Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › VW eller Van
-
Jag tror tom att det går att använda samtliga de flesta delarna ända fram till 96 då motorerna blev Vortec konverterade, men…..det enda som skiljer är bultmönster i topparna tror jag (för insuget, jag kan minnas lite fel…kanske något mer). Förövrigt är det fortfarande samma.
Som kuriosa, jag skaffade en ny startmotor för ca 5 år sedan, den passade från 1929 års modell till 80 någonting
Amerikanarna har, måste erkännas, varit oerhört skickliga på att bygga motorer och teknik till bilar som passar lite ”överallt”. (jag är förövrigt ingen amerika fan) Därav det betydligt lägre priset på reservdelar än till europeiska och japanska bilar. -
som sagt, jänkarna har ju byggt några fler bilar än europeerna (och resten av världen också för den delen) patrikol…
V8-power!
/poppo -
enligt mina regpapper får den dra 750kg totalvikt på släpet, med b-kort
-
Det verkar vara väldigt individuellt faktiskt, eftersom olika ägare lämnar väldigt olika uppgifter. Men, räkna med minimum 1.3liter (mycket lugn landsvägskörning) för en Cheva med lilla motorn (305 kubiktum, 5.0 liter slagvolym)och jag tror vi är ganska nära sanningen om det ligger runt 1.5 liter för en 350 maskin (5.7 liter slagv.)
Min egen kommer nästan aldrig under 2 liter……
De nyare Cheva vansen med Vortec motorer har fått ned förbrukningen en hel del. Men det är en hel annan prislapp på demNär det gäller dodgearna så är nog förbrukningen likvärdig, en aning snålare än Chevas 350 maskiner eftersom motorn är något mindre, en 318 motor.
-
Svar till:
Att regga till husbil numera är betydligt bökigare än förr. Om jag inte minns helt fel så finns det beskrivet av någon här på konfen tidigare.
[/ QUOTE ]
Jag reggade om min buss till husbil för en månad sedan. Det var inget större bök med det. Nu fuskade jag lite, och plockade ur gasolköket. Under besiktningen hade jag ett löst triangakök liggandes i bussen. Hade också en lös balja och en vattendunk för tvättmöjlighet.
Ombesiktningen kostade runt 1400kr, men sen sjönk skatten med en tusing och försäkringen blev 800 billigare. -
Svar till:
Nu fuskade jag lite, och plockade ur gasolköket. Under besiktningen hade jag ett löst triangakök liggandes i bussen.
[/ QUOTE ]
Varför gjorde du det? Vad är problemet med gasolköket?
-
är det någon som vet ungefär vad en vw buss drìcker?
nu snackar jag inte om de allra nyaste utan kleinbussarna och modellen efter… -
Är det T3 du menar så cirka 1,1 på landsväg 1,5 i stan bensinare då alltså.
T4 1,4 på landsväg och säker närmare 2 i Stadstrafik.
Dieslarna ligger på cirka 0,7-0,8 på landsväg.
T5 ingen aning förhoppningsvis lite mindre än T4an
T2 har jag aldrig haft så den har jag inte så bra koll på tyvärr. -
Jag besiktigade om från personbil.
Om man har gaskök i bussen, så måste man göra mer kontroller (tryckprov) på besiktningen. Jag vet inte vad detta kostar, men gissar att det är endel pengar. Det finns mycket regler runt det hela, jag har inte satt in mig i dom. Men det verkade som det finns krav på ventilation också om man har gas i.
-
jag har två t2or 72 och 76 dom drar ca 1.1-1.2 i blandad körning och kommer nästan under litern när man åker lågnt.
-
Ja det där med bensinförbrukning har dom verkligen fått om bakfotan VW dom har blivit törstigare för var modell! Ju äldre desto snålare.
Fan att det inte lönar sig med diesel! -
Svar till:
T4 1,4 på landsväg och säker närmare 2 i Stadstrafik.
[/ QUOTE ]
Gasglad, patrikol? Min T4 2,5 -98 har jag aldrig matat med mer än 1,2. Varit nere på litern nån gång vid snäll långkörning.
Billigare är det att köra på biogas, körde sträckan Göteborg – Jönköping, ca 15 mil för 67 kr.
Logga in för att svara.