Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › VW Transporter (Kuggrem-Pumprem)
-
VW Transporter (Kuggrem-Pumprem)
Publicerad av inge på 8 april, 2009 vid 16:01Hej,
Kör en VW Transporter från 98. Enligt serviceboken är kuggrem bytt vid 12 000 mil.
På årliga servicen nydligen (den har gått knappt 20 000 mil) så vill de att jag ska byta pumprem för att det skulle gjorts vid 19 000 mil.
Jag kan inte hitta i serviceboken något om pumprem och när den ev. ska bytas.Vet ni vad som gäller ang. pumprem?
När ska den bytas?
Vad kan det kosta?
Vad kan hända om man inte byter?Tacksam för alla svar!
inge svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Maila VW Sverige för att få ett korrekt svar ang bytesintervall. Lokala serviceverkstäder vill ofta byta tidigare och påstår dessutom att det är ett krav.
-
Kamrem byts normalt var 12000mil eller efter 6-8 år på VW, de allra flesta seriösa verkstäder passar då även på att byta dieselpumpens rem (vad jag vet så finns inget intervall för denna rem) samt även vattenpumpen, kostnad för detta hos Mekonomen bilverkstad är ca 10″ kr inkl material (har precis bytt dessa grejer på en Transporter, iofs en -01). Om pumpremmen går av händer det inte så mycket mer än att bilen stannar…Mitt tips är att du lämnar bilen till någon annan kunnig diesel-mek, blir garanterat mycket billigare än hos VW…
-
Tillägg: På vår -01 som har gått ca 13500 mil så var pumpremmen tvärslut tydligen…
-
Om pumpremmen går av börjar bilen koka, och det går fort. Har man sån där otur blåser man topplockspackningen på köpet. Been there, done that…
Olika årsmodeller har olika serviceintervall. Kolla med VW vad din har. -
Svenne: Drivs verkligen vpumpen av samma rem som dieselpumpen? Mig veterligen (samt även enligt meken) så drivs vpumpen av kamremmen därav att man rekommenderar vattenpumpsbyte….Iofs kan det skilja mellan -98 och -01 men jag har för mig att det är “likadana” motorer mellan typ 92 – 03, iaf dieselspisen (2.5liter TDi ca 90Hk)
-
Det är kul med så mycket kunnigt folk på steffo…
Jag har fått två olika svar under dagen.
Nr.1 från Kundservice@volkswagen.se
Remmen för insprutningspumpen byts med samma intervall som kuggremmen, det vill säga 12 000 mil för din VW Transporter.
Skulle remmen till pumpen gå av, stannar bilen normalt utan följdskadorNr.2 från bilverkstad i Varberg
Pumpremmen ska bytas mellan kuggremsbyten, alltså 18 000 mil. Om man inte byter den är det standard att den går av strax innan nästa kuggrems byte som är vid 24 000 mil
De säger samma sak att om den går sönder så stannar bilen utan följdskador.Svenne – Vad säger du om detta? 🙂
-
Att Nr 1 är rätt.
Jag läste frågan lite för snabbt innan jag svarade, och skrev dessutom ännu snabbare än jag läste (jag tänkte på en helt annan bil, där v-pump och fläkt sitter på samma rem). Dessutom stod det inte att det var en diesel, så jag tänkte inte på den pumpen alls. 🙂
Kamremmen driver vattenpumpen, och går den av så lär du behöva byta mer än bara remmen…
Man byter ALLTID vattenpumpen samtidigt som kamremmen. Annars är det stor risk att den skär och då går kamremmen sönder – eller så går bilen kattskit i 300 meter och dör. Har du tur behöver du bara byta pumpen och remmen. Har du mindre tur kan du börja läsa första meningen igen.Dieselpumpen sitter med en egen rem, och går den av händer inte så mycket mer än att motorn stannar. Vilket iofs inte är så kul på motorvägen.
-
Svenne: En seriös verkstad, samt en Transporter-ägare som inte är dumsnål, byter precis som du säger både kamrem och vattenpump, även om det svider i plånboken just då…
-
Gott… då är allt bra.
Eftersom kuggremmen byttes vid 12 000 mil så bör ju även pumpremmen bytts.
Bara att tuta och köra och hoppas på det bästa.
Logga in för att svara.