Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › WEED FIN discussion with C3
-
WEED FIN discussion with C3
Publicerad av badjanne på 3 november, 2009 vid 09:46När jag var i Holland diskuterade jag sjögräsfenor med Martin v M
Han kör ju för C3 och det resulterade i att jag skrev en länk på deras forum.
Följ diskussionen här:andersbq svarade 14 år, 8 månader sedan 25 Medlemmar · 81 Svar -
81 Svar
-
Mycket bra initiativ badjanne. Ska bli intressant att följa den diskussionen, och man håller ju tummarna att boogie fortsätter producera sina fenor i g10. Kolfenor blir så tråkiga på grundt vatten 😉
-
tbsurf;586676 wrote:du har inte lust att återge vad mvm hade för synpunkter?
Martin håller med att det finns inga riktigt bra gräsfenor och han kommer själv
att trycka på C3 om utveckling.
Dom har ju mycket gräs i Holland (sjögräs alltså)
Vi talade mycket om latteralcentrum (fenans projecerade ytas tyngdpunkt)
Vi talade oxå om längden på kordan. Om man bara lutar en rak fena 45 grader blir kordan ca. 1,4142 längre vilket inte ger en optimal profil.
Sen drack vi några beer till och byte ämne…. -
Janne, om du har flygbakgrund kanske du kan svara på det här:
Många av dom flygplan som går riktigt fort har vingar som pekar bakåt och ofta är triangelformade. De flygplan som har vingar som pekar rakt ut åt sidorna går lite långsammare. Varför är det inte likadant med fenor? -
dom snabbaste fenorna har en rake på 20-30 grader (kommer inte ihåg exakt hur mycket). Problemet är väl att dom börjar fungera först över 40 knop, nästan.. 🙂
-
Rasmus_W;586880 wrote:Gissning: För att vi inte vindsurfar i överljudsfart.
Vind != Vatten
-
Carl R;586892 wrote:Vind != Vatten
Har du läst getwet’s långa fentråd?
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47187″]Mera fensnack – http://www.Surfzone.se[/ame%5DAv egen erfarenhet vet jag att en rejkad speedfena kräver lite högre fart (överljudsfart för vissa..:)) för att fungera. Det som finns att handla om du är sugen på en är C3 strike och KA speed. Hörde även att Selects caspar speed nu går att beställa med rake.
Obs att dessa fenor inte har något med de sjögräsfenor vi tjatar om att göra..
-
Carl R;586848 wrote:Janne, om du har flygbakgrund kanske du kan svara på det här:
Många av dom flygplan som går riktigt fort har vingar som pekar bakåt och ofta är triangelformade. De flygplan som har vingar som pekar rakt ut åt sidorna går lite långsammare. Varför är det inte likadant med fenor?Jag tror Rasmus redan har svarat:
För att vi inte vindsurfar i överljudsfart. -
Okejdå. Det du refererar till är deltavingar och de är utvecklade för att prestera bra när flödet runt profilen är vad som inom gasläran kallas för en chockvåg eller en supersonisk chock och det är nåt helt annat än flöden i underljudsfart, som i princip kallas laminära eller turbulenta beroende på om de är laminära eller turbulenta.. 🙂
Lite kortfattat: I underljudsfart handlar det mest om att partiklarna flödar runt profilen. I överljudsfart bildas en vågfront vid profilens framkant, och som inte “hinner undan” eftersom fenan rör sig fortare än vad ljudvågor rör sig. Eftersom ljudet färdas ca 4.3 gånger fortare i vatten än i luft så betyder det att man behöver segla med en fart på ca 1500 m/s (=ca 4500 km/h gissar jag) för att en deltaformad fena ska bli intressant. I underljudsfart kommer den breda fenbasen bara bromsa.
Däremot är planing ett fenomen som i viss mån kan jämföras med överljudsflygning eftersom det hndlar om att man rör sig med högre fart än vad vågor på ytan kan röra sig, men det berör bara brädans form och inte fenprofilen. Dessutom vet jag inte om man blir speciellt mycket klokare av att jämföra planing och överljudsflygning.
-
Karl
Kände för att googla lite och fick fram hur mycket som helst.
Nu e ju inte tanken i den här tråden att det skall bli överljudsvetenskap. Däremot e de ju kul med lite ny kunskap:
http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.4070!aerodynamikovingar%20del%203.pdfDet vore kanon om många loggade in på C3 och skrev lite mer så vi får igång sjögrästråden på allvar.
http://c3sports.websitetoolbox.com/post?id=3725261 -
Rasmus_w: Var de så här du menade? Står mer här: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2359929&p=618578
-
Haze: Nej, det där är nåt helt annat, det är nån variant på “end plates” (det kanske översätts till ändplattor men det vet jag inte), eller, som det stod i tråden, inspirerat av trafikplanens uppvinklade vingspetsar. Det finns på många trafikflygplan för att det är en bra grej, men det har inget med överljudsflygning att göra. Jag vet att ni kitare har speedrekordet just nu men jag tror ändå inte att ni behöver bekymra er om supersoniska chocker. 😉
-
Men i vatten får man väl problem med kavitation osv, och är det inte därför speed-fenor ofta är “rake-ade”?
Logga in för att svara.