Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurf bättre än snowboard?

  • naish

    Medlem
    11 november, 2003 vid 06:53

    Vindsurfing är LÄTT roligare! Windsurfing är det roligaste som finns! grin.gif/philip

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2003 vid 07:22

    Snowboard är så beroende av snöförhållandena… Men det finns inte så mycket som slår att dra på nerför en alpsida i 2 dm orörd puder. Rätt lik känsla som vågridning i stora vågor… Vindsurf i fetvågor slår dock allt.

  • karapp

    Medlem
    11 november, 2003 vid 07:59

    japp som kongo säger, båda är kung under bra förhållande…

    Men sen kostar liftkort fan oxå… frown.gif

  • jeppe

    Medlem
    11 november, 2003 vid 08:08

    Håller med!

    Dra på för fullt nerför orört puder i alperna, är svårslaget. Men hur ofta får man vara med om det? Känslan som infinner sig vid de tillfällena, får man uppleva till 95% när det är fullt tryck i bitarna vid Fituna också, och det får man ju uppleva lite oftare.

    Min profilbild är förresten från en rätt skön dag vid Grands Montets, runt 3-4 dm puder. Vi tog första kabinen upp på morgonen, helt sanslös dag.

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2003 vid 08:28

    Trots ett antal alpresor har jag bara upplevt puder kanske 5 dagar, resten har det varit isig pist eller snömodd. Halvkul med bräda. Bäst har nästan lilla Hundfjället varit en helg när vi prickade in ca 2 dm nysnö. Låter löjligt, men faktiskt sant. =)
    Hoppas man får uppleva 3-4 dm puder nångång…

  • andreas-t

    Medlem
    11 november, 2003 vid 09:22

    Ja, med bräda är det inte så lätt att hitta allt det fina pudret eftersom man då är så begränsad till att köra precis vid liftarna (om man inte har snöskor). Med Diamirbindningar på ett par lätta alpina lagg eller med telisar är man ganska rörlig även i sidled och uppåt (med hudar) och jag hittar ofta fina kallsnö-sluttningar även dagar då folk tycker att det bara är is eller mos. Men man får förstås leta lite och veta var man ska leta någonstans. Det finns ett par ställen i Val d’Isère/Tignes (där har jag varit mest) där det under vinterhalvåret i stort sett alltid finns fin och oftast orörd kallsnö.

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2003 vid 09:34

    Helt olika saker, lite svårt att jämföra.

    Men VS är klart bättre rent allmänt…

    /Oscar

  • ola-h

    Medlem
    11 november, 2003 vid 10:04

    Jag har åkt en hel del snowboard (inte på ett par år nu, dock), mycket telisar (back-country/hudar etc samt pist och liftservat) samt mycket alpint i alla möjliga förhållanden inklusive riktigt bra och skönt, riktigt brant och “farligt” etc. Jag hamnar ibland i diskussionen om vindsurf kontra snösporter med mina polare som enbart håller sig till det senare. Det kan bli rätt intressant om vi är tillräckligt fulla.

    Jag tycker det är grymt kul att bränna lagg, antagligen minst like kul som mina kompisar tycker (oftast kanske till och med mer kul eftersom jag inte bara gillar puder och offpist utan även NJUTER av stenhård is, uppkört mm). Ändå är min personliga åskikt att vindsurfing är, i det stora hela, en klart bättre upplevelse.

    Allt snack är kanske överflödigt och jag tycker att Philip här nedan sa det så precist man kan. Det låter till en början kanske lite naivt, rent av barnsligt, men faktum är att Philip har rätt:

    “Windsurfing är det roligaste som finns!”

    Smaka på den meningen ett par gånger. Vem håller inte med?

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    11 november, 2003 vid 10:21

    jag håller på V-Surf..(åker snöplanka oxå,dels för det e kul och för att polarna kör) men V-surf rular enligt mej cool.gif

    Önskar många utav dem gångerna man dragit iväg till skitfjäll, att man dratt på surfresa istället.

    Men det är la oftast så att det inte är så många i äns omgivning, i den åldern som håller på med V-surf..?..utan det första man testar efter stjärtlappen/snowracern/pulkan eller va fan det nu är för snöleksak man pysslade med i snön..det blir ju Snowboard för dem flästa, kanske skidor för en del..
    Men hade man vuxit upp på Hawaii brevid något fett surfingställe så hade det blivit tvärt om..tror jag!?
    man åker till snön någon gång kanske..

    Men bara för man vuxit up i Sverige som e det “surfvänligaste stället” i världen..så e det inte många som vet hur jävla gööööt det är att surfa me tokdrag i 4.0.
    Dem dagar det blåser storm har dem flästa lärt sig att gå in, för tegelpannorna kan blåsa ner..Vem fan tänker då på att sätta sig o rigga surf utrustning för att ge sig ut på vattnet i stormen??? ingen vanlig stjärtlapps smurf iallafall.

