-
Wannabe speedsailor
Efter att kört en freeride i snart två år och en FSW i drygt ett börjar mitt surfmönster utkristallisera sig någorlunda. Jag är inte särskilt duktig på några new skool trick och kommer troligtvis aldrig att lära mig manövrar som gecko, flaka eller spock. Däremot verkar jag lyckas bättre med att köra snabbt på halvvind & slör, hoppa lite ibland och gippa snyggt (min GT-11 håller iaf ibland med om det ena).
Men mycket vill ha mer. Efter att för första gången ha nosat vid farter upp mot 30 knop med min freeride och tillhörande NP Saber 5.7 började hornen snabbt gro vid hårfästet. Vägen till framgång ligger som bekant i nya, dyra prylar ;), så omedelbart börjar hjärnan gå på högvarv för att “lösa problemet” och klura ut vad ska inhandlas för att nå det första delmålet (+30knop, 10 sec avg). Jag upplever min freeride som ganska snabb rakt fram men lite svår att kontrollera när det börjar gå fort och då särskilt på slör. FSW:n har jag inte alls fått att gå särskilt fort kanske mest beroende på att jag seglar den när det blåser mycket och då med freestyle segel.
Min nuvarande uppsättning ser ut så här:
Brädor: Naish Vector 116 (5.0-7.7), JP FSW 98 (4.7-6.7)
Segel: NP Saber 6.7, NP Saber 5.7, NP Expression 4.7 (inget speedsegel direkt…)
Fenor: MFC SL 34, Fanatic Freewave 27, Chocofins Weed 23, Tekknosport Freeweed 29.Eftersom jag redan har ett antal PB-fenor som jag gillar har jag börjat kika lite på de gamla SuperCross brädorna typ JP Super-X/Sport, Fanatic Hawk, Tabou Rocket i storlek runt 100 liter för segelstorlekar mellan 5.5-7.2. Ett alternaiv till det är att köpa race/slalom-segel (NP RS Slalom 7.2/6.2 lockar som kombo) eller att komplettera med fler fenor av slalom/speedkaraktär. Att köpa en fullblodslalom är just nu inte aktuellt eftersom jag då i princip måste uppgradera allt annat samtidigt (segel, mast, fenor).
Så 10000-kronors frågan lyder “Vad ska jag satsa på först, ny bräda, nya segel eller fler fenor?” med följdfrågan “vilka storlekar bör jag välja?”
Väger ca 73 kg och kan pumpa igång en bräda hyffsat bra. Siktar mot medelvindar på ca 7-12 m/s, blåser det mer än så harvar jag hellre bland vågor än studsar runt på chop.
Logga in för att svara.