Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw t4 ryckig gång

• vw t4 ryckig gång

Publicerad av willep på 8 februari, 2009 vid 15:06

2,5l bensin digifant t4 1992års modell. ca 19000mil
    Har en tid haft problem med ryckig gång vid jämn hastighet.
    Har bytt alla tänddelar och vacumslangar. Har provat injektor cleaner. Inga felkoder finns och gasspjällspot verkar ok.

Kan vara en slump men möjligen är problemet större när bilen är fulltankad.

har även lagt märke till att det är väldigt stort vacum i tanken när jag lyfter tanklocket,
    skall det vara så?

Bilen klarade avgasvärden på bilprovningen utan problem, skulle lambdasonden kunna ge dessa symptom trots det?

Vad är nästa steg att kolla upp?
    Kan jag utesluta något av bränslepump, filter, tändspole, styrbox, fördelare, injektorer?:confused2:

tacksam för alla tankar kring detta

getwet svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rrd

Medlem
    8 februari, 2009 vid 16:43

Bränslepumpen kan man mäta upp om den ger rätt sug/tryck. Gör den inte det kostar det ca 5-6 tkr att byta hos VW på en 2,5l motor…

• svenne

Medlem
    8 februari, 2009 vid 22:43

Din tankventilation är packat ihop (vakuum, ingen soppa). Testa att köra med en trasa eller liknande istället för tanklocket.

• willep

Medlem
    9 februari, 2009 vid 20:53
    Svenne;529376 wrote:
    Din tankventilation är packat ihop (vakuum, ingen soppa). Testa att köra med en trasa eller liknande istället för tanklocket.

Skall testa när bilen rullar igen, vet du hur tanken skall ventileras? Är det locket eller någon slang jag letar efter?

• tzaren

Medlem
    21 februari, 2009 vid 21:30

kolla fall du har beru stift…
    iså fall slit bort skiten och sätt ditt NGK istället!!

• willep

Medlem
    22 februari, 2009 vid 11:55

Oj har bytt stift från NGK till Bosch hopppas det duger, men det vart ingen skillnad.
    Jag har nu provkört utan tanklock och det gör möjligen en liten skillnad. Jag tror att det kanske kan vara en kombination av flera fel.
    Upptäckte att det är definitivt stopp i kolbehållaren. Är den servicebar överhuvudtaget? Har nu tanken borttagen och har bytt bensinfilter. Snart dags att provköra igen.

• svenne

Medlem
    22 februari, 2009 vid 12:21

Alla stift blir dåliga och ska bytas, oavsett märke (och det är inget fel på Beru).
    Kolburken är en ångspärr för att inte släppa ut dunstande bensin, nu vet jag inte riktigt hur de sitter på gamla bussarna, men om det är enda luftinsläppet till tanken så är det helt klart ett problem. Byta filtret kan göra sitt, men du har ju fortfarande ett vakuumproblem.

• tzaren

Medlem
    24 februari, 2009 vid 18:55

@tzaren 531665 wrote:

kolla fall du har beru stift…
    iså fall slit bort skiten och sätt ditt NGK istället!!

jag va lite het på gröten när detta skrevs ….
    Jag hatar nog tändstift i största almänhet 🙁

• svenne

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:55

@tzaren 532243 wrote:

jag va lite het på gröten när detta skrevs ….
    Jag hatar nog tändstift i största almänhet 🙁

Köp en diesel då.

• tzaren

Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:14

är diselbilar felfria så köper jag en direkt!

• getwet

Medlem
    25 februari, 2009 vid 07:39

Med tanke på att varenda tråd på surfbussen som är problemrelaterad också är knuten till ett visst bilfabrikat så skulle jag nog kika på andra märken…….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw t4 ryckig gång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.