Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Weymouth Speed Week 2010
-
Lasso;636014 wrote:tackar för Zara Davis bild! Tack
Ja, bra att du fattar att det var en direkt passning till dig, Lasso!
-
Nu har vi faktiskt varit ute på vattnet ett par timmar. Det blåste 4-8 m/s från nordväst. Alla var ute på formula eller stora slalombrädor. Jag har väl 5 rundor på ca 23-26 knop och Daniel lyckades pricka in sin första med bra tryck hela banan, bör ha runt 29 knop över hela banan. Tror han ligger på topp just nu eller så är Ant Baker före.
Det lite mindre bra, tycker jag, är att banan ligger 1 km från där vi har grejorna så man måste kryssa upp. segt och man vågar inte chansa på smäbräda. Proggen i em är svagt ökande men också vridande mot norr… Lite mera vind imorgon enligt proggen. -
Najs!
Bara å köra över Bagarn Baker.
Bra att Daniel har dragit till tackstrappen så att han har den riktiga speed-buken under bommen. -
Vi satsar på 6,3 på haga imorgon istället .
Lycka till gubbs -
benke.;636178 wrote:Najs!
Bara å köra över Bagarn Baker.
Bra att Daniel har dragit till tackstrappen så att han har den riktiga speed-buken under bommen.Haha.. Ja Daniel, har säkert laddat med en del, för att hålla trycket på rätt plats. Håll nu bara tarmarna på rätt plats, annars ingen glory… eller hur nu Kroaten sa:grin:
Bra kört Daniel!!
-
Då har vi seglat färdigt för idag, skönt att komma ut på vattnet. Sedan kan man förstås ha synpunkter på att segla med 135-liters jättebräda och 8,8m2, men så fick det bli. Första heatet blåste det inledninvis ca 3-5m/s och jag höll väl cirka 24 knop över 500 meter. efter hand ökade vinden och Daniel som var lite sen på vattnet prickade in första vindbyn bra och kom upp i 29 knop vilket är lysande i sån lätt vind. man kan säga vad man vill om NP, men deras 8,6 är verkligen ett bra segel i sån här vind. När andra heatet skulle börja så möttes vi av vita gäss över hela bukten. Eftersom proggen sa ökande så tog jag en rövare och tog Sp53 XL och 7,8. Nackdelen var att det inte går att kryssa 1 km med det i byig lättvind, så jag gick upp med grejorna. Vinden var ungefär som i första heatet och min bedömning var att om jag valde 8,8 så skulle det ändå inte gå fortare för mig än 26-27 knop. Men 7,8 och en enda by så har man ju lätt plus 30 knop. heatet varade i nästan 2 timmar men det kom aldrig någon rejäl vindby när jag var i banan. Nitlott men jag ångrar mig inte. Hela upplägget här är ju att det ska löna sig att chansa. Det är bara en 500 m runda som räknas på hela veckan.
Nu har vi ätit riktigt god mat (ej engelsk utan indisk) och ser fram emot lite jämnare och mer vind imorgon. Hoppas kunna köra 53 då. Jag har låtit bygga en större bräda som skulle vara klar till denna tävlingen, men CA strulade till det trots väldigt god framförhålling. Nåja, nu är det som det är och det är bara göra det bästa av läget.
Bästa dagen är nog på lördag då proggen säger 15-20 m/s sydväst men tyvärr är Speedweeken slut redan på fredag. -
Kul att se den vackra blå/gula flaggan i toppen.
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=25399
Kämpa på gubbar!!!:cool2:
Och tack Anders, för att du håller oss uppdaterade.
-
Känns som att Daniel slog Bagar Baker också eller?
Slog ju van Hof med marginal, men vet ju inte riktigt (när han envisas med att köra på F2 slalombrädan igen???) -
Så var det tid igen, såå gött!:wink:
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=25424 -
Tisdagen började lite kul. När vi rullade in på parkeringen på tävlingsområdet så kom folk fram och började gratulera Daniel. Daniel och andra sidan gratulerade tillbaka. Vi hade ju sett på GPSSS att Pat Van Hof hade bättre på 500 m. Men det visade sig att han inte hade sin repa på banan och därför så fick Daniel en väldigt fin pokal. Se nedan. Plötsligt så leder han hela Weymouth Speed Week 2010.
Under skepparmötet så blåste det ca 2 m/s och det såg lugnt ut. Prognosen sa visserligen 6-10 m/s. Men om det inte blir mer än så blir det svårt får någon att åka fortare än Daniels 28,89 på banan. Vi gjorde upp så att om det inte blir mera vind än att man nästan planar så ska jag låna Daniels grejor så att jag också får en sån fin pokal (dagens vinnare) och Daniel skulle ändå ta hem hela kalaset.
När banan öppnade 11.00 så blåste det runt 5-7 m/s och vi åkte runt i 25 Knop. När det var 5 minuter kvar så bytte vi grejor så att jag skulle få vinna och vips så fick jag på 28 knop och kanske 27 på 500 meter. Gött.Sedan var det lunch och ingen verkade åkt så mycket snabbare än 27-28 knop. Banan öppnade igen kl 14-16.30. Daniel stack ut på sin stora JP 134 och 8,4. Själv så tänkte jag att Sp110 och 7,8 kanske kan gå fortare än 28 om man får en by. Jag han knappt stiga på förrän en riktig körare kom och jag gippade in på banan, hade dock lite taskigt uthalstrim (max utsläpp på fel sida) och ingen buk, och fick till 31 på topp och 30,4 på 10 sek. Helt OK fart. Särsklit med tanke på att jag hade två dårar som snek sig in i enmans zonen där jag hade förkörsrätt och drog ut 50 m framför mig på banan, segt att köra över deras svall och det tog hela 450 m att köra om båda … Sedan kryssa upp men under andra rundan släppte främre stroppen… fan vad dålig man är som inte har skruvar fast innan tävling!
Sedan åkte jag iland, promenerade 1 km för att hämta skruvmejsel och Sp53. Väl framme vid bilen så såg jag att Daniel redan tagit sin Sp53 och 7,8. Han var ute med den men fick aldrig till en riktigt bra 500 m. Han bytte tebax till 8,6 och JP112 och fick då till 32,6 på topp och 32,2 på 10 s. Själv så körde jag vidare med Sp110 och 7,8 men alla repor låg runt 30.
Jag bytte till SP53XL och gick in i väntläge, dvs chansa på att en ny vindby skulle komma i slutet på heatet. Det gjorde det dock inte, men jag gjorde ett par tappra försök och lyckades plana igenom banan ett par ggr i knappt 30 knop.Sedan var det bara att börja bära grejorna som var utstpridda längs flera km. Massa kinamat och nu ”hotellmys” och nu lite öl apelsinjos (gissa vem som dricker vad) och pizza slicar som snacks. När vi summerar dagen så fick Daniel till 30,95 och jag 29,84 på 500 meter på våra GPS:er. (500 meter är så lååååååååååååångt när man inte har tryck) Mitt tips är att Daniel ligger topp 10 och att jag ligger runt 12-15:e plats idag. Nu hoppas vi att lördagens prognos med 15 m/s sydväst kan glida över till fredagen istället, och då kan det bli det åka av på riktigt!
-
Grattis till Sveriges stoltheter på WSW. Inte illa med farter i dessa “klena” vindar ju!
Logga in för att svara.