Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › VW T3 stannar när den blir varm
-
VW T3 stannar när den blir varm
Publicerad av hakuna på 8 april, 2008 vid 19:27Hej. Har någon här varit med om en VW-motor som stannar så fort den blir genomvarm?
Den går bra till att börja med så jag tycker tändningen borde vara ok. Har bytt rotor, delarlock och kablar. Stiften är bara något år.Återstår bensin och luft. Har bytt bensinfilter och lyft på locket till luftfiltret. Så, blandningen är fel. En VW-tekniker gissade på en temp-givare. Problemet är att jag hittar dem inte och vet inte hur man felsöker dem. Någon som kan bistå med lite hjälp?
Blå kabel på bilden är en ny till en oljetryckgivare nere vid filtret.
Kan det vara kablarna till vänster bakom fördelardosan?/Niclas
magnus-e svarade 16 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Jag hade en T3 tidigare kommer inte riktigt ihåg var den satt men jag har för mig att det var ner till vänster lite under motorn. Men jag kommer ihåg att det var ett gasnka vanligt problem på dom att den stannar när den blir varm. Gå in på typ 2 klubben där kommer du få svar på vad det är det kan jag nästan garantera. DOm är hur trevliga och hjälpsamma som helst, i alla fall på min tid.
Lycka till
-
Lägger den bara av tvärt eller går den sämre och sämre och till slut stannar eller?
På en sån där tysk, sitter det en tändspole separat eller?
-
Jag tror inte heller att en tempgivare är det första att kolla på. Brunnen tändspole lägger av när den blir varm, defekt kondensator likaså (brukar sitta i eller på fördelaren). Kommer soppa fram som den ska?
-
Pröva att knacka på tändspolen när bilen håller på att bli varm.. Dör bilen då du knackar på den så har du hittat felet, dvs ett glapp i tändspolen. Ett annat tips för att veta om det är bränsletillförselproblem eller tändningsproblem är att spruta startgas i lufttillförseln(via luftfiltret) till motorn då den börjar att stanna.. Börjar motorn gå igen dvs varvtalet höjs så är det bränsletillförselproblem, om motor inte reagerar på startgasen så är det tändningsproblem. Håll avstånd till luftburken då du sprutar gasen, dvs stå inte med huvudet rakt över…
-
Jag hade en gammal Ascona en gång som började konstra med att gå bra i ca 4 mil för att sedan “dö”…Efter låååång felsökning visade sig att det var förgasaren som läckte mellan sina “halvor”, dvs billen fick alltför fet blandning varvid den blev tvärsur efter ganska exakt 4 mil…Väntade man ca 1 timme så startade den igen…Det var ett rent helvete innan jag äntligen hittade felet…I ditt fall gissar jag antingen på möjligtvis tändspole/tändningsrealterat men ja tror det är mer troligt att bilen “fetar” på för myckte varvid den “dränker sig själv” när den är varm…Du kan testa det som P Malmkvist skriver, men jag skulle skruva ut ett stift direkt efter att den stannat…Stinker det bensin då så har du svaret (dvs om bilen ej reagerade på startgas), om det däremot inte stinker bensin så är det nog förmodligen nåt på tändningssidan…
-
@getwet 457258 wrote:
Lägger den bara av tvärt eller går den sämre och sämre och till slut stannar eller?
På en sån där tysk, sitter det en tändspole separat eller?
Den går bra tills den blir genomvarm, då går den dåligt. Håller jag lite gas så lever den, kan köra i uppförsbacke men den går ryckigt.
På tomgång hoppar den och stannar till sist.Tändspolen sitter separat på väggen till vänster (utanför bild).
Det är insprutning och inga brytarspetsar.
Tack för förslagen! /Niclas
-
Hmmmmmm……VW Doktor Svenne kanske kan kliva in här och göra en analys.
Men om den går sämre och sämre så får jag en känsla av bränsle…..Svenne, hur ser det ut med choke på dom däringa insprutarna. Känner bara till mina V8or men tekniken borde vara likvärdig, fast ett par ggr mindre grejer:wink: Förmodar att det inte är en riktig insprutning så choken borde väl vara elektrisk manuell, samma konstruktion som en vanlig förgasare med elstyrd/värme?
