Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW eller Van

  • styret

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 16:59

    har du råd så är väl en van oslagbart.
    men vad som är bäst och vad plånboken gillar är ofta två skilda saker.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 17:51

    så sant, jag kör med en mustang nu och bensan är nog det minsta bekymret…
    med tanke på reservdelar och försäkring med mera… vilka e bäst?
    platsen vinner ju en van lätt..

  • patrikol

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 11:11

    Storleks mässigt så är ju Vanen störst.
    Annars är det nog inget annat som vanen kommer i närheten av VW bussen i. VW mycket mera kvalite i allt håller hur länge som helst VW bussar med 20-30000 mil på mätaren är inget ovanligt en van som gått mer än 15000 är oftast skrot.

  • getwet

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 11:42

    Du är för go du Patrikol…… laugh.gif Om tio år så ska jag använda din multivan som rundningsboj…..för då är det bara skit kvar av den, och jag ska runda den med min van som då kommer att vara 36 år och fortfarande skinande blank, som direkt från fabriken! wink.gif
    Med 28000 mil på mätaren och minimalt med rep så begriper jag inte riktigt vad du blajar om….

  • patrikol

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 13:42

    Har haft VW, Ford, samt Chevyvan på jobbet jag behöver väl inte berätta vilka som alltid fick stå på verkstan och vilken som alltid funkade. Numera finns det inte några vans kvar alls och fordarna är borta dom med. Vilka tror du finns kvar still going strong? wink.gif
    Är ju bara att kolla ute ibland företagen vilka bussar som fortfarande är populära.
    Därmed inte sagt att jag om jag hade obegränsat med pengar skulle vilja glida omkring i en fet van. Dom är ju grymt rymliga och sköna interiört! smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 14:47

    Har precis skaffat en dodge. Försäkringen är snordyr. Min kylare läcker, och den dricker bensin som en annan dricker öl. Men man är kung när man kör, bekvämare bil finns inte. Den är också grymt stor inuti, min är helt tom i skåpet.
    Har man råd så är den ju tuffare. Nyare vw vet jag inte mycket om, men de två gammla jag hade (74:a och 68:a) var konstant mek för att hålla igång. Bägge dog av rost… :´(
    /Jan

  • patrikol

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 17:38

    Dom äldre luftkylda modellerna var det en del problem med men charmigare finns nog knappast!
    Sant mer kung än i van är nog svårt att känna sig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 18:17

    hallå..
    tror nog det lutar åt en Van…
    hur stor höjd skillnad e det på en High top och en vanlig?

  • nisseman

    Medlem
    4 juni, 2005 vid 21:48

    Skillnaden är högt till tak ibland ståhöjd beroende på modell.
    Satsa på en förlängd & höjd van oftast FORD modeller eller DODGE ca 1 m längre & 30 cm högre.

  • eddie

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 16:05

    Värt att veta om förhöjda vans är att det kan bli dyrare på färjorna… Räknas inte som personbil har jag hört från en som har en van till att importera MCs med från Tyskland

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 17:25

    okej, men funderar på att höja golvet och att ha utrustningen under, om det blir en high top, tror nog det kan bli för trångt att höja taket i en “vanlig” van..

  • getwet

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 19:30

    Tyvärr Patrikol tycks du ha rätt lite koll på varför det finns väldigt få vans kvar….det beror då absolut inte på att de håller en sämre kvalite än övriga!
    Att företagarna idag inte längre kör vans beror på ändrade skatteregler (moms) samt bensinförbrukningen. Men, om du är lite observant så går det att lägga märke till att vansen bytts ut mot pickisar….och det rullar riktigt många sådana ute på våra vägar idag. Leverantörer av dessa fordon vittnar om försäljningsrekord…..observera att dessa fordon är byggda med samma teknik och produkter som en van…det är bara utseendet som skiljer. De sista vanarna kom i slutet av 80 talet och en bit in på 90 talet, sedan blev det full moms på alla skåpbilar. Då blev det inte längre ekonomiskt försvarbart att sitta med en 100 000kr dyrare bil och momsa den fullt ut. Och hux flux blev det “vans med flak” istället, eftersom det gällde andra momsregler för dessa.
    Så Patrikol, det är därför som vi sällan ser amerikanska vans ute idag, samt bensinförbrukningen, inte för att de håller en sämre kvalite.

    Att idag äga en van som privatperson är kanske ingen speciellt bra ide med tanke på bensinpriset, men förövrigt är det helt ok. Att dessa fordon står mer på verkstad än övriga är fullständig nonsen från din sida. Det kan varenda verkstad som arbetat med dessa fordon intyga.
    Det finns förvisso brister på amerikanska bilar, precis som alla bilar och även en könslös multivan. För amerikanska bilar är det sällan problem med motor, drivlina och mekaniska ting. Däremot kan elen till lulllullet balla ur när bilen kommer till åren. Du vet sådant där lulllull man aldrig hittar i en VW wink.gif

  • patrikol

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 19:46

    Nej tyvärr håller inte på med nonsens snack.
    Har haft ambulanser på jobb i många år av olika märken och storlekar Chevrolette vanarna stod så gott som alltid på verkstad. Nu är det ju extrem körning vid utryckning kall motor fullrulle det funkade inte med vanarna men däremot utmärkt med VW elle Mercedes jag är absolut ingen expertpå vans konstaterar bara fakta dom var dessutom väldigt känsliga för rost nu är det nog 5 år sedan som vi gjord av med den senaste så det är mycket möjligt att dom blivit bättre men då räckte dom inte till.
    Jag har själv åkt till tyskland i en riktig lyxvan så jag gillar dom skarpt men det är tyvärr inget för en kommunalarbetar plånbok.
    Skall föresten höra med släkten en massa poliser där dom har ju vanar fortfarande kanske det är som du säger att dom är bättre nu!
    Ps Könslösa Multivan ja där ser man vad olika man kan tycka tycker att det finns så otroligt många mer finneser på en Multivan än en annan bil så det är väl den absolut sista på min lista som jag skulle kalla könslös!

  • getwet

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 21:32

    Torsten Pamp, en av de större åkeriägarna i Sthlm (var iaf) som försörjde hela Storsthlm (även övriga landet)med tidningar (tidningsbilar)använde sig förr enbart av amerikanska pickisar och skåp. Under ett par år var han en kund till mig och vi resonerade ofta om bilparken (jag försäkrade den) och hans resonemang var just att det är dom enda som håller att lastas tungt, och som ska gå för fullt varje natt riket runt…..

    Men han kanske hade fel i sitt val med ett par hundra fordon i sitt åkeri samt 50-60 års erfarenhet i åkeribranschen. Det kan nog vara så…… wink.gifNog om detta nu.

  • pjoter

    Medlem
    5 juni, 2005 vid 23:52

    inte så enkelt att vanarna på ditt jobb va äldre och påväg att bytas ut helt enkelt?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW eller Van

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.