Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windows utforskaren "svarar ej"
-
Windows utforskaren "svarar ej"
Publicerad av Knatte på 10 oktober, 2010 vid 10:07Vet att detta kanske inte är det optimala forumet, men hittar inget off-topic/övrigt forum längre..:blush:
Så jag ställer frågan och ser om någon har några slagkraftiga tips:wink:
På sista tiden (månaden eller så) så har min dator slöat ner sig något fruktansvärt och speciellt Windows utforskaren är helt hopplös.
Den börjar nästan alltid med “Svarar inte” när man skall göra något eller klicka på en ikon och så mal timglaset på en stund…:mad:
Sedan efter kanske 10 sekunder eller längre så funkar det igen och man kan jobba vidare. Så min första fråga av datorexpertisen vad skall man börja med??Nedan lite fakta om vilken version av processor, prestanda och internminne mm.
Enligt rykte så kan väl inte Vista 32-bitars hantera mera minne än vad jag har, så just utöka minnet känns ju inte som en bra lösning väl.Men det känns ju som någon konflikt stökar till sakerna. Jag har ju använt registerprogram som hittar konflikter och löser detta. Direkt efter detta är ju datorn raketsnabb, men efter nästa omstart är ju problemet tillbaka:mad:
Kan man uppgradera filhanteraren eller finns det andra stabila program som gör samma jobb stabilt? Skall jag blåsa om datorn (vill ej…) uppgradera till Windows 7 för att komma vidare. Alla tips och förslag tas emot med stor tacksamhet:cool2:
För i grunden skall ju inte min dator vara pensionsmässig ännu väl??
isis svarade 14 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Du har TVÅ problem: Vista o Fujitsu-Siemens*haha*. Det råder delade meningar om hur mycket minne ett 32-bitars OS kan hantera, men 3GB brukar vara det som nämns. Mitt tips är att du slänger ut Vista o gör en clean-install av ett annat OS, XP eller Win7. Kan kanske vara nån win-uppdatering som ställer till, testa med systemåterställning, blir systemet normalt har du iaf ringat in problemet hyffsat väl. Just mjukvarustrul är de jobbigaste, så hoppas du har gott om tid o framför allt tålamod…
Edit: Google är ett bra redskap! Själv fick ja igång en optisk-enhet som var “trasig” enligt alla själjutnämnda experter, lösningen var att rycka lite registernycklar…
-
Windows brukar bete sig så att det blir slöare efter ett tag. Det har med alla patchar och fixar som installeras och därmed fragmenterar register och disken.
Du är på rätt väg genom att använda ett regclean-program. Kör det ett par gånger efter varandra och även efter omstart tills den inte hittar fler problem.
Detta brukar jag göra när min windows-maskin uppvisar de beskrivna symptomen:
1) Avinstallerar program som jag inte använder
Om det inte går genom kontrollpanelen brukar jag radera dem via filhanteraren,
registret fixas senare av regclean.
2) Efter avinstallation kontrollerar jag att kataloger mm inte finns kvar, om de
finns raders dess manuellt.
3) Kollar om där finns någon service som inte har startat om de står på automatiskt,
försöker fixa dessa om så är fallet.
4) Tömmer cachar (mm) via Internet Explorer
5) Raderar backupfiler i katalogen system32 under windows (dessa är oftast gömda och man behöver fixa till en inställning för att se dem)
6) Omstart av maskinen
7) Tömmer tempfiler
8) Tömmer papperskorgen
9) Kör regclead tills att det inte finns fler problem som rapporteras
10) Tömmer tempfiler (detta för att säkerställa att regclean inte har fyllt på den igen)
11) Tömmer papperskorgen (detta för att säkerställa att regclean inte har fyllt på den igen)
12) Sätter windows swapfil till 0mb eller deaktiverar den
13) Omstart av maskin
14) Kör defragmentering av disken
15) Starta om
16) Aktiverar windows swapfil
17) Omstart av maskinNu bör maskinen fungera bättre, om inte då har du problem med hårdvaran och då köper du en MAC och då har du inte fler problem av det slaget 😀
-
Quote:Nu bör maskinen fungera bättre, om inte då har du problem med hårdvaran och då köper du en MAC och då har du inte fler problem av det slaget
Yeah, right… Är ju numera samma hårdvara i Macintorskarna…
Knatte: Tryck in Win 7 x64 så lär du bli nöjd! Min 4-5 år gamla Dell går som en raket!
