har en 75 liter stubby, och tycker den med ett 5.3 planar lika tidigt som min förra normalvågis på 83 liter. -
Får man frågar vad du väger? Själv så väger jag runt 90 kg och har beställt 74 l stubbie.
-
Volymen har mest betydelse när du inte planar. Och det som gör att du planar tidigt är bottenformen, inklusive volymen. Bredd, konkaver, rocker, V, akterbredd, kantform påverkar mer än volymen anser jag. Bred bräda, typ stubbie kan du generellt köra mindre volym förstås.Men en centimeter bredd gör stor skillnad hit eller dit.
Men +5-15 liter om du inte är så van och duktig på att plana hjälper ju till. Du får större marginal och behöver inte bästa tekniken för att plana. För många liter påverkar snarare negativt när du blir duktigare på vågridning då du vill kunna få ner kanten och inte låta brädan påverka din åkning.
F Goya, Ploakow & Co kör ju med -10-20 liter ibland men har å andra sidan grym teknik och kör sällan med stora segel.
Alltså, din teknik är oerhört avgörande. Om du seglar onshore så krävs mer lättplanande bräda för att orka ta sig ut och över vågorna i låg fart. Vill du mest hoppa vill du ha en snabbare bräda som planar tidigt, vill du vågrida kanske du prioriterar andra egenskaper. Fenstorleken påverkar mer än du tror.
Etc etc.Var seglar du och hur duktig är du?
Jag kör med en liten +5 liter (3,5-5,0) och en större vågbräda +13liter (4,5-5,9) med olika fenstorlekar men jag har kört på +/-0 – +25 liter och haft hur kul som helst.
Testa inan du köper är mitt bästa råd. Eller snacka med någon duktig försäljare som vet hur du seglar innan du köper.Eller köp begagnat och byt ofta tills du hittar rätt, det gjorde jag förr.
Lycka till!
/Magnus -
Jag skulle säga att det beror mycket på shapen. Brädor som är lugna i vattnet tycker jag tenderar att funka bättre om de egentligen är lite för stora. Lite mer nervösa brädor blir snabbare studsiga och svårkontrollerade om de är stora. Så, båre när det gäler stubbie och klassiskt så tycker jag en bräda som på detta sätt är lugnare har ett störe spann av storlekar på seglare som de funkar för.
Detta är t ex anledingen till att jag som är en lättviktare med god behållning kan segla en så stor/bred bräda som Starboard EVO 74 även med 4.0.
Annars skulle jag säga att man kan välja de flesta stubbies något mindre än normalt, i alla fall om man är en någorlunda erfaren vågseglare. Är man lite mer osäker så kan volymen i sig behövas för att ge lite extra marginaler vid jippar och annat. En stubbies extra bredd hjälper visserligen lite också, men inte så mycket för denna aspekt. När det gäller att accellerera och hålla fart i vågridningen så hjälper dock bredden och bredden i tailen mycket och det är därför som man kan välja mindre bräda utan att tappa vågridningsegenskaper i lätta vindar eller sega vågor. Mina personliga erfarenheter med Starboard EVO är att för varje ny mindre modell som dykt upp, så har den för mig i princip utklassat den närmast större. När 70:an kom slutate jag köra 74:an. 70:an funkar till och med för 5.9 för mig (68kg). När sedan 62:an kom så kändes den “bättre” än 70:an upp till 5.0 i alla fall (har inte testat större) även i segal vågor. Storlekan passar mig helt enkelt bättre,men givetvis så är brädan också räätt sjunkig och jobbit om det är byigt.
Nedan komer mina funderingar baserade på Starboards program (som jag testat rätt mycket)
Om jag nu skulle välja en storlek på EVO för 4.5-5.8 så skulle det ändå få bli 70:an, dvs en bräda med ungefär samma volym som min vikt. Om jag istället skulle köra klassiskt (Acid) så skulle det bli svårare. Större än 74 skulle jag inte vilja gå, och den lär inte vara lika bra som EVO 70 med 5.8.Å andra sidan, är man lite tyngre , säg 80kilo, så kan man säkert gilla en Acid 80 ned till 4.5 och den klarar nog 5.8 lite bättre. Vid 80 kilo kan EVO 74 fortfarande klara 5.8, men inte så bra som EVO 80.Ändå är nog 74:an mest allround. Vill man optimera lättvindssegleingen lite mer är det Acid 88 eller EVO 80 som gäller. Så, som du ser så blir det nog så att man kan välja stubbien lite mindre, i alla fall om denna brädan skall vara enda vågis. Skall man addera en lättvindare till en redan existerande bräda så kan man normalt gå upp en volymklass. Som sagt dock, med en “oversizad” stubie får man visserligen lite bättre flyt, men jag tror att det totala segelspannet för vilket brädan funkar blir mindre. T ex planar jag inte ens med 5.9 nämnvärt tidigare på EVO 74 än på EVO 70. Seglingen blir enklare och mer avslappnad, men inte direkt effektivare. Å andra sidan är EVO 70 betydligt enklare och skönare med 4.5 och nedåt och jag skulle säga att 70:an funkar med mindre segel än 74:an. I denna mening blir alltså 70:ans segelspann ca 0.5 kvadrat större om man väger som jag och har motsvarande teknik.
-
Någon som provat “våg/freestyle hybriden” StarBoard Kombat 85?
-
Jag väger ca 75 kg. Känns lite som jag egentligen kunde krypa neråt 70 liter på min nästa stubby. Dock har jag en 73l normalvågis också som komplement i sidvind och mindre segelstorlekar. Kommer nog att återgå till att bara ha en vågis så småningom och då lär jag nog hamna runt 70 l, blir nog en stubby typ EVO 70 eller likn.
Logga in för att svara.