Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Windsurf och tester i maj
-
fredrik.ygge wrote:Rasmus_W wrote:Beror väl på hur man vill göra sina betyg. Om brädorna i varje enskilt test har poängen spridd mellan 1 och 10 blir det helt omöjligt att jämföra brädorna i två olika tester. Man kanske faktiskt vill spara ettan till totala bottennapp, typ en slalombräda som ingen får upp i mer än 20 knop eller en bräda som helt enkelt inte svänger utan som man blir tvungen att hoppgippa runt varje gång.
Jag kanske uttryckte mig för extremt eller så tolkade du mig för bokstavligt, låt mig säga så här istället då: För att man skall använda utrycksfullheten i en skala 1-10 borde en tidning över tiden dela ut ungefär lika många 1or som 10or.
(Att spara på 1:an till något som är oanvändbart är symetriskt med att spara på 10:an till något som planar i 5 m/s med 5m2 och som ingen i testgruppen ramlade med i någon gipp.)
Det Fredrik far efter är normalfördelningsprincipen. Om din avatar stämmer hyfsat överens med verkligheten så har du troligtvis upplevt denna i form av de relativa skolbetygen?!
Jag vill nog påstå att testerna säger en hel del om dagens produkter.
1. Som Rasmus säger så görs det mycket bra grejer nu för tiden. Det handlar mer om att hitta just den produkt som passar ens egna behov, precis som Oscar förfäktar.
2. Man måste lära sig läsa mellan raderna. “Most very highly super recommended” betyder att vi har en riktigt mångsidig och bra produkt medan den som inte ens når upp till “recommended” troligen måste vara väldigt pricksäker efter de behov du har för att vara köpvärdig.
3. Fackpress lever till 90-99 % på annonsörerna. Så har det varit ganska länge med några undantag, t ex Transworld Snowboarding under sina glansdagar etc. Det enda som ger en fingervisning för oss vanliga konsumenter är packningsgraden(för att använda en fackterm). Om packnigsgraden är hög, d v s om det är mycket annonser i relation till det redaktionella materialet, så är tidningens oberoende större. Och vice versa!Tack för idag, slut för idag!
Mvh
/ Patrik
PS Läs så många olika tester som möjligt för att få en så god “bild” som möjligt. Precis som med prognoserna.
-
Knatte wrote:Var inte kvitteriet slalombrädor omkring 100 liter ?? Vilket alla uppfyller 🙂
Jo men brädorna har så olika segelregister. Tycker man skulle tagit exempelvis
“slalombrädor för segel mellan 6 och 8.5”. Hde blivit ett bättre test där reslutaten är mer jämförbara.Exocet S3 tex är ju säkert bäst med segel mellan 7-9 kvm medan JPn går bäst med 7.0 och neråt….
-
Oscar wrote:Knatte wrote:Var inte kvitteriet slalombrädor omkring 100 liter ?? Vilket alla uppfyller 🙂
Jo men brädorna har så olika segelregister. Tycker man skulle tagit exempelvis
“slalombrädor för segel mellan 6 och 8.5”. Hde blivit ett bättre test där reslutaten är mer jämförbara.Exocet S3 tex är ju säkert bäst med segel mellan 7-9 kvm medan JPn går bäst med 7.0 och neråt….
Håller med om detta. Är helt klart lite för stort spektrum på brädorna. Verkar som om någon slarvat med att tala om för tillverkarna exakt vad dom ville testa. Har dock inte hunnit läsa testet ännu. Får göra det ikväll…Hade ju varit smartare att strunta att jämföra brädor av liknande volym, och istället jämföra brädor som används med likadana segel, både typ och storleksmässigt.
-
Oåxen wrote:Om din avatar stämmer hyfsat överens med verkligheten så har du troligtvis upplevt denna i form av de relativa skolbetygen?!
Va? Kan du utveckla det?
-
fredrik.ygge wrote:Oåxen wrote:Om din avatar stämmer hyfsat överens med verkligheten så har du troligtvis upplevt denna i form av de relativa skolbetygen?!
Va? Kan du utveckla det?