-
Knatte
Gäst10 oktober, 2010 vid 13:35Jester;635081 wrote:Yeah, right… Är ju numera samma hårdvara i Macintorskarna…Knatte: Tryck in Win 7 x64 så lär du bli nöjd! Min 4-5 år gamla Dell går som en raket!
Tackar för tispen!!!
Jester,Har du blåst datorn innan du tryckte in Windows 7 64-bitars ??
Eller har du bara uppgraderat? Vill om möjligt inte blåsa om datorn, utan om möjligt försöka fixa detta utan att göra om alla installationer/program på datorn.
Nästa fråga: När jag kör ett 64-bitars Win 7 kan jag stoppa in mera minne utan problem och framförallt hjälper detta någonting???Jag skall även testa HDTV’s tips, då jag tror att det största problemet sitter i någon krock eller bugg. Min dator är ju som en raket efter buggfixar, men blir som normalt efter omstarten:mad::mad:
Något registerprogram som är speciellt bra att ha att göra med?? Förslag??
-
Jester;635081 wrote:Yeah, right… Är ju numera samma hårdvara i Macintorskarna…
Knatte: Tryck in Win 7 x64 så lär du bli nöjd! Min 4-5 år gamla Dell går som en raket!
Samma hårdvara men annat OS, det gör skillnad.
Visst är Win7 bättre, men fortfarande samma problem med fragmentering av registret och hårddisken som med tidigare Windows. Har kört Win7 på barnens maskiner samt frugans bärbara sedan lanseringen de har degenererat i prestanda.
Nu skall vi inte gör denna tråd till Win VS MAC 😉
-
Knatte;635083 wrote:Tackar för tispen!!!
Jester,Har du blåst datorn innan du tryckte in Windows 7 64-bitars ??
Eller har du bara uppgraderat? Vill om möjligt inte blåsa om datorn, utan om möjligt försöka fixa detta utan att göra om alla installationer/program på datorn.
Nästa fråga: När jag kör ett 64-bitars Win 7 kan jag stoppa in mera minne utan problem och framförallt hjälper detta någonting???Jag skall även testa HDTV’s tips, då jag tror att det största problemet sitter i någon krock eller bugg. Min dator är ju som en raket efter buggfixar, men blir som normalt efter omstarten:mad::mad:
Något registerprogram som är speciellt bra att ha att göra med?? Förslag??
När jobbade med Windows använde jag ett program som heter RegClean om jag inte minns helt fel. En viktig egenskap är att den kollar av registret så att alla länkningar är ok och behövs samt om det pekas mot fysiska filer från registret. Om den fysiska filen inte finns skall programmet klara att ta bort referensen.
Att uppgradera en trasig windows till annat är ingen bra idé, bättre att göra en fräsch installation. Tar tid men med bättre slutresultat. Vet inte heller om du kan uppgradera en 32-bitars (om du nu kör WinXp eller Vista 32) till en 64-bitars.
När det sedan gäller mer minne kan det även vara kopplat till hårdvaran, tror det var en begränsning i något chip tidigare så det spelade ingen roll om du körde 64-bitars. Men har du någorlunda ny hårdvara lär du kunna köra mer än 3 GB.
Om du kör antivirus kolla så att den mjukvaran är frisk och fungerar, har varit med om att t ex Norton har fått hela maskinen att sega ihop.
