Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › wakeboardhjälp
-
wakeboardhjälp
Posted by anonym-anvandare on 9 juli, 2003 at 19:37Hej. tänkte inhandla en wakeboard nu i sommar med några polare och undrar om någon har tips på bra nybörjarbrädor till rimligt pris? Vad ska man tänka på när man köper? Jag kan ingenting om varesig brädor eller bindningar så jag uppskattar alla tips.
anonym-anvandare replied 21 years, 5 months ago 1 Member · 6 Replies -
6 Replies
-
Tjena!
Tänk över hur mycket du kommer åka.Om du kommer åka mkt så lägg ner en slant du får vad du betalar för! För de första!”Liquid Force” gediget märke som bygger hållbara och vet vad som krävs av en bräda! Längden: Själv e min bräda upp till bröstvårterna de tycker jag e lagom. Ju längre bräda dess svårare att komma runt osv. Brädden: Den skall vara bred när bindningarna sitter på plats skall inte tårna titta ut över kanten! Du skall ha någon cm så du kan skära lungt. Fötterna skall vara på brädan! Plus att du får ett bättre “pop” utför svallet. Sen e de ju alltid lättare att landa med en lite bredare bräda. Kanten på brädan: skall vara smal och vass de finns bräder som har kanter som badkarskanter inget bra. Du måste ju ha ett bra grepp i brädan medan du satsar inför svallet för de e ju då du skall kanta utav bara helvete Men allt detta får du om du lägger ner en slant på brädan och då handlar de om tycke och smak och vad du trivs med. Bindningar: Prova ,prova och åter prova dom skall sitta skönt gärna en bra sula som dämpar landningen skönt. Skall vara lätta att sätta av och på. Men inte sandalbindningar och inte sådana som passar alla fötter. Din bräda är din och inte till alla andra! Den skall vara heltäckande kan man säga. Min smak är att dom får gärna vara så styva som möjligt vid hälen och upp på vaden sen snörningfram som gör de lätt att ta av och på.Köp riktiga prylar från början för detta är en sport du utvecklas fort i när du väl har kommit upp på brädan om du åker regelbundet. Var håller ni hus vilken del av landet?
Lycka till Dan!!
-
tack så mycket för ditt utförliga svar, men eftersom jag köper med en kompis som har riktiga långbenfötter får det nog bli det typen av bindning som går att ställa om. finns det ingen av denna typ som är ngt att ha?
Är det något riktigt skitmärke man skall undvika?
tyvärr har vi inte lyckats skaffa en båt med båge men vi ska nog snickra ihop en sådan så småningom. går det att hoppa o greja utan tror ni?
vi håller till utanför öregrund i roslagen, norr om stockholm.
/korvteta
-
Nemas problemas de var så lite så….De med bindningarna tror jag aldrig blir hundra.Ni kanske kan köpa egna bindningar och dela på brädan? De e så pass lätt att byta på brädan..eller?…Nu vet jag inte hur mkt ni kommer köra.Men skall ni nu köpa så ni har samma bindningar så gå inte in på intersport eller någon båthandlare och köp era prylar. Gå in till en riktig brädhandlare. En sann brädhandlare har bara bra prylar så vet han om de finns några fina justerbara dojor.
De finns skitmärke men inte där ni skall handla era prylar surfa runt på nätet så hittar du säkert massa affärer som verkar bra.
Jag börja utan båge. De går bra i början de e bara lite svårare att komma upp i luften. Du kommer inte göra några svåra trick. Linan drar dej neråt så att säga. Men de skall du inte heller i början. Sen om man börjar träna med lite svårare förhållande så skall du se att när du väl får riktiga prylar så går allt så mkt lättare….Vi byggde vår båge av ett komunalt staket som vi hitta he he de sitter som sten. Vi svetsa ihopa de på en kväll man skall bara ta sej tid vet du.
Roslagen fint! Jag har jobbat på skärgårdsbåtarna de e fint där uppe men nu e man tebax här i Malmö utan skärgård
Dan
-
Hittade en hyperlite offshore 144, med factor eclipse-bindningar för 4800. någon som vet ngt om denna bräda?
-
tja… ja såg att du byggde en wakeboard båge. Hur satte ni fast den i båten så den sitter utan att förstöra båten för mkt?
Jag är även mkt intresserad av att köpa en ny bräda har en värdelös surfstyle bräda me bungy bindningar. Ja testa en rikti bräda idag! Sån skillnad hade ja aldri väntat mej!!! så nu e ja intresserad av en vanlig twintip wakeboard me hyfsade bindningar me storlek typ 44. Bor i Göteborgstrakten
-
tjena, passa dig för bindingar med snörning…man lossnar aldrig! knäna blir fucked. Jag kör med fasta Liquid Force som sitter riktigt tajt men man flyger ur dom om det går snett och det tycker jag e bra. annars dör man ju nästan…hehe
Log in to reply.