Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW eller Van

  • eddie

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 06:10

    Amerikanska bilar rules…. men “It’s not cheap to own a Jeep”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 08:45

    hallå..
    Är det någon av er som har koll på kriterierna för att regga som husbil, och skiljer det något på vägskatt,försäkring gentemot Lb.

  • getwet

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 19:46

    Att regga till husbil numera är betydligt bökigare än förr. Om jag inte minns helt fel så finns det beskrivet av någon här på konfen tidigare.
    Skatten skiljer sig inte. Kanske någon krona dyrare eftersom bilen troligen kommer att väga några kilo till pga inredningen. Försäkringen kan bli billigare om den är dyr att försäkra som LB.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2005 vid 20:22

    jag tackar för svaren…
    kommer nog bli lite bilder på projektet lite senare…

  • jsg198

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 09:52

    Tack GetWet för att du reder ut begreppen för mindre insatta. Kör själv Cheva och röstar för van om man kan acceptera bränsleförbrukningen. Min har nu rullat över 55000 mil dock med lite rep, ganska självklart det är en -78. Under våren tog den sig från GBG-Marocko-GBG utan några som helst problem. Som sagt motor+drivlina är oslagbara jämfört med VW. Vill även säga att pris samt tillgång till delar aldrig är några problem. Som lite info till bilsugen kan jag säga att en motor som Chev 350, 5,7 liters V8 definitivt vanligaste motorn i van, har tillverkats i miljoner exemplar. Den har suttit i allt från större amerikanska personbilar, pickups, vans, truckar t.o.m. som drivning till större oljepumpar.

    /Johan

  • patrikol

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 11:26

    Då kanske jag kan reda ut begreppen för andra mindre insatta då om nu van motorn tillverkats i miljoner exemplar så lär ju VW motorn tillverkat i 10 miljoner exemplar och är garanterat inte oslagbar jämfört me någon van motor+drivlina!
    Må händ att motorn du referarar till är hyffsat vanlig och driftsäker men att jämföra den med VW motorn som funnits sedan 2a världskriget.
    Är minst sagt underligt.
    Jag har bara berättat hur vans funkade eller rättare sagt inte funkade på mitt jobb inget annat!

  • mattap

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 12:15

    Svar till:


    Då kanske jag kan reda ut begreppen för andra mindre insatta då om nu van motorn tillverkats i miljoner exemplar så lär ju VW motorn tillverkat i 10 miljoner. Må händ att motorn du referarar till är hyffsat vanlig och driftsäker men att jämföra den med VW motorn som funnits sedan 2a världskriget.
    Är minst sagt underligt.

    [/ QUOTE ]

    Jag lägger mig inte i vad som är bäst VW eller Van men nu tror jag att du är ute på hal is Patrikol!

    Cheva 350 motorn är en motor som har sålts i extrema mängder och sitter i massor av olika fordon utan att någon uppdatering på motorn gjorts. Du kan väl inte säga att VW motorn som sitter i bussarna funnits sen andra världskriget?? Otrolig skillnad på motorn om man jämför en T2/T3/T4/T5! I vissa fall gör man ju små uppdateringar på motorn men i Transporterns fall har man ju mer eller mindre bytt ut den i jämna intervall

    Vad det gäller försäljningsvolym av en motor så tror jag att Cheva motorn spöar många konkurrenter, inte för den delen sagt att den är bäst!

  • patrikol

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 12:23

    Nej där har du en poäng! T4 och T5 är samma dock och sitter i otroilgt många transport fordon världen över.
    Sen får väl var och en tycka va den vill jag är övertygad om att VW kvalite vida överstiger vilken jänke som helst sen får ju någon annan tycka att vanarna är bättre det är ju upp till var och en men att gnälla på folk för att man är av en annan uppfattning tycker jag är låg nivå.
    Det bruka det vara på kitekonfen ibland men här ha man varit befria ifrån sådant tidigare.

  • jsg198

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 13:06

    Ta det lite lungt Patrikol. Du biter värre än en pilsk pudel. Om du inte läst mitt inlägg kan jag förtydliga:

    Miljoner kan vara = 10 miljoner. Jag visste inte (läs tvivlar) att de använder samma motorer i VW-bussar sedan 2:a världskriget?? Dock VET jag att det är inga problem att ta delar från en gammal 70-tals jänke och sedan stoppa dem i sin sena 80-talare. T.o.m. i vissa fall fram til -91.

    Tack för mig Patrikol.

    LOSS, LOSS sa jag!

  • patrikol

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 13:34

    Sorry blush.gif Gammal krigsskada ifrån kitekonfen! grin.gif

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 17:48

    man får med brudar med en van.

  • patrikol

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 22:12

    Man får brudar med en Multivan med? wink.gif
    Har ju mera med ens personliget tror jag än vilken bil man har och bankkonto med förståss.
    Hur är det med en gammal Volvo då Pjoter! grin.gif

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 22:49

    har inte du sett att jag alltid har med tjejer till stranden?? grin.gif du vet dom gör allt för att åka 244a. wink.gif

  • patrikol

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 23:45

    grin.gif

  • getwet

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 04:07

    Där blev det nog ett rejält sakfel och påstå att det finns fler VW motorer……Chevas smallblock motorer är i särklass den mest tillverkade motorserien någonsin, och den tillverkas än idag. Den vanligaste, 350 maskinen är känd i hela världen för sin otroliga slitstyrka och driftsäkerhet. (varför skulle den annars finnas kvar?) Lätt att trimma och i princip kan man hämta delar från vilken årsmodell som helst. Smallblockmotorerna sitter i hela GM:s bilprogram, sedan tidigt femtiotal (dom med V8:a i) Pontiac, Chevrolet, Cadillac och några till som jag inte minns. Även en del Engelska sportbilar har motorerna och GM:s kraftöverföring i sig.
    Sedan kan man lägga till Fords 351 maskiner också….Eller Mopar koncernens (Dodge, Chrysler mm)tillverkning, jämförelsevis ter sig i såfall VW:s tillverkning av motorer som en liten bisyssla och testverksamhet för tyska ingenjörer… wink.gif

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW eller Van

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.