Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windows utforskaren "svarar ej"

• stefanlindmark

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 20:20

Testa en sak:
    1. Starta datorn och dra igång Utforskaren på en gång. Tag tid.
    2. Starta sedan om datorn. Vänta 10 minuter. Dra sedan igång Utforskaren. Jämför tiden.

Om det går fortare metod två har du massa småprogram som ligger och dra igång efter boot och segar ned datorn. Kolla om du har ett myller av småikoner nere till höger. Stäng av allt som du inte vill ha (Adobe Reader “snabbstart”, OpenOffice “snabbstart”, diverse “crapware” som följde med datorn (leta uppdatering till skrivare, fylla på bäckpatroner, etc)).

• hdtv

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 04:46
    Jester;635119 wrote:
    Och HDTV: Det var du som började.. 🙂

Ha ha ha, kunde bara inte låta bli som f.d. windows-fantast som nu har sett ljuset :tongue:

Men måste medge att är lite sugen på Win7 så körde en den i Parallels och win7 i macken för att testa!

• jester

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 07:43

Knatte: Bör fungera bra med 64 bitars,det som kan ställa till det är om du har äldre hårdvara som saknar drivrutiner till 64 bitars. Vissa äldre program kan strula oxå.

Men det man vinner är ju del möjligheten att köra mer än 3 GB minne samt att x64 känns mycket rappare än motsvarande 32 bitars. Finns ju Virtual PC eller VMWare om man har något program som inte fungerar…

• evermin

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 08:29

hej.

vill bara ge lite input för er som inte vet..

man kan inte uppgradera en vista x86 med en win7 x64

citat

Although it is possible to upgrade between editions of Windows 7, it is not possible to upgrade between versions of Windows 7. You cannot upgrade an x86 version to an x64 version, and you cannot upgrade an x64 version to an x86 version

när windows7 kom nu så har windows fixat en heldel grymma program för att miggrera över användare profiler etc.. så man t.ex. gör en boot disk för att koppiera alla användare från en dator till en annan..

• jester

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 10:33

Bra, evermin! Det hade jag glömt…

• evermin

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 10:57

Om du har en windows 7 dator så kan du använda ett program som heter
    Windows Easy Transfer

man kan ställa in att den ska kopiera hela användar profiler på datorn, och sedan så migrerar man bara in dom i win7 sen.. då har du alla dina bilder, musik , desktop och allt sådant direkt på nya burken..

• Knatte

Gäst
    11 oktober, 2010 vid 15:42

Efter ha läst alla snälla och hjälpsamma inlägg så har jag nog beslutat följande:cool2:
    Jag gnetar nog på med min nuvarande dator ett tag till och när det blir ohållbart och lackar ur, så köper jag en ny dator med racerprestanda och mängder av internminne och Windows 7 64-bitars OP.
    Nu har jag med registerprogram mm fått datorn lite piggare och jag får väl leva med att uppstart av Utforskaren / Firefox/ Thunderbird är seega att starta upp första gången. Sedan när programmen är i gång är datorn skapligt snabb:wink:

• isis

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 17:10

Att köpa en ny dator löser naturligtvis problemet, men lär inte spara särskilt mycket tid totalt sett jämfört med att installera win 7 på maskinen. Som jag förstår det använder du din dator till ganska begränsade aktiviteter så som mail/surf. Jag kan tänka mig att du redigerar lite film ibland?

Om detta är fallet och du inte använder datorn till avancerade spel och/eller arbete som kräver flera prestandahungrande program samtidigt så tror jag att inköp av en ny dator vore att slänga pengar i sjön. Det finns ingen som helst andledning till att din hårdvarukonfiguration inte skulle klara av dina behov galant.

Problemet ligger således i mjukvaran. Jag håller med ovanstående skribenter om att vista inte är något guldkorn, men med mycket tid så går det säkert att återställa till nyskick. Jag tror dock inte att det är värt det.

