Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › windsurf i åska?!
-
windsurf i åska?!
Publicerad av southe på 17 juni, 2005 vid 12:04Hur är det med windsurf när blixtarna börjar slå ner från svarta moln? Sticker ni fortfarande ut med kolfibern svajande frestandes vädergudarna?
Idag är det ju åskvarning i götaland… har aldrig velat gå ut i blixtrisk innan, men blåsten kommer ju med ovädret…
kelso svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Se bara till å ha mindre segel (kortare mast) än nån annan! Å håll igen på hoppen!
-
Du går nog iland när håret börjar resa sig på skallen. Det kom ett åskväder ganska snabbt när jag var ute med några kompisar för ett par år sen. Det kändes hur statisk elektricitet skenade genom kroppen ! Sen small en blixt av precis när jag lämnade brädan och sprang upp på land och det gick inte och se var den slog ner för det blev bara ett vitt sken framför ögonen USCH!
. Efter den upplevelsen har man respekt för åskväder.
-
Åska ?
Det ska ju klarna upp emot kvällen och bli fint vad jag ser,
kan bli en kanon kväll om vinden orkar titta hit…..//Glenn – Surfa i åska…Nej Tack!
-
Det är inte masten som är problemet utan att du är full av salter i kroppen som kan leda ström… Om blixen är på G att slå ned så kommer den välja minsta motståndets lag och gå ”the high-way” genom dig… Kolfibermaster är inte problemet…
Aluminium kan nog vara problem dock…
-
Man kan väl gott åka ner till stranden även om det är åskvarning utfärdat. Ser det OK ut så skulle jag nog ge mig ut, men om man ser att ett åsk/oväder är på väg in skulle jag inte rekommendera att vara ute på vattnet längre…
Tänk även på att vindarna kan öka rejält när åskvädret är på väg in så man bör väl inte dra ut för långt till havs om man vet att det kan komma oväder. -
Läste en undersökning som gjordes av något univeristet på hur olika matrial reagerar på ett åsknedslag och den röda tråden i den undersökningen var att om ”ytan” var rejält våt så leder den strömmen utanpå kroppen istället för igenom.
Så mitt tipps för surf i åska:
Se till att vurpa regelbundet!!Har annars varit alldeles för nära ett åsknedslag en gång och det är inget jag rekomenderar, det pingade och ringde i öronen bra länge efteråt!!
-
Tja
Träffade en polsk kille på Gran Canaria som hade blivit träffad av blixten när han vindsurfade. Blixten gick genom masten in i armen, via benet ner i vattnet. Han brännskadades svårt och blodet koagulerade i ådrorna i benet så det var grymt nära att det fick amputeras. Man fick igång blodcirkulationen i sista stund med nån speciell medicin som var skitsvår att få tag på.
Numera har jag har respekt för oskväder, inte värt att va ute pga risken och dessutom varierar vindstyrkan så mycket.
Kelso
Logga in för att svara.