Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw caravelle automat

• vw caravelle automat

Publicerad av schnitzler på 22 mars, 2009 vid 18:11

jag fått intrycket att automatlådor håller mycket sämre än manuella, och när väl en automat går sönder blir det mycket dyrare. hur är det?
    nu när jag tänkt köpa en vw caravelle 88-92 till sommarn har jag funderingar på om det är något man bör oroa sig för? ska man välja en manuell eller håller en automat som redan gått 20-25 000 mil?
    //erik

getwet svarade 15 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • mag

Medlem
    22 mars, 2009 vid 20:02

Precis som på motorn gäller att oljebyten måste göras enligt rekommenderade intervaller. På vår 98 VW var det varje 6000mil, sen oljebyte som kostade några tusen.

Ang livslängd tror jag inte automat är sämre, de går ju inte att misshandla lika lätt som en manuell.
    /Magnus

• getwet

Medlem
    23 mars, 2009 vid 10:49

En automat håller länge, väldigt länge om de sköts om ordentligt, och det med hjälp av oljebyten som mag påpekar samt att det blir rätt ATF olja…..

Men…..när dom börjar bli slitna så reagerar dom inte som en manuell. En manuell låda rullar oftast vidare trots stora slitage, det brukar dock kännas i växlingar samt en del oljud, en lik förbannat så går det ändå tills total raset kommer. rna av att växla, eller växlar hela tiden eller rent av slutar att dra när den blir tillräckligt sliten. Oftast är det dom så kallade “banden” som tar stryk, en automat slirar nämligen till stora delar, ibland försvinner exempelvis nästan 20% av effekten just på denna slirning vid exempelvis start eller växling. Observera att det är skillnader mellan olika automatlådor här. När “banden” är slut så blir det bara skit av växlingarna…
    Men en automat som sköts om, samt inte drar tunga grejer håller lika länge som en vanlig manuell. Viktigt är dock att det finns kylning till lådan (kyler ATF oljan) för det är oftast värmen som tar slut på en automat, ATFoljan blir för varm helt enkelt. Om man kör med en bränd olja så tar lådan snabbt slut.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw caravelle automat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.