Att installera windows 7 på datorn är väldigt simpelt, förutsatt att du har en laglig kopia. Frågan är sedan vad du är rädd att förlora. Jag kan tänka mig att datrn du har redan har dubbla hårddiskar eller iaf. partitioner, vilket gör backup av data såsom bilder och musik väldigt enkelt. bara att spara på partition 2. Program komer du bli tvungen att installera på nytt, men det är sällan så många program som man tror och inte mer än vad du skulle behöva installera på en ny dator. Skriv en lista och tänk efter hur lång tid det skulle ta.

Det är iaf. min rekomendation för att spara åtskilliga tusen.

• Knatte

Gäst
    11 oktober, 2010 vid 17:18
    isis;635219 wrote:
    Att köpa en ny dator löser naturligtvis problemet, men lär inte spara särskilt mycket tid totalt sett jämfört med att installera win 7 på maskinen. Som jag förstår det använder du din dator till ganska begränsade aktiviteter så som mail/surf. Jag kan tänka mig att du redigerar lite film ibland?

Om detta är fallet och du inte använder datorn till avancerade spel och/eller arbete som kräver flera prestandahungrande program samtidigt så tror jag att inköp av en ny dator vore att slänga pengar i sjön. Det finns ingen som helst andledning till att din hårdvarukonfiguration inte skulle klara av dina behov galant.

Problemet ligger således i mjukvaran. Jag håller med ovanstående skribenter om att vista inte är något guldkorn, men med mycket tid så går det säkert att återställa till nyskick. Jag tror dock inte att det är värt det.

Att installera windows 7 på datorn är väldigt simpelt, förutsatt att du har en laglig kopia. Frågan är sedan vad du är rädd att förlora. Jag kan tänka mig att datrn du har redan har dubbla hårddiskar eller iaf. partitioner, vilket gör backup av data såsom bilder och musik väldigt enkelt. bara att spara på partition 2. Program komer du bli tvungen att installera på nytt, men det är sällan så många program som man tror och inte mer än vad du skulle behöva installera på en ny dator. Skriv en lista och tänk efter hur lång tid det skulle ta.

Det är iaf. min rekomendation för att spara åtskilliga tusen.

Vad jag har funderat på, är att köpa en uppgraderingversion från Vista 32-bitars till Windows 7 32-bitars. (just för att slippa blåsa/installera om alla program.)
    Att byta upp mig till 64-bitars skapar ju direkt mera jobb, som jag inte är sugen på:frown:
    Men vad vinner jag på detta förutom att det blir stabilare och att jag evenuellt kan stoppa in /använda mera minne?

Jag redigerar foto i Photoshop/ filmer i Premiere Elements och som du säger mail/surf:smile:
    Jag har extra hårddiskar så jag har backuper på allting som är viktigt mm.

• hakuna

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 18:58

Om man inte har två partitioner att lägga över grejor på, så köp en TB och börja från noll.
    Kopiera sedan in det du vill ha från den gamla, eller bara rensa bort windows från den och behåll den som den är.

Niclas – skruvat inne i PC sedan 1988

• davven

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 19:17
    Knatte;635221 wrote:
    Vad jag har funderat på, är att köpa en uppgraderingversion från Vista 32-bitars till Windows 7 32-bitars. (just för att slippa blåsa/installera om alla program.)
    Att byta upp mig till 64-bitars skapar ju direkt mera jobb, som jag inte är sugen på:frown:
    Men vad vinner jag på detta förutom att det blir stabilare och att jag evenuellt kan stoppa in /använda mera minne?

Jag redigerar foto i Photoshop/ filmer i Premiere Elements och som du säger mail/surf:smile:
    Jag har extra hårddiskar så jag har backuper på allting som är viktigt mm.

