Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › wake style Gear
-
nice post nils..
hahaha pjoter…
Follow us on FB and Twitter!!
http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
http://www.Twitter.com/kiteboardingse -
Har tittat vidare på wake gear då jag inte kan bestämma mig , men har hittat ett pat kites som verkar okej .
Nkb Vegas
Nkb rebel
Liquid force hifi
slingshot Rpmnån som kan rekomendera nån av dessa och gärna storlekt mässigt väger 80 kg.
Och gärna vilken som har bäst depower. -
Vart och i vilka vindar kommer du köra mest valentin?
Ska du ha en eller flera storlekar? -
kommer köra på västkusten från göteborg ner till varberg / falkenberg.
Jag kommer nog enbart satsa på en drake.
När det gäller vind vill jag la ha så stort vind register som möjligt och så mycket tid på vattnet som möjligt. -
Jag hade skrivit ett riktigt matnyttigt inlägg men råkade på något vis tappa bort det, att man aldrig lär sig, dammit!
Drake
Det är väldigt svårt att säga exakt vilken drake och storlek du ska köra då det till en stor del beror på personliga preferenser. Jag valde till exempel RPM framför Fuel då jag ville ha C-kite känslan och en 10a, men med något bättre vindregister än en ren C-kite.Alla fyra är dessutom riktigt bra alternativ, jag skulle dock byta ut Rebel mot Naish Torch eftersom Vegas är bra mycket mer åt C-kite/wakestyle drake hållet än Rebel.
Alla deepowrar bra, svårt att säga vilken som gör det bäst.
Vad har du kört innan? Vad var positivit/negativt med de drakarna? Föredrar du 5 eller 4 linor? Och så vidare?Storlek
Många i just våran viktklass kör ett koger med drakarna 12 och 9. På Bästkusten känns det som att 9an luftas nästan lika ofta som 12an, eller vad säger ni Bästkusten locals?
Eftersom du vill köra en drake ställ dig själv frågan om du vill offra några dagar med lättvind och slippa stå på stranden när det blåser apa eller tvärtom? Gillar du att köra med riktigt bra tryck eller lite mindre?
Jag rekommenderar någon av nedanstående storlekar
Vegas 12 eller 10
Torch 12, 11 eller 10
Hifi Comp 13, 11 eller fjolårets 12, det ligger en sprillans ny här på Köp & Sälj.
RPM 12 eller 10 -
Man måste ju ha en 14 också så man får njuta av de allra plattaste dagarna =)
-
Ja, hade jag även haft en större drake i sommar hade jag haft en RPM 14.
-
Kjello
Gäst27 maj, 2010 vid 07:23Har nyskick Venom 1, 16 kvm, kan den användas när inte FS PIII 10 räcker.
Rent tekniskt, i projected aria är inte så mycket större, men med “helt” andra egenskaper, i princip som en C-kite (därför denna tråd).
Vill testa sourras toeside fins (lite sent) på min shinn 132 -09, kommer förhoppningsvis efter jag tinat upp lite mer från indienhettan.
Fortfarande aldrig stått på brädan, ända sen 2004 (sjukt). men hantera kite fattar jag, och praktiserar utan problem
Aldrig slutat vindsurfa, sen 1978, och mest sinker många år nu.
Jag har tagit in för mycket “gör inte det, gå kurs först” mm,+ accsidents sett på utube.
Men är kiten något att pröva / ha kvar, finns det någon kul möjlighet med den ?
eller ska jag göra ute-tak, fylla den “med dun till en jättesovsäck ha ha, eller bara skära ut lagningsbitar av den.Fördelar / nackdelar med lite trög kite (alla är mer eller mindre tröga i lite vind, “komplicerat”) vill helst veta lite mer.
” finns det roliga saker att använda den till”..Jag va så “go to foil” desperat , så jag bytte bort en perfect Cobra 9.4 + en ny Cabrinha nitro 16 aldrig prövad, till en Venom 16, när jag kom hem från Cab’s 2005.
Logga in för att svara.