På GM språk finns det två insprut, en heter EFI och den andra TPI, TPI är den riktiga insprutningen och jag förmodar att denna folka som nu krånglar har motsvarigheten till EFI, det vill säga en modifierad förgasare…….
-
Vi hade en Van som gick ungefär så och efter mycket sök kom verkstan på att det var lambdasonden, eller vad det heter.
Men det kanske inte finns på den?!
-
Bara för att utesluta tändspolen: När bilen går varm, känn efter om spolen är het, ryck en tändkabel och tryck i ett löst stift som du jordar mot motorn. Gnistan ska vara riktigt tydlig och blå.
Du har fortfarande inte skrivit vilken buss du har, men det är en Digifant-box till din motor. Det är tyvärr bara uteslutningsmetoden som gäller då systemet har varit med länge och det kan vara allt möjligt som har gett med sig, och det är inte ovanligt att boxen i sig lägger av numera. Det kan vara temp-sensorn, men det är lika stor sannolikhet att det är choke-problem – eller att Digifanten i sig lägger av. Börjar det strula i samband med att motorn blir varm, eller hinner den gå en stund innan strulet kommer? Om det är i direkt relation till motortempen, kolla vidare på choke (prova att koppla loss), vattentempsensor (prova att kortslut, eller testa med en potentiometer) och tändspolen.
Hinner den bilen gå varmt en stund, då kan du räkna med att boxen har fuckat upp.Här har du lite mer info:
http://www.van-cafe.com/sp/8691V/8691Vtool.html
http://www.vanagonparts.com/digifant.html -
Basse;457426 wrote:Vi hade en Van som gick ungefär så och efter mycket sök kom verkstan på att det var lambdasonden, eller vad det heter.
Men det kanske inte finns på den?!
Visst finns det! 🙂 Men bilen brukar ändå gå fast lambdan är knas. Om än fett, men de går i alla fall och en såpass gammal buss som den här hänger inte alltför mycket läpp om lambdan går sönder. Den borde åtminstone inte stanna. Det sitter en “small band lambda” på gamla bilar, den är ganska enkel att testa och det går att göra själv. De flesta bättre verkstäder kan testa den.
Men som sagt, bilen går illa utan lambda men den borde åtminstone gå. -
Kolla Hall-givaren som kan ge exakt det felet när den är kass, dvs att motorn går bra tills den blir genomvarm. Hall-givaren sitter i fördelaren och känner av läget på permanentmagneten som sitter på fördelaraxeln. På nåt sätt kan signalen bli för svag när motorn blir varm och tändsystemet ballar då ur.
Brorsans Audi 80 gick fint tillls motorn blev varm, då dog den. Han fick då stå och vänta en stund tills den kallnat och motorn funkade då fint igen. Byte av Hall-givaren löste problemet för honom.Vet ej om det sitter en Hall-givare i en T3…men kanske värt att kolla upp.
-
Det går att hålla den i liv om man gasar lite.
Den börjar strula efter kanske 1-2 minuter tomgångskörning från kallstart.
Jag har inte lokaliserat temp-givaren!
Motorn är en MV, se bifogad bild.Många förslag! Tackar, nu har jag lite att testa!
-
Lars_K: Vet du hur man kontrollmäter Hall-givaren?
Har en tråd i Typ2-klubben. Har kommit så långt att jag kontrollmätt tomgångssolenoiden, 4,1ohm, den skulle tydligen vara 8 ohm.
http://www.typ2-klubben.com/forum/common.asp?id=52477&order_type=ref_dateFår nog gå med i klubben så att jag får testinstruktioner och sedan gäller det att komma åt kontrollboxen, sitter under en hylla inne i bilen…
-
Sorry, vet ej några detaljer om Hall-givaren. Kanske du kan hitta nån verkstadshandbok el likn från VW…
-
Började en tråd till på
http://www.typ2-klubben.com/forum/common.asp?id=53141&order_type=ref_date och en här
http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=26485
Någon som vet vad det är för grej på slangen och hur man felsöker den?/Niclas
Logga in för att svara.