-
Innan du “Blåser burken” så försök med ett antispy program typ det här http://www.malwarebytes.org/ som räddat många datorer som blivit slöa. Ladda hem den fria versionen ladda sedan hem uppdateringar genom programmet. kör sedan snabb scanning och ta deleta allt programmet hittar.Jag har tipsat många om det programmet som kan göra underverk med spioner som antivirusprogrammen inte hittar . Reclcleener och liknande är inte sammas sak .
-
Personligen tycker jag det är svårt och få en vista maskin att rulla på bra,
man kan prova och stänga av vissa tjänster som nämnts. Typ super fetch, köra lite
städprogram typ cc cleaner osv kan hjäpa marginellt. Men det är helt
meningslöst slöseri med tid, kommer ofta i kontakt med
vista maskiner i jobbet, som ofta är sega även hårdvaran är sjysst.Som Jester redan sagt, Win 7 64 Bitars är avsevärt bättre.
Rådet är och köra backup/dubbelbackup på allt viktigt sedan formatera
om den helt totalt, innan installation. Tänk på att äldre versioner av exempelvis
norton security suite kan sega ner datorn riktigt riktigt ordentligt. Sitter du med det kan det vara värt och
gå över till 2010 an alternativt köra avast antivirus som jag kör med, tar inte mycket kraft.
Håll koll på att brandväggen är igång bara och att du inte sitter uppkopplad på nätet
samtidigt som du tar ner virusskyddet eller ev byter virusskydd. -
Jag blåser burken i 9 fall av 10, Knatte. Men iom att jag har nästan allt i “molnet” numera, så är det ganska enkelt…
Och HDTV: Det var du som började.. 🙂
-
Ja säger som Jester: Justera div mjukvaror mm e oftast bara konstgjord andning, brukar bli dyyyrt för kunderna om man skall leta…En ominstall är ändå oundviklig i de flesta fall, förr eller senare.
-
Knatte
Gäst10 oktober, 2010 vid 19:33En kanske dum fråga, men kan jag installera windows 7 64- bitars på min dator men ovanstående konfiguration? Funkar det maskinvaromässigt eller vad behövs uppgraderas?
Om jag bara använder 32-bitar windows 7, vad vinner/ förlorar jag då?Det känns ju nästan lika bra att köpa en ny dator om man behöver byta operativsystem + göra maskinvaruuppgraderingar:blush:
Många frågor och inga lätta svar:smile: -
1. Installera och kör CCleaner (crap cleaner). Städa upp registret och avinstallera program som du inte använder, speciellt “sökhjälp” som “XYZ Toolbar” (där XYZ = “Ask”, “Bing”, “Ding”…)
http://www.piriform.com/ccleaner/download2. Installera och kör MyDefrag (bättre än inbyggda defragmenteringen):
http://www.mydefrag.com/Manual-DownloadAndInstall.html -
Knatte
Gäst10 oktober, 2010 vid 20:14stefanlindmark;635133 wrote:1. Installera och kör CCleaner (crap cleaner). Städa upp registret och avinstallera program som du inte använder, speciellt “sökhjälp” som “XYZ Toolbar” (där XYZ = “Ask”, “Bing”, “Ding”…)
http://www.piriform.com/ccleaner/download2. Installera och kör MyDefrag (bättre än inbyggda defragmenteringen):
http://www.mydefrag.com/Manual-DownloadAndInstall.htmlHar gjort allt detta i olika omgångar idag och det blir lite bättre nu. Det är första gången jag öppnar utforskaren som det segar. Är den väl i gång eller om man öppnar den igen, så är den lite snabbare och så att man nästan kan leva med denna hastigheten. Men första gången man öppnar programmen är seeega:blush:
-
Knatte: Som jag skrev i mitt första inlägg så är ditt största problem VISTA. Vista suger…Det sämsta skit Bill någonsin släppt…XP e hästlängder bättre, Win7 det optimala om man har en hyffsat ny burk, vilket du verkar ha!
Logga in för att svara.