Du får en helhet som snurrar på mycket snabbare och stabilare.
    Har labbat & testat Win7 x64 med en gig minne i en 4 år gammal dator, det fungerar bra men disken swappar, dvs gör ganska mycket läsoperationer. Hystar man i ytterligare en gig så snurrar datorn på riktigt bra för office/surf-applikationer. Med 3 gig som du har kan du lätt jobba med datorn och redigera bilder, du behöver troligtvis inte mer än så. Låter det vara osagt hur mycket minne som är rekommenderat för HD redigering. Dock kommer du med största sannorlighet märka skillnad när du slutrenderar filmerna om du byter till win 7. Hårdvaran utnyttjas mer optimalt och det går snabbare. Vissa processorer utnyttjas endast till 30% i windows xp, i win 7 så utnyttjas 70% av processorn i vissa applikationer. I windows vista känns det nästan som om den svullar i sig all prestanda istället för att ge något över till användaren.

Så rådet är återigen och lägga lite jobb på och fixa till datorn, du kommer inte ångra det. . :santa:

• jester

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 19:32

Win 7 32 bitars klarar inte av mer minne än din nuvarande Vista!

• isis

Medlem
    11 oktober, 2010 vid 20:06

Att uppgradera din nuvarande installation till Win 7 är enligt min åsikt en klar förbättring men löser nödvändigtvis inte ditt nuvarande problem. Chansen är relativt stor att du tar med dig ditt nuvarande problem från vista in i win 7. Om det är fallet så måste du ändå göra en felsökning och sedan åtgärda problemet.

Win 7 gentemot vista är en mindre förändring än vad många tror. Det är framförallt kosmetiska förndringar och mindre under huven så att säga. Naturligtvis finns det skillnader, bla. så är win 7 ett “snabbare” OS, precis som davven säger.

Just på grund av likheterna systemen emellan så kan tillochmed saker som krånglande drivisar etc. följa med en uppgradering.

Annars skulle vi kunna genomföra ett utbyte av kunskap, jag åker hem till dig och lagar din dator och du går med mig ut och vindsurfar. Jag jobbar som datatekniker på en skola i Kungsbacka så jag vet vad jag sysslar med, och jag har en känsla av att du vet vad du gör på brädan 😉

• Knatte

Gäst
    12 oktober, 2010 vid 15:25
    isis;635253 wrote:
    Att uppgradera din nuvarande installation till Win 7 är enligt min åsikt en klar förbättring men löser nödvändigtvis inte ditt nuvarande problem. Chansen är relativt stor att du tar med dig ditt nuvarande problem från vista in i win 7. Om det är fallet så måste du ändå göra en felsökning och sedan åtgärda problemet.

Win 7 gentemot vista är en mindre förändring än vad många tror. Det är framförallt kosmetiska förndringar och mindre under huven så att säga. Naturligtvis finns det skillnader, bla. så är win 7 ett “snabbare” OS, precis som davven säger.

Just på grund av likheterna systemen emellan så kan tillochmed saker som krånglande drivisar etc. följa med en uppgradering.

Annars skulle vi kunna genomföra ett utbyte av kunskap, jag åker hem till dig och lagar din dator och du går med mig ut och vindsurfar. Jag jobbar som datatekniker på en skola i Kungsbacka så jag vet vad jag sysslar med, och jag har en känsla av att du vet vad du gör på brädan 😉

Ha, ha :laugh: jag kanske återkommer i ärendet om jag nu vill uppgradera med allt vad det innebär. Från vilken nivå vill du ha surfkunskaperna :laugh::smile:

• isis

Medlem
    12 oktober, 2010 vid 19:16

Låter bra, gör så!

Jag står i stropparna och planar men jag har aldrig gått i surfskola eller liknande, så jag är övertygad om att jag gör många tekniska fel. Dessutom klarar jag inte av gipparna och vattenstarterna.. Det vore väldigt bra med någon som kunde titta på seglingen och coacha lite.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windows utforskaren "svarar ej"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.