Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vrickad fot, påskynda läkning?
-
Vrickad fot, påskynda läkning?
Publicerad av tomasn på 19 september, 2004 vid 18:34Smällde fotleden ordentligt förra söndagen, sån tur var inget brutet. Den är fortfarande riktigt svullen och jag börjar bli jäkligt trött på o linka fram här o inte kunna sticka ut.Ingen som vet hur man kan påskynda läkningen?
pederboy svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag sitter i exakt samma sits och vet hur värdelöst det är. Jag antar att man måste vila tills svullnaden lagt sig och sen påbörja “rehabiliteringen” med små promenader eller nåt.
Jag är lite fundersam över det här med stukningen av foten. Jag tror att min var ganska grov, min fot var nämligen kraftigt svullen (är fortfarande svullen efter 1 v) samt helt blå. Har du också sån skada?
-
Låter ganska snarlikt, svullen o öm. Bultar som fan när man ska gå upp på morgonen gör det också. Jag gick till akuten med min efter olyckan. Läkaren sa då att foten skulle bli blå, så det är som det ska iaf..
-
till att börja med om det händer ngn annan gång. ha alltid elastisk binda med som lindas realtivt hårt från mitten av smalbenet neråt förbi tårna (annars svullnar dessa). låt bindan sitta över natten. dunkar det mycket kan man linda lite lösare över natten.
det som gäller sen gäller er oxå: börja belasta dagen efter (inte ut och spring maraton utan lugna promenader). det ökar blodgenom strömningen och påskyndar läkning. sen kan det alltid vara skönt att tejpa fotleden första gångerna man skall ut och köra för att den skall få lite extra stöd (hade det varit tävlingen dagen efter hade det bara varit att tejpa hårt och lita på sin höga smärt tröskel).
/Johan -
Hmmm, vrickade mitt ringfinger på vänsterhanden svårt i sommras, tror det var 11 juni, och det gör fortfarande ont + att jag inte kan böja det fullt ut. Läkaren sa att det kan ta upp till ett halv år innan det slutar att göra ont och kan hända att jag inte får tillbaks full böjlighet i fingret heller. Jaja det var värt det för den framåten iafa.
Lycka till med foten!//Tompan
-
Ett litet påpekande ang lindningen. Linda ALDRIG uppifrån och ner, utan tvärtom. En elastisk linda som lindas hårt kortar ner skadeperioden med veckor. När man väl kan gå på foten så ta kontakt med någon som kan tejpa den. Detta kommer att göra att ni snart är på vattnet igen
-
Jo, leder är ett jävla gissel som läker sakta och ofta “går upp” igen när de väl känns läkta. Detta har jag fått förklarat för mig med att senor och ligament tål överbelastningar till 6 procent. Om lasterna/böjningen går över 6 procent inträffar skador som kroppen inte kan reparera, senan/ligamentet förblir “övertöjt” och leden därmed svag. Detta är orsaken till att människor som en gång vrickat foten ordentligt ofta vrickar samma fot lätt igen.
Enda boten är att stärka övriga muskler runt om skadan.
Som kuriosa kan jag redogöra för mina egna erfarenheter under senaste tiden.- [*]Höger lillfinger “överböjde” sommaren 2002 och det tog nästan ett år innan smärtan var borta. Viss smärta finns fortfarande när jag bänder fingret i sidled ut från handen, dvs i den riktning skadan var. Dessutom har jag ingen kraft i fingret när jag försöker föra ihop lillfingret mot ringfingret.
[*]Vänster “pek- och långtå” sparkade jag av i december förra året. Smärtorna kvarstår och svagheten med att hålla emot tåns “curlande” in under foten saknas helt. Här har jag även skador i själva leden som förhindrar böjning. Snart har det gått ett år…
[*]På vänster fot pajade jag “lill- och ringtå” i början av augusti genom att sparka dem in i bakre fotstroppen. Denna skada känns fortfarande helt ny och ger smärtor när jag går samt är svag i alla riktningar.
