Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windsurfa igen?
-
Windsurfa igen?
Publicerad av pierreason på 7 juli, 2008 vid 10:43Har funderingar på att börja windsurfa igen efter ca 15 års frånvaro från sporten. Vad har hänt med den tekniska utvecklingen? Ska man köpa en en liten bred bräda eller vad rekommenderas? Gillar inte tanken på att köpa en bräda med centerbord men samtidigt vet jag av egen erfarenhet att man köper för avancerade grejer och så tröttnar man. Vad tycker ni, väntar på bra tips 🙂
rasmus_w svarade 16 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Var bor du?
Kanske läge att åka till någon som hyr ut och testa lite olika brädstorlekar innan du bestämmer dig! Det har ju hänt otroligt mycket på 15 år. Centerbord slipper du om du inte går för en Kona. -
Jo jag bor i Uddevalla, så det är nära till vatten och framförallt Varberg )
-
Tjena, jag har kört ca ett år nu började med en slalombräda som är mer än 15 år gammal & denna har inget centerbord heller. Så den var lite lurig i dålig vind. Men går bra med lite tryck vinden, och man fick undvika frånlandsvind i början.
Dom nya brädorna går inte gämföra med de gamla, du lär inte behöva centerbord. Bara fotstyra så fort du kommer upp i planingsfart och hämta höjd. Speciellt om du kört tidigare så kommer du in i det snabbt, sedan vilken bräda som är rätt för dig kan man diskutera i en evighet.
Hyra olika & testa olika brädor som sagt är en riktigt bra idé
Have fun!
-
Satsa på en smal och lång bräda med centerbord gärna lite tyngre som ligger bra i sjön. Ett segel på runt 5 m2 – gärna med en genomgående latta i toppen – bör räcka. En våtdräkt typ Long-John gör jobbet!
-
Bor du i Uddevalla är det bara att komma ner till Lindesnäs när det blåser V eller SV så hjälper vi dig med vad du ska ha för grejer. Tips: 2 brädor, en runt 135 liter och en runt 100 liter, 3 segel 5,5 6,5 7,5 om du seglar norr om Gbg = slalom. Om du bara tänkt en bräda så borde nått runt 125 liter vara kanon med samma segeluppsättning.
-
Basse;480722 wrote:Man kan hyra prylar i Askimsviken i Göteborg och i Apelviken.
lyssna på detta rådet, sen när du testat igen så kollar du nybörjartrådarna här igen el ställer frågan igen.
Centerbordsbrädor har sina poänger, men du måste testa lite nya breda brädor och får du lite fart på grejerna kanske du inte behöver centerbordet.
-
PierreAson;480701 wrote:Har funderingar på att börja windsurfa igen efter ca 15 års frånvaro från sporten. Vad har hänt med den tekniska utvecklingen? Ska man köpa en en liten bred bräda eller vad rekommenderas? Gillar inte tanken på att köpa en bräda med centerbord men samtidigt vet jag av egen erfarenhet att man köper för avancerade grejer och så tröttnar man. Vad tycker ni, väntar på bra tips 🙂
Köp juninumret av engelska surftidningen ”Windsurf”. Bra reportage för en återfallssurfare. Vad har hänt med utrustningen senaste 15-20 åren och vad innebär de förändringarna. Hur skall ny utrustning seglas vs gammal etc.
Plockade in en snubbe som bara kört prylar från 80/90 talet och skickade honom till Mauritius 2 veckor på nya prylar….
-
PierreAson;480701 wrote:Har funderingar på att börja windsurfa igen efter ca 15 års frånvaro från sporten. Vad har hänt med den tekniska utvecklingen? Ska man köpa en en liten bred bräda eller vad rekommenderas? Gillar inte tanken på att köpa en bräda med centerbord men samtidigt vet jag av egen erfarenhet att man köper för avancerade grejer och så tröttnar man. Vad tycker ni, väntar på bra tips 🙂
Har du kört förut behöver du inte ngt centerbord. