Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurf bättre än snowboard?

  • nordgren

    Medlem
    11 november, 2003 vid 15:33

    Jo vist fast det beror helt på vart man åker, brevid 75an så kan det vara riktigt fint fast det är ofta för kasst med snö just där eftersom det är mycket klippor. Men är det snö så är det fint där.
    Mellan 75 och 30 så brukar det vara schysst om det är snö, och det har det ju varit när jag varit där.
    Sen har jag hikat ut vid 29 tror jag den heter (samma lift som upp till 75an) och går man ut där hittar om oftra fin lössnö.
    Annars vid 4an (hika ut en bit även där givetvis)om man åker ner bortom stora stolliften brukar det vara riktigt bra med snö, åtminstone de gånger jag varit där. Sen finns det olika ställen här och där som funkar, beror ju också ofta på hur vinden legat på. Men vem vet, jag kanske har haft tur med vädret.
    Sen som sagt så ska man hika ut en bit, nöjer man sig med att bara åka ut från liften så är det ju oftast uppkört i så här små anläggningar som vi har i norden…

  • oskie

    Medlem
    11 november, 2003 vid 16:37

    Minst hälften av tiden av snowboardåkningen går åt till liftköer och att sitta/stå i lift… Vindsurfing kan man köra för fullt hela tiden! (Ok, att man sedan ligger i vattnet halva tiden är en annan sak… smile.gif)

  • safesurfer

    Medlem
    11 november, 2003 vid 21:31

    Svårt att göra en direkt jämförelse. Glida runt en dag med 8.0m eller fet offpist i alperna? Åkte mycket skidor som liten i tärna hemavan fjällen och det är riktigt kul. Men faktum är att om man inte bor nära en bra skidbacke är skidåkning en otroligt dyr och omständlig sport. Att åka en långhelg till Hemsedal från götet kostar ca 2800kr för knappt tredagar åkning. Jag spenderar i jämförelse ca 5000kr per år på vindsurfing då får jag 20 bra dagar ur det (endast mindre än 6.5). Vad skulle det kosta att åka 20 dagar skidor i alperna eller Canada? Jag har helt enkelt inte råd att åka skidor som student. Tycker att surfingen ger bättre valuta för pengarna.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    11 november, 2003 vid 21:39

    fasen..kosta va det kosta!
    jag skulle lägga alla mina pengar på surf om det var så, den kännslan man får e värd vart ända öre enligt mig när det gäller surf.

    hade jag varit lika galen i snowboard så hade jag tyckt samma om pengarna där.

    MEn faaaaasen va man längtar tills imorgon när man får sig lite planing..var ett tag sedan nu cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2003 vid 13:18

    Upplevelserna är ungefär lika bra när det är bra. Och ungefär lika dåliga när det är dåligt.Vi bor ju i ett skitland vilket som…
    En treveckors semester i valfri alpregion får man ut mer puderåkning än man får kvalitetssurf på en hel säsong i sverige. (jag turar med snöskor o bräda). Och jag antar att man på tre veckor på t ex Maui får ut mer surf än på en hel blåsig säsong i sverige…
    Faktum är ju, tyvärr, att dom flesta av oss får stå ut med förtvivlat oflexibla jobb när det väl är bra surfförhållanden här hemma. Och dessutom bor på orter där det är mindre bra snöförhållanden. Så i mitt tycke är både snowboard o v-surf ena jävla masochistsporter. Men vad ska man göra? Hit me again! Det är ändå skönare att längta efter vind och snö, än att faktiskt spela fotboll…
    /andreas

  • highway

    Medlem
    13 november, 2003 vid 15:41

    En bra dag på Berget med mycket puder är verkligen inte fel måste jag säga,, klart jämförbart med en dag med stora vågor och 15 sekund/meter.

    Dom senaste 3 åren har jag varit har jag varit i Kanada under 2 veckors perioder och jag kan ha haft tur med snöandet för man har alltid kunnat hitta puder utan att behöva gå allt för långt, nakdelen är väl att man inte får lika långa åk som i alperna för fallhöjden är ju inte den samma men å andra sidan så blir man inte så trött av att åka på låg höjd..

    Man kan ju ta sig relativt långt ut i terängen med snowboard också om man knatar iväg med snöskor under fötterna.

    I år skall jag till Fernie i 2 månader och det blir min första säsong på en vinterort smile.gif

    //Magnus

  • piraten

    Medlem
    13 november, 2003 vid 18:05

    Åh, grymt. kanada är verkligen annorlunda. Inte bättre kanske, men annorlunda. Var var du?
    Jag hade förmånen att spendera tre veckor i Red Mountain (ganska nära Fernie) för ett par år sedan. Helt fantastiskt ställe. Brant, bra snö,mycket rolig åkning och skog. Väldigt få åkare, och alla väldigt duktiga. Inget väntande någonstans. Bästa dagen hade jag 14 i princip perfekta puderåk, om jag inte minns fel. Knappt 1000 fallhöjdsmeter på varje… Åk dit om du är i Fernie. Checka in på Rossland mountain hostel (17 dollar natten) och njut ut berget en vecka eller så…
    Ha det gott!
    /andreas

  • highway

    Medlem
    13 november, 2003 vid 20:35

    Håller med Red Mountain är grymt, när jag varit i Kanada tidigare så har jag åkt på rundturer med Langley Travel 2 gånger och båda gångerna har vi varit i Red och skogsåkningen i Red är den absolut bästa jag åkt tror jag. En annan kul grej med Red är mountainhostarna, gratis guider som kan berget utan och innan, jag åkte med två gubbar i 65 årsåldern och så bra som dom åkte vill jag också göra när jag är 65..

    Ett annat grymt ställe inte långt från Red Mountain är Nelson eller Whitewater som endast har två liftar från 50-talet men riktigt brant och bra åkning.

    På den sista rundresan jag gjorde med Langley så var vi en dag i Kicking horse som har Kanadas längsta fallhöjd och vi kom dagen efter ett riktigt stort dump så vi hade -17, sol och puder upp till midjan 🙂 det var nog en av mina bästa dagar med lång snowboard under fötterna..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurf bättre än snowboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.