Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakestyle drakar

• Wakestyle drakar

Publicerad av ollefax på 14 januari, 2006 vid 08:58

Om man inte ska göra kiteloops eller liknande utan bara poppande unhooked wakestyletrix, är det då någon större skillnad på att köra med en låg/medium -03 drake mot en sprillans motsvarande -06 ?

Själv har jag inte kört några nyare mellan AR drakar. Kör gärna lite högre AR p.g.a. tokbyiga spots.

Få höra lite åsikter nu.

samhansson svarade 18 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • nic

Medlem
    14 januari, 2006 vid 09:17

Depowermöjligheten är mindre på 03. Sedan funkar inte alla 03-kites lika bra med 5e-lina. Annars är det nog inte så stor skillnad.

nic

• curry

Medlem
    14 januari, 2006 vid 09:24

det e en sak jag e säker på, och d e att
    EH wave 05an funkar jefligt bra till det ändamålet…

• ollefax

Medlem
    14 januari, 2006 vid 09:27
    nic wrote:
    Depowermöjligheten är mindre på 03. Sedan funkar inte alla 03-kites lika bra med 5e-lina. Annars är det nog inte så stor skillnad.

nic

ska man hålla på att kroka ur spelar väll depowern mindre roll i vilket fall?

• nic

Medlem
    14 januari, 2006 vid 09:42
    ollfa297 wrote:
    ska man hålla på att kroka ur spelar väll depowern mindre roll i vilket fall?

Visst, och om det alltid blåser samma vind behöver du bara en kite.

nic

• pepa

Medlem
    14 januari, 2006 vid 11:56

Kör du högre AR för att det är byigt? Du har nog fått det här helt om bakfoten kompis.

• ollefax

Medlem
    14 januari, 2006 vid 16:25
    Pepä wrote:
    Kör du högre AR för att det är byigt? Du har nog fått det här helt om bakfoten kompis.

E de inte lättare att trycka ut när vinden trycker till?

Alla här kör på hög AR och så det är bara sådana jag provat och jag har alltid hört att de ska vara bättre så till vida. Så förklara gärna!

(Vet inte om det spelar någon roll, men det handlar inte om att få en skön jämn åkning, det handlar om överlevnad på våra spots)

• mrmille

Medlem
    14 januari, 2006 vid 16:53
    ollfa297 wrote:
    … det handlar om överlevnad på våra spots

Gissa vad =)

• ollefax

Medlem
    14 januari, 2006 vid 17:07
    mrmille wrote:
    Gissa vad =)

Ska jag behöva ta upp den dagen det blåste pung i varat och det var lite extra byigt och nästan alla var ute? nästan alla…

• mrmille

Medlem
    14 januari, 2006 vid 17:10
    ollfa297 wrote:
    Ska jag behöva ta upp den dagen det blåste pung i varat och det var lite extra byigt och nästan alla var ute? nästan alla…

Den dagen då jag mitt dumma nöt fick för mig att gå ut med en Phantom 12a?
    Ja det får man lov att göra om det är den dagen du talar om…

Synd att jag inte hade med en venom 8a då istället.

Fast det där med lite byigt inne vid stranden var ju ett understatement. Mellan 4-16 m/s tickade min vindmätare på :santa:

Hade jag bara kommit över dom där otäcka fetingvågorna så hade det nog gått bättre 🙁

• unhooked

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:07

För unhooked trix är det en Monkeykite Tribe det bästa alternativet.

• pjoter

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:18

när det är byar på 4-16m/s på spoten så flyttar man till ett ställe lämpat för kite eller så hittar man en annan hobby.

• mrmille

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:20
    pjoter wrote:
    när det är byar på 4-16m/s på spoten så flyttar man till ett ställe lämpat för kite eller så hittar man en annan hobby.

Mjae, det var ju inne vid stranden. Längre ut brukar det vara bättre. Mellan 10 och 16 kanske.
    Det varierar lite i alla fall. Hur som helst kom jag aldrig ut längre än 30 meter den sagda dagen. Starka strömmar, svåra vågor och sådana byar var över min förmåga!

• pjoter

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:23

men vad jag fattat från PL kites så behöver dom ofta va större än LEIs.. å då måste du sjunka igenom rejält varje gång vinden dör ner med en 8a.

• mrmille

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:37
    pjoter wrote:
    men vad jag fattat från PL kites så behöver dom ofta va större än LEIs.. å då måste du sjunka igenom rejält varje gång vinden dör ner med en 8a.

Jo, men samtidigt är dom så pass snabba att det är enkelt att hämta kraft med dem. Men visst, arcs i orginalutförande ger inte lika mycket drag som leis överlag gör per kvadrat

• ollefax

Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:55
    mrmille wrote:
    Jo, men samtidigt är dom så pass snabba att det är enkelt att hämta kraft med dem. Men visst, arcs i orginalutförande ger inte lika mycket drag som leis överlag gör per kvadrat

Ä va fan säg som det är nu! Peter Lynn håller inte måttet. 🙂

Alla andra var ute å rippa med drakar mellan 7 och 12. (LEI)

Bit i det sura äpplet och orka pumpa.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakestyle drakar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.