Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › vw surfbuss med volvomotor
-
Tjena, visst finns det plats för volvostartmotorn på motorn men måste nog modifiera växelådan för att få dit motorn, för svänghjulet på volvomotorn är större en vad växelådans sprängkåpa är… så jag vet inte hur man skulle få dit volvostartmotorn? vet inte hur man ska göra en sån adpeterplatta, för man kan bara göra en enda tjocklek på adapter plattan för annars blir avståndet fel mot stödlagret.. just nu står bygget lite still tyvärr men jag ska börja igen om ett par dagar och då skall lådan som ska sitta över motorn svetsas fast. den är redan tillverkad och ligger i delar i verkstan.. jag är ju utomhus och bygger och jag har märkt att det är lite kallt att hålla på ute nu. har byggt klart allt jobbigt med kylsystemet i alla fall. har tillverkat ett par t-kors bland annat och svetsat om 38 mm röret som går runt motorn och lagt till olika anslutningar i olika dimentioner. svetsat fästen för upphängning mm… ingenting passar ju från början har jag märkt. tror att jag fått bygga om nästan allt som hör till motorn känns det som. om det är någon som är sugen på att genomföra ett sådan bygge som jag gör nu så hojta till! har jag sagt att motorn är kapabel att lämna 160-180 hästar? =)
lär bli redigt sprutt på bussen i alla fall! -
Jag hade valt en annan leverantör av adapterplatta som gör att du kan använd Volvons starmotor med endast ett mindre svararbete på svänghjulet. Nyrönnens mekaniska (tror jag dom hette) har ett kit som innehåller en stödlagerdistans som funkar hur bra som helst. Jag mekade också ihop mitt skrälle utomhus på vintern och kan förstå att du inte tycker att det är så skoj att pula nu. Jag fick problem vid besiktingen med efekten på min motor, men jag hade en tidig 70-talare så du borde inte ha några problem där.
-
aha, men då gick alltså startkransen fri men bakre delen av svänghjulet gick inte fritt? har du en bild på en sån adapterplatta för det vore intressant att se hur en sån ser ut. effekt intyg har jag och jag har en speciell böj som stryper effekten till 67 kw från 70 kw som är nämnd på intyget. har redan tagit kontakt med besiktningen en gång på telefon och de sa att man numer är tvungen att ha just det intyget från smt.se för att överhuvudtaget kunna bli godkänd. lite jobbigt, för din lösning verkade ju faktiskt bättre med tanke på att volvostartmotorn är billigare, kraftigare, hållbarare och sitter bättre till. dessutom är det samma startmotor från B18-B23. det finns många sånna på skroten =)
-
då var det dags att väcka min gamla tråd igen! den 10 april 2006 (igår alltså) så regbesiktade jag min T3 buss med volvomotor och den väger 100 kg mer med nya motorn och den går som en dröm. att köra 120-130 km/h är inget problem alls. det sitter en B23A motor på 110~120 hk och den ska få en D-kam och k-jet insprut. toppen som sitter på är portad och planad med inslipade ventiler och omshimsat ventilyft för att jag ska kunna ha samtliga volvokammar. jag har ett ställbart kamdrev till D-kammen oxå vilket är väldigt praktiskt. mitt mål är 150~170 hk och jag vill uppgradera min växelåda så jag får 5 växlat. det dånar på duktigt i 90 km/h kan jag säga. jag fattar inte hur man kan sätta i en sunkig vattenkyldboxer motor på 80 hk i ett såhär stort fordon. 1510 väger den ju orginal. min bensinförbrukning har sjunkit till under litern per mil vilket är väldigt bra och lägre ska den bli hade jag tänkt. det här kanske är det bästa jag byggt någonsin tror jag. jag är jävligt nöjd nu kan jag säga =)
-
You are the man!!! Grattis! 🙂
Lite bilder kan du väl bjuda på? Hygglo hygglo…Ditt projekt har gjort mig sugen att ta upp en gammal idé, att trycka ner en Subaru-boxer på 2,5 liter i en burfbuss. 🙂
-
här kommer en stor bild så allt syns tydligt. jag är väll egentligen inte riktigt klar med allt på denna bild men jag kan ta lite nyare om så önskas. Jag läste föresten om en kille som satt en subaru motor i en vw buss. det finns färdiga kitt för det men jag vet inte om det går att besikta i sverige men det vore mer optimalt för att man slipper bygga lådan över motorn som jag gjort och förlora bagage utrymme. iof så vill man ändå alltid ha motorn lättåtkommlig så det brukar inte hamna så mycket prylar där ändå. det var inte så jäkla lätt att få den intypad med volvomotor kan jag säga och man måste ha ett speciellt intyg osv… för annars är det typ halshuggning. men om du skaffar ett intyg på subarumotorn att den inte överskrider 66 kw och 147 nm så ska det inte vara några problem egentligen. ta kontakt med svensk bilprovning först innan du gör något!
