Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › WEED FIN discussion with C3
-
Fantasten;587109 wrote:Hej Karl
Jag har nu följt den här tråden enstund och tycker mig nästan kunna spåra en ovilja hos dig att ta till dig Rasmus ganska utömmande svar.
Vilket är synd. Då det här med judhastigheten är viktigt vid laminära och icke laminära flöden. En fena eller vinge som är konstruerad för laminäraflöden i hastigheter under judets tappar sin lyftkraft om man låter mediet gå längs den i överjudsfart på grund av att flödet inte längre kan vara laminärt deltavingar och dylikt är till för att hantera den här problematiken med farter över judets.
“Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)”
Ska försöka ge en kort motivering. Snabba båtar försöker minska sin våta yta. Lång fenbas ökar den våta ytan.
Testa det här påståendet då du åker tex motorbåt genom att tilta motorn och på så sätt variera den våta ytan. Du kommer märka stor skilnad. (Liten våtyta gör att vatten molekylerna befinner sig i kontakt med brädan underkortare tid vilket leder till en mindre acceleration av dessa.)
Mvh Jonas
Hejs bejs
Långfenbasfenor som tecknicks och C3 minskar den våta ytan på brädan annars skulle dom inte hänga med dom smala, med mindre motstånd. -
tbsurf;587112 wrote:-Lite dagsaktuellt om bred bas
Den webbsidan som badjanne och jag har kluddat lite i om sjögräsfenor är skapad av en herre som kallar sej för boogie. Han driver ett företag som heter C3. Det företaget säljer en fena som heter venom. En sak som skiljer den ifrån andra fenor är den breda basen. Just nu håller hans teståkare på att testa en ny modell av venom som har ännu bredare bas (nästan så den täcker hela fenhuvudet). Med en sådan 28 vet jag iaf en som redan varit en bra bit över 40..
Jag vet även en riktigt skön filur neråt västervik till som faktist pratar om en fenprototyp som ser ut precis som det CarlR beskriver..
Har hyrt tid i en fräs nu, så om ni håller er några veckor till så dyker det förhoppningsvis upp en svensk sjögräsfena snart… Fenbas typ G-sport speedweed, tjocklek typ Blackdiamond, hal som Hurricane och pålitlig som en Lessacher…:smile:
-
Mattias J;587226 wrote:Har hyrt tid i en fräs nu, så om ni håller er några veckor till så dyker det förhoppningsvis upp en svensk sjögräsfena snart… Fenbas typ G-sport speedweed, tjocklek typ Blackdiamond, hal som Hurricane och pålitlig som en Lessacher…:smile:
Intresset växer även här, vad blir det för material?
-
Mattias J;587226 wrote:Har hyrt tid i en fräs nu, så om ni håller er några veckor till så dyker det förhoppningsvis upp en svensk sjögräsfena snart… Fenbas typ G-sport speedweed, tjocklek typ Blackdiamond, hal som Hurricane och pålitlig som en Lessacher…:smile:
Härligt Mattias
Vi väntar med spänning. Kommer du att serieproducera eller är det bara för eget bruk?
Den här tråden börjar bli riktigt bra allt från överljudsfart till “hembygge” -
Vi kan väl se hur många som är intresserade, men visst kan vi göra ett “gäng”. Siktar först på sjögräsfenor för speed. Storlekar 20, 22, 24, 26 eller liknande. Material G10 eller G11.
-
Mattias J;587275 wrote:Vi kan väl se hur många som är intresserade, men visst kan vi göra ett “gäng”. Siktar först på sjögräsfenor för speed. Storlekar 20, 22, 24, 26 eller liknande. Material G10 eller G11.
Weedtråden på c3forumet är stendöd så vi får hoppas att det kommer igång svensk produktion snart.
Ang g10/11.. Funkar det att slipa till en krachad g11fena lika lätt som en g10?
-
I själva verket medger bland annat NASA att alla vanligt förekommande förklaringar av hur man kan flyga är fel, men ger ingen förklaring till varför det fungerar. Detta har relevans för denna fendiskussion, bland annat för att antaganden om laminära flöden mm baseras på dessa felaktiga förklaringar. En svensk professor har nyligen utvecklat en ny teori, som bland annat kopplar ihop fenomenen “drag” och “lift” på ett sätt som inte klassiska teorier gör. Dessutom stämmer dessa teorier och simuleringar baserade på dem med data från verkligheten. En av de grundläggande observationerna är att utan ett turbulent gränsskikt skulle tillräckligt bra lift/drag-koefficienter för att vi skulle kunna bygga t ex flygplan eller kunna segla inte existera. Om jag förstår detta korrekt betyder dessa nya resultat att det sätt vi ofta pratar om laminara flöden mm i princip inte alls motsvarar verkliga fenomen utan är någon slags presudovetenskap som dock fått leva ostört i många, många år. (Utan turbulens visar simuleringar att det skulle bli släpp direkt vid profilens tjockaste punkt, dvs inget “flow attachement”
Läs mer på http://knol.google.com/k/claes-johnson/why-it-is-possible-to-fly/yvfu3xg7d7wt/18#
Den grundläggande principen i denna förklaring är att ett turbuent ytlager ger “flow attachement. Sedan ger instabilitet vid separationen (bakkant) upphov till vissa virlar med lågt tryck som å ena sidan skapar motstånd, men å andra sidan möjliggör det som kallas downwash som i princip är det som genererar lift. Kolla gärna de snygga bilderna på länken ovan som illustrerar det hela tydligt.
