Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › VW Caravelle – transport
-
VW Caravelle – transport
Posted by ozkar on 20 maj, 2008 at 20:55Jag har tänkt köpa mig en VW Caravelle eller en transport som är mellan -95 -00 modell men de jag skulle vilja ha hjälp å råda med, vilket motor val man ska göra, vad blir billigast att köra med när man räknar in alla faktorer på skatt å försäkringar å bränsle val mm.
// Ozkar
basse replied 16 years, 5 months ago 8 Members · 27 Replies -
27 Replies
-
Ska du LB regga, hur många säten vill du ha? Hur mycket räknar du med att köra per år?
Har själv en Caravelle, lång modell, 2.5TDi 102Hk -03, LB reggad.
-
Med det dieselpris som råder spelar det väldigt stor roll om du kör 1000 eller 3000 mil.
Vi kollar just nu på en ny buss. Sålde av Viton i vintras. Eftersom vi även har en Golf, som vi säkert kommer köra de längre sträckorna med, kollar vi på en bensinare. Övriga anledningar till detta är att vi helst vill har fönster och säten bak och den modellen är svår att hitta på diesel. Skatten på T5 Shuttle bensin som vi kollar på nu är ca 2700 medan den är ett par tusen mer på en diesel (om den är LB-reggad annars säkert 6000 mer) så det är lite pengar det också.
Jag har även märkt att om man kollar Bensin caravelle (eller shuttle som den heter i T5) kommer man undan med lite mindra pengar. Mellanskillnaden i inköp är ganska stor och du kan köra många år innan bränslekostnaden har ätit upp detta. Eftersom vi kommer köra korta sträckor per år med den så blir merpriset i bränsle inte tillräckligt… tycker jag.Observera att detta är T5. De nyare bensinmotorerna drar kring 0.85 landsväg och 1.0 blandad enligt spec. När jag testkörde en för ett tag sedan tyckte jag det stämde ganska bra den korta tiden jag körde. Kollade då på färddatorn. Kollar du på äldre bussar skulle jag tro att skillnaden i förbrukning mellan bensin och diesel är större.
Lycka till… buss is the shit… oavsett vad du väljer!
-
@jopi 466975 wrote:
Ska du LB regga, hur många säten vill du ha? Hur mycket räknar du med att köra per år?
Har själv en Caravelle, lång modell, 2.5TDi 102Hk -03, LB reggad.
Transport helt täck skulle va de bäst då tänker jag stöd insyn i bilen, kommer ju ha surfprylar för ett par tusen då vill man ju inte ha den insynen.
Finns flera finare caraveller för rimligare kostnad om man kollar blocket om man jämför med transport modellerna, förmodligen beror detta på att transport modellerna går hårdare t.ex i byggsvängen och på de viset slits mer och går tyngre.
Så jag personligen letar jag nog efter en caravell lång modellen men lucka bak, inte dörrar goare att få ett tak bak när man stå byta om det händer ju att e regnar i Sverige.
Caravellen får ju man ta bort alla stolar bak å ha tre fram sätta galler till förar utrymmet då borde man ju kunna LB regga dan va ??Personligen kommer jag inte köra så många mil om året. Bara runt omkring i gbg området tror inte kommer jag komma upp i 3000 mil, då är inte disel så bra alternativ va ? bättre eller billigare med bensin?
//Ozkar
-
Jag har lucka bak och är nöjd med det, precis som du säger så ger den ett regnskydd. Annars hade nog dörrar varit att föredra.
Långa modellen funkar utmärkt med 2+3 säten samt galler bakom. Du får ca 1.90 lastutrymme längs med golvet, lite mindre längre upp p.g.a stolarnas lutning. Har åkt 5 pers med 5 freestyleutrustningar (brädorna läggs på diagonalen), grymmt!Kostnadsmässigt börjar det ju svida lite med rådande skattehöjningar på LB reggade fordon. Min buss ligger nära 5000:-/år nu. Den drar 0.8 blandad körning och räknar ca 1500mil/år.
Divmedel per år då: 1500*0,8*13,50=16200:-
Motsvarande bensinare drar väl ca 1.2 tror jag
1500*1,2*13=23400:-Det ger en skillnad på 7200:- och det innebär att dieslen fortfarande lönar sig med ett par tusenlappar i mitt fall (vet inte vad skatten på motsvarande bensinare är).
En fördel med bensinare är att LB reggningen kostnadsmässigt inte spelar någon större roll då tror jag, någon som vet får gärna kommentera. Och det kan ju vara skönt att slippa då du kan kasta i flera säten vid behov och lite friare lastningsmöjligheter, te.x. inget galler som begränsar dig.
-
T4 bensin ligger på runt 2800-3000:- i skatt. Marginell skillnad att regga som LB eller personbil.
Räknade på hur mycket man skulle åka för att det skulle löna sig att köpa diesel förut och hamnade runt 500mil per år. Men då måste man regga som LB eller möjligtvis husbil (kräver seriöst byggd inredning). Sedan ligger bensinarna ett antal procent lägre i inköpspris också.
-
För egen del har jag alltid tyckt att lucka är sjukt mycket bättre än dörrar.
-
50 öre skillnad mellan bensin och diesel var väl lite snålt tilltaget!!?? Här i Göteborg är det lätt en spänn dyrare med diesel.
Kör man sedan rätt lite så blir det inte så stor skillnad. Man kan räkna sig blodig på detta och skall ta det som känns bäst för en själv.Jag gillar också lucka mera än dörrar.
-
Jo, dieseln börjar dra iväg oroväckande jämfört med bensinen, fast även med en spänn så räknar jag hem det i mitt fall. Men helt klart börjar det brännas för bensinalternativ.
