Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › VW Caravelle 2003/T4 116 hk 5 cyl – Blir det ventilskador vid ev kamremsbrott?
-
VW Caravelle 2003/T4 116 hk 5 cyl – Blir det ventilskador vid ev kamremsbrott?
Publicerad av rrd på 29 mars, 2008 vid 18:05Enl VW ska byte ske efter att ockulärbesiktning visar att kamremmen bör bytas. Många VW-verkstäder förenklar detta till 12 000 mil eller 5 år. Så är det inte. Jag har diskuterat detta med VW service på HK.
Men jag trodde nog att en enkel 2- ventilstopp klarade ett kamrembrott utan ventilsallad. Det gör ofta enklare liknande 4 cyl vw-motorer.
Någon som kan detta eller har erfarenheter av denna motor?
svenne svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Har kört av kamremmen utan ventilsallad på denna motor. Men det är förstås ingen garanti. För övrigt var det en relativt nybytt kamrem som gick av, men klåparna på verkstaden hade inte bytt vattenpumpen (eller var det någon anna kamremsdriven attiralj) som man tydligen bör göra. Attiraljen i fråga skar och drog med sig kamremmen i fallat.
Men som sagt, motorn klarade detta fint.
-
@RRD 454779 wrote:
Enl VW ska byte ske efter att ockulärbesiktning visar att kamremmen bör bytas. Många VW-verkstäder förenklar detta till 12 000 mil eller 5 år. Så är det inte. Jag har diskuterat detta med VW service på HK.
Men jag trodde nog att en enkel 2- ventilstopp klarade ett kamrembrott utan ventilsallad. Det gör ofta enklare liknande 4 cyl vw-motorer.
Någon som kan detta eller har erfarenheter av denna motor?
Om motorn plötsligt dör kan du ju snabbt frikoppla, så har den större chans att klara sig.
-
Blackadder;454909 wrote:Om motorn plötsligt dör kan du ju snabbt frikoppla, så har den större chans att klara sig.
Du har inte en sportmössa att koppla ur när remmen går.
-
Tack för svar!
Precis detta har jag förstått är skälet till att vattenpump o remmar mm ska bytas. Det ofta är andra orsaker än själva kamremmen till haveri.
Så det är nog ett komplett paket för kamremsbyte som gäller senare i höst.Vi har kört av remmen på en 4 cyl VW 1,8 Passat utan ventilskador. Jag tror att det är mer 4-venttoppar med högre trimning som ligger illa till. Tacka vet jag kamkedjor som tex BMW använder.
-
Synd att du bor i Varberg, annars hade vi kunnat bökat in oss i garaget och bytt samtidigt. Jag tänker bita i plåten på fredag. 🙂
-
1.8.liters-spisen (90Hk, 2 ventiler/cylinder fram till ca -95) är en sk “freiläufer”, dvs ventilerna krockar inte med kolvarna. VW 2.0-liters motorn (från -89/90 och framåt) är INTE en “freiläufer”, kolvar o ventiler slår ihop…VW e lite skumma, på min 2.0:a från -96 så har det inget rekommenderat bytes intervall på remmen, trots att det blir sallad om den går av. För att vara på den säkra sidan byt vid 12000 mil eller 5 år, självklart byter man även spännrullar samt övriga delar som drivs av kamremmen…Att ventilerna klarar sig vid ett kamremsbrott på någon annan motor än den gamla 1.8 e högst osannolikt, däremot är det mycket möjligt att ventiler/kolvar kan krocka “milt” så ventiltallriken endast böjer sig något, 1-2 lätt böjda ventiler brukar inte märkas speciellt mycket (jag vet för jag hade en BMW 323i med en böjd ventiltallrik som det visade sig efter ett viparmsras, den bilen gjorde trots den böjda tallriken 200km/h på mätaren…O vipparmsraset skedde inte på den cylinder där den böjda ventilen fanns. Den böjda ventilen hade förmodliogen inte uppmärksammats efter ett tidigare kamremsbrott eftersom det fanns märken i alla kolvar, det är min gissning iaf…)För den VW-intresserade (mest Passat 89-96 iofs) finns en utmärkt tysk sida: http://www.passat35i.de …Är själv medlem där (dawwe) o min åsikt är att de har ett bra forum…
RRD: Det BLIR sallad, visst kan du ha tur att motorn går igång om man smäller dit en ny rem men högst sannolikt har men 1 eller flera otäta cylindrar, pga böjda ventiler…
-
Synd bara att forumet är på tyska, det blir så förbannat jobbigt att läsa längre än 20 sekunder. 😉
Jag har en Touran -05:a som har gått hos Securitas. Inte en enda utökad service på 20 000 mil. Så nu på fredag blir det maratonmeka. Kamrem, vattenpump, olja och filter, luftfilter, ny olja och filter till DSG-lådan, bränslefilter, och om jag hinner blir det nya stötdämpare fram på lördag. Lite att göra, så att säga…
Logga in för att svara.