När det gäller frågan om deltavingar, så tror jag mycket riktigt det har med farten att göra – eller mer exakt med i vilken grad luften uppför sig inkompressiblelt. Vid låg fart gör den det. Och vatten är ju inkompressibelt. Alltså motsvarar en fena snarast en vinge genom luft i låg fart.
-
Carl R;587105 wrote:Jag har en Art Blade och tycker inte den är extrem på nåt sätt.
Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)
Jag kan personligen gissa att man väljer att köra så lång fena som möjligt i förhållande till längd för att fenan ska ha kontakt om man lättar lite med brädan, men att arean på fenan *grovt räknat* är det intressanta för om den håller i sidled eller ej. (Då ej hänsyn taget till olika vingformars karakteristik.
Om man istället siktar på att åka plattvatten så tror jag ändå att det kan vara ide att testa en fena som sticker grunt, som är deltaformad (eller åt det hållet) med en lång bas. Jag tror man kan göra den väldigt tunn men ändå hållbar, den kommer troligtvis att stalla förhållandevis sent, alltså att den är lättstartad för sin storlek och om man pressar den kommer den att hålla rätt länge. Däremot kommer den braka loss när den gör det, men det gör ju allt i högre hastigheter.
Den kommer också att vara farlig i choppigt vatten eftersom så mycket av arean försvinner när den lyfter ur vattnet. Den är säkert också kass att svänga med.
Men detta är ju förståss bara mina gissningar.Instämmer i ART-blade tycket. Inget släpp och en helt ok allroundfena.
-
Jilde-fins…..nice initiativ om möjligen kostsamt antar jag eftersom det lär bli en del testande och så. Grymt jobbat. Du är en innovatör/eldsjäl av rang Mattias! Krävs polisbevakning vid tillverkningen så vet du var du vänder dig. Du vill väl inte Debochiet lurar bakom knuten hehe !!
-
Ola H.;588816 wrote:I själva verket medger bland annat…
Hur ska den se ut då menar du? Du har ju kontakt med Svenne.. och han har ju en cnc-fräs i garaget.. och för lite att göra har jag hört.. 😉
Finns det sen något man kan få önska, så är det att den har 45graders rake så att den går att använda irl 🙂
-
Det är bra att fokusera på fenan, för där finns fortfarande mycket att göra. Jag tror att man snart har nått det optimala i profil vad det gäller flödet kring själva fenan. Det som “glömts” bort är den sk vaken eller kölvattnet bakom fenan. Så mycket som 30% av det totala motståndet framåt ligger här. Kan man få ordning på vattenflödet när det lämnar fenan, då är man i hamn. Kommer prova olika riblets för att se om det funkar…
Läste också om en forskning som gjorts på Åland där man testat olika fiskars motstånd i vattnet. Man har upptäckt att de allra snabbaste östersjöfiskarna har ett tunnt lager slem utanpå fjällen. Dags alltså att slemma ner fenorna…. Medans de snabbaste saltvattenfiskarna har räfflad hud i stället. Detta bildar en vakumliknande effekt runt kroppen och gör att de kan simma extremt fort med minsta möjliga ansträngning.
En sak som man lätt glömmer bort är dock vårt eget luftmotstånd. Rigg och seglare utgör 70% av det motstånd som stoppar oss från ännu snabbare farter. 30% sitter alltså i motståndet i vattnet, så det finns mycket att titta på över ytan. Ingen som känner någon på KTH så att vi kan låna vindtunneln någon dag :smile:…
-
Mattias J;588838 wrote:Det är bra att fokusera på fenan, för där finns fortfarande mycket att göra. Jag tror att man snart har nått det optimala i profil vad det gäller flödet kring själva fenan. Det som “glömts” bort är den sk vaken eller kölvattnet bakom fenan. Så mycket som 30% av det totala motståndet framåt ligger här. Kan man få ordning på vattenflödet när det lämnar fenan, då är man i hamn. Kommer prova olika riblets för att se om det funkar…
Läste också om en forskning som gjorts på Åland där man testat olika fiskars motstånd i vattnet. Man har upptäckt att de allra snabbaste östersjöfiskarna har ett tunnt lager slem utanpå fjällen. Dags alltså att slemma ner fenorna…. Medans de snabbaste saltvattenfiskarna har räfflad hud i stället. Detta bildar en vakumliknande effekt runt kroppen och gör att de kan simma extremt fort med minsta möjliga ansträngning.
En sak som man lätt glömmer bort är dock vårt eget luftmotstånd. Rigg och seglare utgör 70% av det motstånd som stoppar oss från ännu snabbare farter. 30% sitter alltså i motståndet i vattnet, så det finns mycket att titta på över ytan. Ingen som känner någon på KTH så att vi kan låna vindtunneln någon dag :smile:…
Imponerande forskningsresultat…får vi se en Fish-fin till jul Jilde?
-
Att hämta teorier från naturen är ju populärt lite här och där, men precis som gubbarna på Ultra Maui Fins säger så har fiskfenor inte samma syfte som en brädfena.
Och jo, jag rattar en del fenor för tillfället. Dessvärre käkar G10 fräsar som en annan käkar knäckebröd till frukost. Nya, dyra, jättehårda pinnar är beställda…
Logga in för att svara.