Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windsurf vs kitesurf
-
Windsurf vs kitesurf
Publicerad av anonym-anvandare på 1 november, 2003 vid 22:15Windsurf, är inte det ute i Sverige? Jag trodde man kitade nu för tiden. Finns det fortfarande folk som köper bussar och så för att åka runt med pråmar? Har ni inte hört talas om kite? Freestyle, okej coolt i insjö men hallå är det inte det lite out of time. Jag blir helt stoked!!!
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
ovanligt stor i truten för att inte vara inloggad. övriga kommentarer överflödiga windsurfing rules!!!!!!!!!
-
Vem fan bryr sig om det är inne eller ej. Det är ju skoj?
-
Svar till:
Vem fan bryr sig om det är inne eller ej. Det är ju skoj?
[/ QUOTE ]
Behöver man posta något annat ?!?
-
rock on! håller med oh kan knappt sluta skratta. stoked var ordet..
MVH 20 kitare från gnosjö
-
Kite är för småfjoller som åker runt som gummijojjos! Dem sitter som dem skitit på sig! men vem fan bryr sig..
-
vänta nu här ett tag …jag trodde det var bara bögar som kitade och vi andra vanlig mäniskor som windsurfade:)
-
Hahahaha (LoL)!! Sen herr Anonym,du en rätt stor tönt som skriver skit sedan är du anonym! Skriv in ditt namn och telefon nummer så kan vi prata lite! /Philip serger
-
varför bråka om vad som är coolast att hålla på med, kite eller vindsurf. de är ju perfekt komplement till varrandra.
-
Just nu tycker en del nybörjar-kitare att de är “häftiga” -fastän de utgör ett problem för både seriösa schyssta kitare och surfare.
“Nya” “inne”-sporter brukar dra till sig omogna individer, som behöver en cool image att förstärka sitt klena självförtroende med.
Även W-surfingen hade problem med detta på 80-taletoch klättringen på 90-talet.
Om något år finns det en mognare kite-kultur i landet och förhoppningsvis har inte kitarna haft ihjäl badgäster, båtfolk eller eller annan tredje part innan dess..
Annars kommer det kanske att ställa till seriösa access-problem för alla oss vattensportare.. -
Skillnaden mellan kitesurf och vindsurfing skulle jag säga är hur annorlunda de fungerar. Det ger i sin tur lite vilken känsla man är ute efter.
Kiten genererar kraft längre ifrån din kropp högre upp i luften. Styrningen är indirekt och det går inte att stänga av kraften helt. Man får större accelerationer redan vid en låg vindhastighet. Kiten kan generera stora krafter både framåt och uppåt. Kiteboarden är liten vilket ger en “jibbig” känsla. Kiten rör sig på ett stort område i luften. Det går att göra rotationer runt linorna till kiten.
För en vindsurfare är kraften som seglet genererar bara centimetrar eller två-tre meter som längst ifrån dina händer. Styrningen är direkt och det går att stänga av kraften helt. Det krävs mer vind för riggen att ge stora accelerationer. Riggen renererar mest kraft framåt och därför behövs mer vågor, teknik och/eller spänst för att förflytta sig uppåt. Vindsurfingbrädan är större och ger en annorlunda känsla. Det går att röra sig på många olika sätt med riggen och brädan och förutsatt att man kommer upp i luften går det att göra fler olika typer av rotationer.
Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel. Så här ser jag ungefär på skillnaderna mellan vindsurfing och kiteboarding.
Niklas
-
Både en kite å en vindsurfingrigg genererar ju även stora krafter åt sidan . Och om man ser till hur mkt större yta en kite har jämfört med motsvarande vs segel (även om den exponerade ytan på en kite är något mindre än den totala ytan) så borde kiten vara ett mera “olönsamt” sätt att driva fram en farkost.. eller??
-
Sug min mast, din mes. Håll dig ifrån vindsurfingstränderna innan jag gör dig till min bitch!
/Oscar
-
hmm, man kör det som du tyker e kul. om man e ute efter det som e coolt så är det fell( tycker jag iaf)
-
ock det där med att w-surfing e ute , sporten växer ju varje dag. nya prylar varje år, w-surfing ute??? dream on!
Logga in för att svara.