-
idag så monterade jag insprutningen provisoriskt. en sak är säker i alla fall, förgasare suger pung… för nu gick den som en raket!! jävlar vilken känsla det var att tryckas ner i de bajsbruna sätena av galon åh man får växla snabbt nu. det var jobbigt att göra det med så lång spak kan jag säga! ett sjuhelvets vevande med hela armen för att få en bra acceleration från 0 till 100! =) måste klocka den där nån dag när den slutat läcka kylarvätska och olja…. nån som haft turbo på sin T3 buss kanske? för detta var helt sjukt kan jag säga! =) =)
-
F*n va kul! 🙂 Vilket sprut har du?
Quote:det var inte så jäkla lätt att få den intypad med volvomotor kan jag säga och man måste ha ett speciellt intyg osv… för annars är det typ halshuggning. men om du skaffar ett intyg på subarumotorn att den inte överskrider 66 kw och 147 nm så ska det inte vara några problem egentligen. ta kontakt med svensk bilprovning först innan du gör något!Yes, de är som hökar på en. Been there…
Men om jag gör det projektet byter jag inte bara motor, då blir det en omgång nya bromsar också och då går det att få i mer pulver. Det går att kolla med SFRO innan och de hjälper till med intyg etc när man bygger om. Men jag är inte ute efter en Porsche-buss-version utan snarare en som går hyggligt komfortabelt.Måste komma på studiebesök!
-
Absolut! jag upptäckte att min D-jet pump läcker lite, den svettas lite skulle man kunna säga. jag tänkte ta en opel pumpar om detta inte går att lösa. för de har ju slanganslutning i båda ändarna så slipper man bygga en buffert tank i motorummet med en dränkpump i. en sak som jag heller inte fattar är varifrån det läcker olja. det borde ju inte läcka nånting tycker jag för det finns ingenstans som det egentligen kan läcka från. kanske där den mekaniska bränslepumpen satt innan.. men du Svenne! du har väll SFROs bilbyggarhandbok? annars så tror jag att det kan gå att sätta i en boxer motor från subaru som har max 112 hk i en 5 växlad buss. det går att få intyg på bättre växelådor oxå, men på dom står det porsche åh för att få en porshe låda som passar så ska man prata mer perrys motor i kolbäck. hur som helst, om det inte finns en subaru motor med så lite effekt som 112 hk så är det inte kört för dig. du kan strypa motorn och köra den till en bromsbänk och få papper på motoreffekten och sedan använda det intyget vid besiktningen sen. om du använder en katalysatormotor så är miljökravet uppfyllt oxå. men det kan gå ändå om du får subaru att skriva ut ett intyg på vad deras motor har för miljövärden och använda det istället. eventuellt så kan det behövas ändå. jag hade inget intyg på min volvomotor för volvo har slutat skriva ut intyg för sånna här projekt. mitt projekt gick ju egenom i alla fall men jag tror faktiskt att jag hade tur, besiktningsmannen mumlade något om att min viktklass inte krävde det åh bla bla bla.. Jag tror inte han hade upptäckt om det hade suttit en insprutar motor heller för han var rätt så inkompetent tyckte jag… jag har ju heller inget EGR system (avgaser som återcikulerar till insuget) ett tips oxå, du bör ha bilen kontrollbesiktad när du gör din registreringsbesiktning, för då så slipper du en koll utav hela bilen, de kollar bara motorn då som tur är.
nu ser jag fram emot ditt framtida bygge Svenne!! =) =) -
SFRO-boken är vältummad i andra projekt. 🙂
Berättade för sambon om min gamla folkabussdröm, och hon är fetpå – med motorbyte! 😀 -
det verkar fett bra det där du!! en sån sambo vill jag oxå ha =)
kan du inte skriva lite hur du tänkt lösa allt då? jag vill veta och varifrån ska du köpa adapterplattan osv…? eller ska du tillverka precis allt själv kanske? -
Får se vad det blir för buss först, vill gärna ha en T2:a den här gången. Har några motorer står och dammar och kanske använder nån av dem istället.
Håller på med ett annat projekt nu, och när det är klart så blir det surfbussbyggarplanering. 🙂
Logga in för att svara.