Efter skolreformen 91 typ så införde man ett nytt system för att sätta betyg. Födda 1977 och senare har den nya typen. Födda 1976 och tidigare har den gamla typen där läraren (visserligen felaktigt!) satte betyg efter normalfördelningen i varje klass, dvs ett visst antal 1: or, 2: or, 3: or osv.
Såååå… (av din avatar att dömma)… har du upplevt det gamla systemet..?
/adde (fri tolkning av Oåxens inlägg)
-
adde wrote:normalfördelningen i varje klass, dvs ett visst antal 1: or, 2: or, 3: or osv.
Såååå… (av din avatar att dömma)… har du upplevt det gamla systemet..?
/adde (fri tolkning av Oåxens inlägg)
Aah, tack! Så måste han menat. Känner mig lättad. Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
-
fredrik.ygge wrote:Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
Ja? 😉
-
Svenne wrote:fredrik.ygge wrote:Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
Ja? 😉
Ja, jag får skaffa en bättre, som din, så att man inte blir tagen för att vara galen.
😉
-
Svenne wrote:fredrik.ygge wrote:Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
Ja? 😉
Var inte elak mot ygge nu… Har ju träffat dig irl, Svenne, och du är inte alls lika vacker som din avatar vill påskina… 😉 -
Jester wrote:Svenne wrote:fredrik.ygge wrote:Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
Ja? 😉
Var inte elak mot ygge nu… Har ju träffat dig irl, Svenne, och du är inte alls lika vacker som din avatar vill påskina… 😉
Ten points! 😀
-
Om man skall såga kriterierna för testet lite till så är ju tex Kinetic Gladiator inte en slalombräda utan en Super-x, freeridebräda med freestyle egenskaper. Man kunde ju valt deras Centurion2 serie istället precis som med Exocet TB2 och S3. Så det känns ur den aspekten inte seriöst men det är väl bra att brädor testas och man får väl gå efter det åtminstånne.
-
Svenne wrote:Jester wrote:Svenne wrote:fredrik.ygge wrote:Trodde han menade att jag såg ut som en med många 1or. 😀
Ja? 😉
Var inte elak mot ygge nu… Har ju träffat dig irl, Svenne, och du är inte alls lika vacker som din avatar vill påskina… 😉
Ten points! 😀
Japp, du är en riktigt tiopoängare… Fick inte infoga mera smileys.. men det skall sitta en glad gubbe här…
-
Knatte
Gäst17 maj, 2006 vid 11:33Jester wrote:Oscar wrote:Knatte wrote:Var inte kvitteriet slalombrädor omkring 100 liter ?? Vilket alla uppfyller 🙂Jo men brädorna har så olika segelregister. Tycker man skulle tagit exempelvis
Håller med om detta. Är helt klart lite för stort spektrum på brädorna. Verkar som om någon slarvat med att tala om för tillverkarna exakt vad dom ville testa. Har dock inte hunnit läsa testet ännu. Får göra det ikväll…Hade ju varit smartare att strunta att jämföra brädor av liknande volym, och istället jämföra brädor som används med likadana segel, både typ och storleksmässigt.
Ni har en poäng där !
-
Äh. Var ju ett gammalt test som jag läst redan. Fick ju Juni-numret idag…
Och dom verkar bara ha använt FreeRace-segel dessutom… Yeye, kul att dom testar prylarna över huvud taget…
-
Man kan ju se det så jo. “Vi rekommenderar inte att nån köper racesegel, freerace är lika bra om du inte är Finian Maynard”.
Men sen är det som vanligt så att det verkar svårt att välja brädor att testa. Jag har en känsla av att slalomtesterna fortfarande har lite “nyhetens behag” över sig, de verkar mest testa lite hipp som happ för att berätta för folk vad en slalombräda är. I år hade de i alla fall inte med rena freerides som referens, men det är en bit kvar innan de börjar köra separata tester av lätt- mellan- och hårdvindsslalom som de gjorde för 5-10 år sen.
Sen misstänker jag att det kanske är bättre att testa brädor med samma bredd än med samma volym även när det gäller slalom, men jag har inte jättekoll på hur väl det funkar på slalombrädor, olika tillverkare har ju rätt olika outline på sina slalombrädor.
Logga in för att svara.