Är det någon T4 bensinägare som kan kommentera förbrukningen, 1.2 var näst intill en gissning från min sida. Kanske viktig parameter i sammanhanget.
Miljöaspekten vill man ju också väga in, men jag är helt överrens med mig själv om vad som är bäst mellan dessa två alternativ.Angående lucka så tycker jag det är lite störigt då jag ibland sover bak i bilen (har ett löstagbart sängarrangemang) och p.g.a lastgaller så är luckan ända vägen ut ur bilen, hade varit smidigare med en dörr i det fallet. Annars instämmer jag med klart fördel lucka.
-
@jopi 467344 wrote:
Jo, dieseln börjar dra iväg oroväckande jämfört med bensinen, fast även med en spänn så räknar jag hem det i mitt fall. Men helt klart börjar det brännas för bensinalternativ.
Är det någon T4 bensinägare som kan kommentera förbrukningen, 1.2 var näst intill en gissning från min sida. Kanske viktig parameter i sammanhanget.
Miljöaspekten vill man ju också väga in, men jag är helt överrens med mig själv om vad som är bäst mellan dessa två alternativ.Angående lucka så tycker jag det är lite störigt då jag ibland sover bak i bilen (har ett löstagbart sängarrangemang) och p.g.a lastgaller så är luckan ända vägen ut ur bilen, hade varit smidigare med en dörr i det fallet. Annars instämmer jag med klart fördel lucka.
Är de någon som kan göra en summering vissa säger disel å andra bensin. Vad jag ser är att bensin modellerna är betydligt billigare att köpa in där tror jag man kan vinna mycket pengar eller vad säger ni ??
//Ozkar
-
Jag gjorde den här en gång i tiden, den jämför två bilar.
Den är skriven som ett kalkylblad i OpenOffice, men jag tror att den funkar även när jag exporterade den till MS-format. -
Staffans T4 drar 1,2 i DK i våras tror jag. Våran Vito bensare drog 1,1-1,2 också så det är nog en rimlig nivå att räkna på för T4.
På T4 är det nog diesel som gäller för vår del också men bensinmotorerna är det stor skillnad på mellan T4/T5.Ozkar. Jag föredrar också det billiga inköpspriset men det beror ju på hur tjöcker plånkan är så att säga. Man får kolla runt lite själv och helt enkelt bestämma sig. Fönster eller skåp är lite avgörande tycker jag.
Igår gick det en 2004 Shuttle på KVD för 122000. Den hade gått ca 10000 mil och hade det man behöver (tror iof den saknade farthållare) men var rätt skitig. Var jäkligt nära att jag bjöd på den. För 130′ hade den varit som ny invändigt och nyservad. Jämför det med en 2004 diesel på blocket så ser du skillnaden. Du hittar säkert en diesel för 130′ EXKL MOMS men då har den gått 25000.Ut å leta buss nu!
-
Vi har en Caravelle VR6 (bensin) och älskar den, drar mellan litern till 1.2 lite beroende på vad vi tankat och var vi kör. Får in fruan, ungar, utrustning och hund. Vi har dörrar bak och tycker det är kanon.
Dricker alltså typ 0.2 mer än en volvo hade gjort men det betalar jag gärna för komforten. Kosta typ 50k är en -98a och jag var först rädd för VR6an men har kommit på att den går på lägre varv och jag inbillar mig att den drar mindre då än en mindre motor hade gjort i samma hastighet, ingen aning om det stämmer, men 1 – 1.2 är helt ok tycker jag.T
-
Min förra Transporter 2,5TD drog 0,7, fullastad med två RR-hojar och all packning i motorvägsfart (+ lite till…). Sticker det iväg i inköpspris så faller snabbt värdet av att dieseln drar mindre. Allra helst nu när dieseln dessutom ligger på en stabil nivå över bensinen och dieselbilarna blir dyrare för att de har blivit populära.
När jag köpte min förra BMW (2005) var dieselpriset ett helt annat och då var break even vid 800 mil, en kilometer till och dieseln blev billigare i drift en bensinaren. Men det beror också på som ni redan har påpekat vad för skatt och försäkring man kan få, har bilen fortfarande vagnskadegaranti så är det rätt mycket pengar. Det blev inte sämre för min del när skatten blev CO-baserad och Bömern sjönk med 1200 spänn. 🙂
Å andra sidan jämkade dieselpriset det genom att stiga rätt ordentligt.Om jag stoppar in Basses uppgifter i Excel-arket så blir det följande, jag höftade skatt, försäkring etc. Jag gjorde dessutom en liten uppgradering av arket på lunchen och la till hur många år man tänker ha bilen.
-
Hej! Vi har en Caravelle 99:a bensinare på 2,5 l. Den drar strax över litern landsvägskörning och ca 1.1 blandad körning. Håller med om att det är najs med lucka bak. Funderar dock på att skaffa en med tomt skåp istället, typ en Hiace, så man röja loss ordentligt när man bygger inredning. Har en uttagbar säng just nu. Har dock fått ett skitstörigt problem, den är svårstartad då det regnar eller är fuktigt väder och ibland dör den helt. Någon som vet vad det beror på?
-
@Svenne 468763 wrote:
Om jag stoppar in Basses uppgifter i Excel-arket så blir det följande, jag höftade skatt, försäkring etc. Jag gjorde dessutom en liten uppgradering av arket på lunchen och la till hur många år man tänker ha bilen.
Huaaa… var du tvungen att lägga med Priset per mil?? Man känner ju till att det ligger på den nivån men man vill ju inte se det direkt!! he he
Intressant det där!
Log in to reply.