I slutet av augusti “rullade höger stortå in under foten” när jag gick i vattnet på Torö, även här är smärtan och svagheten mycket aktuell fortfarande.
[/list]
Ett fenomen jag observerat så fort jag varit skadad är att gud är en gryyym djävel.
Så fort jag slår i något är det de skadade kroppsdelarna. Exempelvis kan jag slå i en stol eller nåt med foten. Vad är det då som träffar själva stolen? Jo, den skadade tån såklart, inte fan är det hälen eller sidan på foten. Nä, det är självklart att det är den ömmaste delen av foten som tar smällen.Det suger med smärtor och svagheter och jag önskar alla som har skadat sig en snabb återhämtning och fint höstsurf.
/feg
-
Precis som Feg skriver så får man tyvärr dras med att en led med övertöjda, förlängda ligament kommer att vara mer instabil än tidigare. Ligamenten och ledkapseln är ledens “passiva” stabilisatorer. När man har skadat dessa är det ännu viktigare att ledens “aktiva” stabilisatorer, dvs musklerna är starka nog för att hjälpa till att stabilisera leden.
Vid idrottsskador använd i allmänhet minnesregeln RICE. Rest (vila), Ice (nedkylning), Compression (tryckförband), Elevation (högläge).
Det viktigaste är att snabbt börja röra den skadade kroppsdelen, avlastat först, sen med mer och mer belastning. En kollega som är sjukgymnast i Halmstad BK låter aldrig sina spelare hoppa på kryckor pga en fotledsvrickning. Försök så tidigt som möjligt börja gå normalt igen. Svullnar foten upp kan man sitta med foten i högläge på en stol eller nåt och röra foten upp och nedåt. Genom att röra upp/ned så pumpar man med hjälp av vadmuskulaturen tillbaka blodet upp till hjärtat igen och minskar svullnaden.Träning (individuellt hur fort man kan gå fram, det får göra ont men inte jätteont, ett tecken på att man tränat för mkt är att foten svullnar upp kraftigt och gör ondare)
Man börjar träna fotleden genom att börja lägga över kroppsvikten på foten. När man klarar att stå med lika mkt vikt på båda fötterna försöker man gradvis lägga över hela kroppsvikten på skadade foten. Nästa steg är att stå på ett ben och balansera. Börja med stabila skor på ett plant golv. Man kan sedan försvåra det alltmer i takt med att man blir bättre. Stå längre och längre tid, stå barfota, stå på mjukt underlag, balansplatta, blunda (betydligt svårare), göra nåt annat samtidigt tex bolla med en boll mot en vägg, osv osv. Gå i trappor och gå i ojämn terräng är oxå bra träning.
Det går inte att säga nån exakt tid för hur lång tid det tar innan det är bra igen. Det beror såklart på skadan, personens kondition, ålder och motivation.Lycka till!
-
FEL FEL FEL
Vid idrottsskador använd i allmänhet minnesregeln RICE. Rest (vila), Ice (nedkylning), Compression (tryckförband), Elevation (högläge).
Detta felet ser man ofta på fotboll i TV etc.Rätt skall vara: CEIR
1.Viktigast är att sätta tryck i första hand för att hindra att foten svullnar.
2. upp med foten (detta gäller även boomen)
3. Vila, ja ja.
4. Kyla, detta är bara för den temporära smärtan vid smällen. Har inget med rehab tiden att göra.
Kyla kan ev. hjälpa att få ner en redan uppsvullen fot, men det är bättre att förhindra att den blir svullen. Detta görs med Tryckförband.Liten svullnad = kortare rehab.
Stor svullnad = Lång rehab.
Eller har jag fel????
Smärtan vid smällen har inget med rehabtiden att göra, så det är sekundärt. Visst det gör ont vid smällen men se till att få tryck på punkten så fort som möjligt och fixa med kylspray och andra chicken bitar därefter/P
-
Håller med om att kompressionen är viktigare än kylan. Det är dock lättare att komma ihåg RICE än CEIR eller hur…
-
Jag skall se vilket jag tänker på först i morgon bitti
RICE eller CEIR (Tror jag det var)
Logga in för att svara.