    Här e det dem tuffa killarna som åkte truckpall o badkar ner för backarna..skidor kan vem som hällst lära sig, lika så snowboard.

    Dem som diggar V-surf har hittat sporten i livet så enkelt är det! Vindsurfing slår allt.

  • nordgren

    Medlem
    11 november, 2003 vid 12:06

    Kan ju passa på att säga att Trysil ofta har mycket snö på våren, kan finnas grymma puderförhållanden för bräda där. Har varit där ett par gånger då lössnön gick i midjehöj när vi hikade.
    Och som sagt, hikar man till rätt ställen går det att hitta väldigt bra orörd puder.

    Annars så hikade jag upp för Städjan (nationalpark brevid Idre) en gång och det var riktigt fint, 4dm klockren puder ovanför den lite hårdare snön.

  • wiseguy

    Medlem
    11 november, 2003 vid 12:13

    Det beror helt på förhållandena (och omständigheterna).

    Enligt mig så är snöbrädeåkning bara riktigt roligt om snön är lös eller nyfallen puder, men då är det å andra sidan som att åka på moln.. lägg till en lång backe med naturliga drops och hopp så är det helt underbart. Men i isiga backar är det en pina och tiden tillbringas bättre på afterskin

    Men ingen sport kan frambringa det suget i magen som man får när kulingen tjuter och man får rigga sin 4.7a. Fast å andra sidan har man nånsin vart så trött på skiten då man tvingats paddla hem i en timme för att vinden dött?

    Jag tycker att sporterna är perfekta kompliment till varandra och jävligt kul kan man ha både på vatten och på snön!!

  • frippe-s

    Medlem
    11 november, 2003 vid 12:49

    å andra sidan är det väl inte heller så att surf-förhållandena är optimala allt som oftast; det är inte varje gång det blåser man får uppleva klockren sideshore med cleana set som rullar in samtidigt som solen skiner och vattentempen ligger kring 25, eller hur?
    När det gäller jämförelsen sporterna emellan i övrigt har jag väldigt svårt att uttala mig till fördel för ngn, nu har jag mest åkt skidor men känslan att åka i puder i kombination med naturupplevelsen och hela rasket e ganska oslagbar samtidigt som adrenalinet som flödar under en vindsurfsession i perfiga förhållanden är minst lika grym. Jag tycker som ngn annan; att de kompletterar varandra skönt, hade jag haft obegränsad ekonomi hade jag vindsurfat världen över en del av året och tillbringat resten av tiden i bergen…
    /fralle
    ps. det kvittar om du hänger löst eller hårt bara du e cool! wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2003 vid 13:16

    Självklart!

    Dessa två sporter går ju inte att jämföra på samma dag. Snowboard har inte lika många dimensioner som vindsurfing. I vindsurfing har du först det som snowboard har och sedan kan du lägga till: Vinden och den kraft den genererar som du kan styra och kontrollera samt så gott som stänga av men en då är lite i händerna på samtidigt.
    Vidare har du ju vattnet som du seglar på som rör sig och lever sitt eget liv. Och som kan anta tusen olika formationer. Tänk dig själv alla krafter och dimensioner som är inblandade om du skulle segla ner för en stor våg.

    Det finns väl många roliga sporter t.ex. köra rallybil en fin vinterkväll i skogen när det är plogat och klart och bilen dansar fram mellan snövallarna i över 100 blås. Men vem skulle komma på tanken att jämföra det med snowboard?

    Nej! Snowboard i all ära men jämföras med vindsurfing är inget som låter sig göras.
    Men det är klart när de börjar surfa på en vågen av en lavin så har de ju alla fall fått en av det två dimensionerna som saknas för att get ska börja gå att jämföra dessa sporter.

  • ola_p

    Medlem
    11 november, 2003 vid 14:24

    Då måste du haft grym timing med snön… Jag har varit i trysil en vecka (eller två ibland)varje år sen jag var liten… (stuga..) Och en gång kan jag minnas att det varit ok snö bredvid pisten. Då var det knappa 20cm, och för lite snö under så man fick se upp med vissa ställen… Iofs brant å fint på hänget bredvid 75an för de som kan trysil. Så d e ju helt ok då… Men skulle gärna få riktigt bra så man kan åka ordentligt på hästentoppen… Finns nåra riktigt branta ställen som man kan kana ner för på sina ställen, men ack så korta..
    (Seegt att vänta på bussen… bara en halvtimme kvar nu dock…)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2003 vid 14:35

    Var en säsong i Fernie och såg knappt solen. snöade kopiösa mängder och det var bottenlös puder nästan varje dag. Tror att de dagarna skulle kunna jämföras med maui eller liknande, men bräda suger, lagg e skönt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurf bättre än snowboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.