Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing wakeboard = vattenbräda (jfr vattenskidor) enl Språkrådet

• wakeboard = vattenbräda (jfr vattenskidor) enl Språkrådet

Publicerad av rrd på 24 februari, 2009 vid 07:41

Känns det inte helt rätt eller?

windsurfing= brädsegling, vindsurfning

nu saknades detta: Kitesurfing= vattenbräddraksegling

Måste erkänna att jag blir lite trött på alla försvenskningar som ofta inte får samma betydelse. Vi ska inte utarma det svenska språket eller kanske berika det?

Men det finns ju undantag…

http://www.sprakradet.se/onödigengelska

ola-h svarade 15 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    24 februari, 2009 vid 08:54

Draksurfing blir det ju. Eller draksurfning om man absolut ska envisas med “ning”.

• calle_b

Medlem
    25 februari, 2009 vid 17:59

Draksläpning tycker jag låter bättre. Möjligen Drakdragen. Drakhalning?
    Eller en härlig kombo: Skärmvattenbrädåkning

• joakim-nilsson

Medlem
    27 februari, 2009 vid 21:43

wakeboard= svallvågbräda för att man åker på svallet efter båten

• rrd

Medlem
    1 mars, 2009 vid 11:53

Twin fin=tvillingfena
    Twin fin board=tvillingfensbräda?

eller utan s som Fotbollförbundet

• ola-h

Medlem
    1 mars, 2009 vid 21:58

Ibland blir det j något krystat i språkrådets värld. Som att ersätta “offpist” med “åka utanför pisten”. Engelskimportsettordslösningen (visst är svenskans sätt att sätta samman ord kul) ger ju så mycket större frihet i användningen.

Om man nu vill konservera, varför inte passa på att vara lite retro (hmm, är även det svengelska?). I den andan är mitt förslag “utompistnes (jämför utomsocknes).

För “wakeboard” är mitt förslag kölvattenbräda. Min bedömning är att risken för förväxling med en bräda som man lägger under båten när denna tas upp på hösten och på vilken vatten från kölen kan droppa av, är liten.

Och eftersom “surf” i sig är en import och egentligen borde heta “bränning” så borde “surfing” heta “bränningning” (eller skulle det stavas “brännigning”?). “Vindsurfing” blir då “vindbränningning” och “kitesurfing” följaktligen “drakbränningning” (ej att förväxla med drakbränning).

• rasmus_w

Medlem
    1 mars, 2009 vid 22:01

Om “surfing” heter “bränningning”, blir då “surfning” “bränningningning”?

• rasmus_w

Medlem
    2 mars, 2009 vid 22:17

Varför använda anglicismen “loop” när det finns ett svenskt ord som betyder exakt samma sak: ögla.

– Såg du dubbelöglan jag gjorde förut?

– Nä, men jag hörde att Ricardo Campello försökte göra en trefaldig ögla härom året! (här har jag av oklara skäl valt att inte använda “tredubbel” eller “trippel” utan “trefaldig”. Det känns liksom lite mer svenskt. Trefaldig, tvåfaldig – enfaldig?)

• ludde_l

Medlem
    3 mars, 2009 vid 11:15
    Rasmus_W;533148 wrote:
    Trefaldig, tvåfaldig – enfaldig?)

Suck, tänk om jag ändå kunde bemästra den enfaldiga öglan!

• rrd

Medlem
    3 mars, 2009 vid 11:24

Varför inte saltomortal?

En saltomortal eller volt är när någon hoppar i luften med vertikalrotation framåt eller bakåt. Begreppet används bland annat inom gymnastik, simhopp och vindsurfning och kan utföras i grupperad (hopkrupen), pikerad (vinklad) eller sträckt stil.

En volt gör man genom att hoppa upp i luften och snurra runt sin egen axel och sedan landa på fötterna. Man börjar med att stå rakt med händerna utsträckta framför sig med ett kraftigt grepp om bommen. Sedan böjer man på knäna och sänker armarna, skjuter ifrån med benen och kastar armarna uppåt för att få höjd. När man har nått tillräcklig höjd kryper man ihop till en boll och snurrar, ett eller flera varv, hittills max två med en lyckad landning. När man är på väg ned vecklar man ut sig och landar på fötterna och hoppas att de fortfarande är kvar i stropparna.

Begreppet saltomortal är bildat av de latinska orden saltus, hopp, och mortal, dödlig, och betyder alltså dödssprång. Termen användes i cirkusakrobatik och vindsurfning.

• rasmus_w

Medlem
    3 mars, 2009 vid 11:32

En volt brukar definierar som att man roterar kring sin tyngdpunkt och i vindsurfing förekommer en del snurrar som inte är runt tyngdpunkten, där snarare hela ekipaget beskriver en cirkelrörelse i luften.

Den här typen av snurrar har, ursprungligen inom flyget, på engelska fått namnet “loop”, som betyder just ögla. Därför känns ögla som ett bra namn.

• gnutten

Medlem
    3 mars, 2009 vid 11:48

För att avdramatisera det där med loop: luftkullerbytta (jmf med airgybe (dvs vulcan))

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2009 vid 12:11

@RRD 533198 wrote:

Begreppet saltomortal är bildat av de latinska orden saltus, hopp, och mortal, dödlig, och betyder alltså dödssprång. Termen användes i cirkusakrobatik och vindsurfning.

…och mycket riktigt: Framåtloopen kallade ju i början killer loop.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing wakeboard = vattenbräda (jfr vattenskidor) enl Språkrådet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.