Senaste nytt Forums Wave vs Fish vs FS/Wave vs Freestyle vs Super-X

• Wave vs Fish vs FS/Wave vs Freestyle vs Super-X

Publicerad av madviking på 19 februari, 2004 vid 19:15

En stilla fundering inför vårens brädköp.

Hmm, det börjar bli många varianter nu….

Vad passar oss amatörer som surfar hellre än bra?

Hur ofta får man uppleva; down the line, sideshore och man rippar på brytande vågor? Känns en smal vågbräda med tunn akter optimal för Svensson och hans hemmavatten?

Eller hur många, så fort de får planing gör en piruett, åker ytterligare 50m gör ännu en piruett fast nu med seglet åt ett annat håll, åker 50m och osv. Det är inte så ofta som man ser detta…. Är en Freestylebräda rätt, de blir ju mer och mer extrema för Freestyle? Oroliga och en form som gör den svårhanterlig i choppigt vatten och högre farter?

Oftast ligger dom flesta och drar fram o tillbaka. Får man en höjdardag med vågor så försöker man hoppa och rida med.

Om man mixar en wave o freestyle, va får man då? En förlåtande wavebräda med bra höjdtagning och tidig planing eller en smal freestylebräda som funkar i hårdare vindar och större vågor. Det går även att vända på det; en vinglig freestylebräda eller en för fet vågbräda? Men det är kanske detta som passar oss amatörer, tyngre surfare m fl i svenska förhållanden (onshore, krabb sjö, dyningar mm).

Och nu har Super-X kommit. Hmm högfartsbräda (slalom) med freestyleegenskaper (spårinstabil osv), låter ju inte klokt. Men va gör dom? Ligger o drar fram o tillbaka så fort det bara går, gippar, hoppar, osv från små vågor, sen snabbt upp i planing och full fart. Känns det igen? Är det detta som passar oss vanliga, ja kanske? Tidigare hette det/salufördes som Funboard (80-t), Slalombräda (början 90-t), Bump&Jump (mitten 90-t), Freeride (slutet 90-t), Cross-bräda (början 2000-t). Eller är även dessa optimerade för sin tävlingsgren, slalom => ingen höjdtagning, fotstroppar på fel ställe, tål ej att hoppa med i vågor, osv…?

Till sist har vi Fishbrädor, lite bredare och korta, mer förlåtande men fortfarande livlig, ja kanske… Gjorda för tröga och långsamma vågor! Var finns dom i Sverige, eller är detta en produkt för dåliga dagar på Hawaii?!?!

Det är inte lätt som amatör att välja bräda med rätt centimetrar och kurvor.

Så vad skall jag välja för hårdvindsbräda (+12 m/s) om man väger 90kg, bor i Stockholm och lyckas framförhandla för tok för få dagar, men vägrar sluta surfa?

/MadViking

Får fortfarande adrenalinkick av en kulingvarning.

anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • manno

Medlem
    19 februari, 2004 vid 23:01

Ladda hem en massa filmer med olika teman och spana in dom. Jämför sedan din segling (eller den segling du vill utöva) med någon av tävlingsdiciplinerna så gott det går och skaffa en bräda inom den kategorin. Brädorna du nämner är ju trots allt shapade för att tävlas med. Gillar du att bränna runt utan större krångel och vill göra ett hopp eller testa nåt simplare trick borde ju en superX passa utmärkt eftersom det är precis det dom gör på tävlingarna.

• mag

Medlem
    20 februari, 2004 vid 07:59

Jag rekommenderar dig att utesluta 2 kategorier i alla fall:
    1 vågbräda
    2 freestylebräda

Dvs om du inte seglar minst 50%vågor eller vill tricka hela dagarna. Inga av dessa är idealiska att bränna runt i viken med i lite byig vind, choppig sjö och så. Vågbrädan för att den inte planar upp snabbt och freestylen eftersom den inte går så skönt i längre repor på chopp. Titta däremot mer på en större freestylewave/wavefreestyle (ingen större skillnad) eller crossbräda/snabb slalom. DW/WF om du tänker segla lite i vågor och hoppa och cross om du tänkt bränna runt och chopphoppa lite.

Många brädor är riktigt bra numera!
    /Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 08:17

Köp tex 1st Starboard Acid 80 och en JP super X115 så är du rätt safe på att få mycket segling. vill du hålla linjen kan en Starboard Carve 121 vara bra. om du väger mellan 75-85kg vill säga…

• sebbe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 08:24

FreestyleWave är det aboslut bästa att satsa på om du gillar att hoppa lite.
    Bra fart, lätta att träna på freestyle manövrar samt klarar av de flesta svenska vågförhållande. kan absolut vågrida bra med den typen av bräda. JP, RRD och Fanatic är grymma bra klan jag intyga

• oscar

Medlem
    20 februari, 2004 vid 13:00

Det är viktigt att skilja på freestajlbräda och freetylebräda för att citera dr.Masse. T ex den lilla compstylen och Mistral lilla Twister/Joker är grymma freestylebrädor som funkar grymt bra i lite vågor pga deras runda bottenkurva. Ett annat ex. är ju Fanatics waveskate och AHDs maxxridebrädor som svänger riktigt fint.

