Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädor

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 2007 vid 18:31

    Du kan skicka en CAD/CAM fil till Cobra och få en bräda av det. Men hur “high-tech” det är vete fasen…

  • rookie

    Medlem
    13 september, 2007 vid 19:45

    Ser ett troligt scenario här. Man skickar iväg sin modell ritad i [mm] som tas emot av någon lojal asiat som inte ifrågasätter eller vågar säga ifrån. Sedan den chock man får när man tar emot sin 61 meter långa custombräda.

  • surfslusken

    Medlem
    14 september, 2007 vid 22:29

    @Miracle 414630 wrote:

    Cobras huvudsakliga styrka är ju billig arbetskraft och duktiga hantverkare vad jag hört hittills.

    Frid.

    /Richard

    Duktiga hantverkare på Cobra?? Hmmmm…. konstigt eftersom de mest kommer skit ur den fabriken. Om dom killarna är “duktiga” vad är då snubbarna som knegar på te x Proof, Quattro, Withcraft, Magma osv, gudar? Cobras “styrka” är att dom kan leverera billiga plankor i stora volymer till många tyskar.

  • lars_k

    Medlem
    15 september, 2007 vid 05:40

    Med alla mellanhänder så är inte Cobrabrädorna heller så billiga längre… Fasen, man får ju en Carbon-Art Custom hemlevererad för 1100-1200 Euro, billigare än årets Cobra!
    Hade inte Cobra funnits hade det funnits en marknad för en massa små Custom-shoppar, säkert med olika filosofier hur en bräda ska byggas och se ut. Mkt mer spännande! Och bättre plankor för oss! Fuck Cobra! 🙂

  • poppo

    Medlem
    16 september, 2007 vid 09:17

    Japp, beställde en med Petter & Marcus mfl http://carbonart.secretspot.se/
    Körde senast i torsdags min sprillans Carbon Art Wave SC 53,5 med 4,7 Icon på Väddö (det var andra gången, första var på Torö). Wave SC=singelkonkav och mycket rocker (den vanliga Wave har en rakare rocker). Grym bräda, svänger som inget annat jag provat, stenhård, superstyv med en vikt på 5,6kg. Sjukt bra på vågen!
    CNC-fräst block och därefter handbyggd utan att snåla på kolet. Priset blev under 10k svenska med frakt och allt inräknat så det blir nog ingen produktionsbräda med ett extra kilo spackel för 13000:- fler gånger för min del!

    @Lars_K 415081 wrote:

    Fasen, man får ju en Carbon-Art Custom hemlevererad för 1100-1200 Euro, billigare än årets Cobra!

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2007 vid 12:23

    Gött Poppo! Min Proof på 5.6 kg är också helgrym, satans stabil i bottensvängen hur mkt man än pressar den. Stenhård och superstyv, Proof lägger totalt 6 kvm högvärdigt kol i sina plankor…och riktigt S-glas!
    Ses vi på westcoast får du testa den, om jag får testa din Carbon-Art! 😉

  • nlc

    Medlem
    16 september, 2007 vid 13:40

    Ahem, kollade in Crossride-modellen och hoppas verkligen att de glömt en 0:a i måttet “planing straight”. Annars ser den skön ut, blir verkligen sugen på att prova en 93:a eller 96:a.

  • petter

    Medlem
    18 september, 2007 vid 20:08

    @NLC 415425 wrote:

    Ahem, kollade in Crossride-modellen och hoppas verkligen att de glömt en 0:a i måttet “planing straight”. Annars ser den skön ut, blir verkligen sugen på att prova en 93:a eller 96:a.

    Mycket trevlig bräda men till 2008 ersätts den av en free wave och en free slalom:

    “For 2008 we drop the XR and introduce the Free
    Slalom and Free Wave (Actual names still to be decided)

    The Free Wave will be available in 3 sizes 245 x 61 x 95, 245 x 58 x 87
    and 245 x 55 x 80 and are shaped using a fast wave rocker line so are
    more maneuverable than the existing XR.

