Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcan —> Spock

Taggad: ,

• Vulcan —> Spock

Publicerad av endy på 5 augusti, 2003 vid 09:48

Jag undrar lite på hur säker man behöver vara på vulcan innan går över på spocken samt lite teknik tips.

Jag har inga problem att komma runt, men är lite sen men händerna runt ibland och klarar därför inte alla vulcans.
    Har sett att många tar i masten på väg runt i upphoppet, är det lättare att lära sig genom att göra det?

Jag vet att man ska falla av mer och gå med fullfart in i en spock, vad är det mer att tänka på?
    Som alltid är det nöta nöta nöta som gäller, det vet jag tongue.gif
    Men lite tips på vägen är ju aldrig fel!

Järnet!

jonatan svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe880

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 21:37

en sak jag tycker att de e lättare att ta i masten….men sen när spock ska komma så har jag bara hört att man ska falla av som satan och allt de däär precis ssom du skrev inge mera tips har jag hört iallfall….. jaja de e bara att nöta….. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 08:39

Det är bra att böja på knäna när man spockar. Håll seglet bakom dig med nya framhanden tvärs över magen (om inte du gör enhands) flippa seglet relativt sent. Falla av kan vara bra – speciellt om det är helt platt. Men funkar även om man inte faller av jättemycket.

En fördel med att ta i masten kan vara att man böjer mer på knäna om man tar i masten i stället för i bommen – speciellt om man har rätt hög bom. Själv tar jag bom till bom så det är bara en teori och det kanske bara är en smaksak vart man greppar.

Har rätt dålig procent på spockarna så jag har funderat på experimentera med att ta i masten för att öka på procenten.
    Mattias

• endy

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 13:45

Tack för tipsen!
    Ingen mer som kan denna “bas” freestylemanöver och vill ge lite tips confused.gif laugh.gif

• styret

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 16:35

vi är för bövelen i full gång och tränar vi med!

• jonatan

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 20:05

Du kan ju ge mig lite tips på vulcan först så kan jag återkomma.. wink.gif tongue.gif

ska prova att göra den på slör nästa gång, det är lätt att man tappar farten när man går upp mot vinden för att hoppa..

• endy

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 21:40

Vid vulcano behöver man inte falla av, då överroterar man lätt och faller.

Kör med bra fart och kika en en relativt platt yta, kroka ur och hitta ett litet chop / böj benen och fjonga upp brädan

Börja rotera genom att slänga dig runt, försök hålla dig nära masten, släpp!!! bakhanden tidigt, landa och försök greppa tag på andra sidan bommen, skota in och stå switchstance tills du är uppe och har lite fart, flytta sedan runt fötterna och vänd dig om för att kolla om någon såg dig wink.gif

Ge Järn!

• jonatan

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:06

Jag kanske bara har för dåligt drag i seglet när jag försöker då.. smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcan —> Spock

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.