Mag menade förmodligen så, men jag vill bara förtydliga att dessa brädor funkar riktigt bra i svenska vågor, framförallt i lite lättare vind typ 5.3 5.8 segling.

Namnet freestylebräda KAN vara lite förvirrande på vissa märkens modeller..

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 15:27

För det första så tror jag inte att man kan lita på “etiketterna”. En 90-liters bräda kan kallas för vågbräda, freemove, cross, freestyle, freevawe etc, de flesta försöker kombinera olika grader av snabbhet, kontroll, hopp- och svängegenskaper. Man måste nog utgå från vilka segel (storlekar, race/våg etc) man har, och ev. om man har någon annan bräda, bestämma sig för hur man vill segla, vilka egenskaper man vill ha och snacka sedan med folk, läs på konfen och läs tester. En sak man inte ska glömma bor är fenan som följer med. Olika fenor ger väldigt olika egenskaper och kräver olika teknik.

Jag har tänkt så här (90 kg, seglar i alla förhållanden men är egentligen ganska sopig) :

Jag vill ha prylar som är lätta och roliga att segla på och som man kan lära sig mycket på (ganska självklart?). Jag skulle vilja bli hyfsad på hopp och vågridning så att man när man får riktigt fina förhållanden ska kunna utnyttja dem. Jag skulle gärna lära mig några freestyletrick också. Jag vill alltså inte bara segla rakt fram.

Som största bräda vill jag ha något som planar så tidigt som möjligt och som har tillräcklig volym för att man ska kunna stå på den även utan planing. Samtidigt får den inte vara för stor och freerajdig, den måste kännas liten och lättsvängd för att steget till vågbrädor/vågsegling inte ska bli så stort. Jag vill kunna träna hopp och andra manövrar som t.ex. slag, så att jag kan överföra de kunskaperna till en mindre bräda. Av samma skäl vill jag inte ha för stora eller räjsiga segel (också för att jag inte vill ha mer än högst 2 bommar och tre master). Jag ska köra lätthanterliga 7.4, 6.5 och kanske 5.7 segel på den. Blåser det mindre än planing med 7.4 stannar jag hemma eller övar lite segeltrick utan planing. Mitt val av storbräda blir en stor freestyle (drygt 110 liter), typ stora Mistral Joker eller Fanatic skate (har också små fenor så tekniken blir mer som på en vågbräda).

Eftersom jag på semestern försöker åka till ställen som Pozo, Guincho och Marocko där det inte helt sällan är 4.0 och ganska stora vågor vill jag ha en vågis, dels för att jag vill lära mig vågrida, dels för att det i sådana förhållanden är det kontroll som gäller (tidig planing är ganska ointressant). Jag tycker att en 80-85 liters vågis funkar med min vikt i allt mellan 4.0 och 5.0, själv ska jag nog köra Starboard EVO80.

Om jag har råd ska jag även ha kvar min RRD Freevawe large (97 liter)som funkar för någorlunda lugna 4.5 och är riktigt skön att ha om det är 5.7 och vågor (det är inte så kul att köra en stor freestyle när det är vågor). En extremt allround bräda, går att segla allt mellan 4.0 och 6.5, lite beroende på om det är stora vågor/plattvatten.

Om jag inte skulle vara intresserad av vågridning och aldrig seglade i riktigt brutala förhållanden skulle jag nog tycka att två brädor räckte mer än väl. En stor freestyle och en 90 liters bräda som ska vara så allround som möjligt. I 90-liters klassen finns det typ allt från rena vågisar till rena köra fort rakt fram brädor så man kan ju välja lite beroende på vad man brukar göra eller vill göra i framtiden. Jag skulle nog leta efter en bräda med kontroll och sväng, mer åt vågis än åt race-hållet, en svängig freemove/freevawe på ca 90 liter alltså. Med två brädor täcker man då alla förhållanden i Sverige med segel upp till 7.5.

Men om jag bara ville ha något så lättseglat som möjligt som kompletterade t.ex. en 120 liters freeride, en mindre bräda för att åka rakt fram och gippa med när det blåser hårt och inte köra vågor så skulle jag välja något lite större än 90 liter, typ 100 liter med lite längre fenor och undvika brädor som är för mycket åt våg- / freestylehållet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Wave vs Fish vs FS/Wave vs Freestyle vs Super-X

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.