    The Free Slalom is available in the exact sizes as the Slalom range, and
    they are a high performance Freeride based on our Slalom designs, very
    similar.”

  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2007 vid 07:17

    Poppo: Slapp du undan tull & moms? Är nog lite 50-50 med det skulle jag gissa, ungefär som när man beställer något från USA (de gånger jag beställt från USA har lev. skett med UPS, o jag har “åkt dit” på moms & tull varje gång…)

  • poppo

    Medlem
    19 september, 2007 vid 15:16

    @kinetic 416292 wrote:

    Poppo: Slapp du undan tull & moms? Är nog lite 50-50 med det skulle jag gissa, ungefär som när man beställer något från USA (de gånger jag beställt från USA har lev. skett med UPS, o jag har “åkt dit” på moms & tull varje gång…)

    Jag vet inte, betalade bara notan glatt. Snacka med Petter för alla frågor ang beställning av CA.

  • andreas-h

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 09:53

    Lidt ekstra materiale info om bla dyneema (fås endnu kun i serieboards hos witchcraft boards og ellers enkelte custommærker:

    “Since 1994, under the tough demands of the conditions on Fuerte, Witchcraft started using Dyneema® fibre as the main fibre in their boards. Dyneema* is the strongest fibre on the market. It is very light, even lighter than water but has a very high tenacity and energy absorption. Still it is stiffer than Kevlar and glass fibre, being slightly more flexible than carbon. It also has a long flex life and is not brittle as carbon or glass.

    Comparison of technical properties of different fibres used in wind surfboards:

    Density
    strength
    energy required for penetration

    gr/cm³
    N/Tex
    Jm²/kg

    Carbon
    1.78
    1.9
    1

    Glass
    2.60
    1.35
    2

    Aramid (kevlar)
    1.45
    2.05
    6.5

    Dyneema®*
    0.97
    3.1
    12.5

    *) DSM´s registered trademark for High Performance Polyethylene Fiber

    Apart from the price, the problem with Dyneema is that it is hard to work with, hard to cut, to sand and to laminate. It requires high quality workmanship, since irregularities cannot be corrected afterwards.

    With Dyneema it is nearly impossible to puncture the board. On impact there may be a dent which can be heated out with a hairdryer or hot air gun, since the sandwich material we use has memory and returns to it´s original shape over 70° C. On heavy impacts, the thin layer of glass fibre covering the Dyneema for the finish, may crack, the Dyneema will usually still be intact to stop water penetrating the board.”

    Mere info på:

    http://www.witchcraft.nu/techinfoseries.php

    samt

    http://www.dsm.com/en_US/html/hpf/home_dyneema.htm

  • kapten-k

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 22:00

    jag har byggt och lagat lite brädor, witchcraft nissen hade visst maskin för att spinna på dyneemaväven på brädan som en kukong! Dynnema är piss annars, det delaminerar lätt som fan.
    Generellt sätt så är de lätta väverna av bättre kvalite, men dyrare, pga tunnare trådar.
    Byggde en wave bräda i kol och kevlar som delaminierade men vägde runt 5kg

    Sist jag handlade så kostade 200g/m2 kol väv 200:-/m2 och 100g/m2 kol väv 800:-/m2
    Kevlar var ungefär lika dyrt som kol, men det fanns en 105gr väv som var billig, men omöjligt svår att jobba med.
    Glasväv av bra kvalite(163gr) kostade 40:-/m2
    Bic och tabous slalombrädor är iallafalll glas under sanwich och kol utanpå.

  • benke-2

    Medlem
    1 november, 2007 vid 20:30

    Svaret är ju att JPs slalom 3 89 väger 5,2 kg på min våg eftersom den har mer kolfiber och låter kolig i resonansen, medans resterande märkens slalom ca 90 liter väger 5,8 till 6,2 kg

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.