-
Wave/freestyle – jag behöver er hjälp!
Tjena
Vad vore livet utan konfen.
Detta är lite i stil med den “ultimata kombinationen” men jag behöver behöver er hjälp!Vill försöka segla lite oftare och komma ut mer än när det bara blåser fetkuling!
Efter några år med för få dagars segling samt en snabb vända i kiteträsket där jag kört lite kite i lättvind så TROR jag att jag NOG kommit på att det är enbart vindsurfingen jag vill satsa på.Tänkte därför lätta på lädret och slå till med lite nya prylar. Frågan är bara vad jag ska köpa?
Jag kör I sydvästra skåne (Skanör, Kämpinge, Abbekås etc)i mestadels onshore förhållanden men planerar nu även att köra freestyle i lite lättare vindar, (typ 7-8ms i tex Lomma, på Ribban etc). Även om jag egentligen inte är någon trick-kille har jag bestämt mig för att att öva i lättare vindar så att manövrarna verkligen sitter när det väl brallar i.
Så till kärnan:
Drömmen är givetvis att bara ha en bräda att släpa runt på men det kan nog bli tufft då jag inte vill ha en alltför stor bräda för vågseglingen.Jag väger 85kg och mitt planerade vindregister är ca 4.2 till 6.8kvm
Jag har följande funderingar:
För blåsiga dagar. Ngt kring 85-90 liter. Har spanat in t ex fanatic goya och starboard acid samt maui project. Kan dessa rekommenderas för onshoresegling? Finns det andra som kan rekommenderas?Hur är det dock med planingsegenskaper och höjdtagning för dessa brädor I onshoreförhållanden?
Jag har sett en hel del folk med fina vågbrädor som inte ens kommit ut till de riktiga breaken utan bara legat och plaskat I vitvattnet. Beror det på mindre duktiga seglare eller på fel val av brädor för våra förhållanden?Här vill jag inte hamna igen (där låg man ju och plaskade som nybörjare) och har då pga höjdtagning etc även börjat fundera på t ex en fanatic skate på 90 liter. Bättre planing och höjdtagning, men är den att rekommendera i onshorevågor där jag seglar? Den är ju rätt bred?
“Freestyle”
För freestyle är jag ute efter något lättplanat med pop. Min övre segelstorlek går nog ca vid 6.8kvm och jag tror jag letar efter något med ca 110 liter. Är jag rätt ute här? Jag har inte testat den nya typen av freestylebrädor och segel.Någon som provat Skate 112 eller har ni ngt annat bra att rekommendera.
Det är framförallt oberoende råd jag är ute efter men har ni bra saker att sälja så kan ni ju med fördel även posta det här.
Jag är intresserad av allt som fyller mina behov och som är från 2000-2001 och framåt.
Sist men inte minst, jag har varken kunskap eller ambitionen för tävlingsegling utan seglar enbart för att det är så j#kla roligt!Detta blev långt men jag är supertacksam för alla svar.
//F
Log in to reply.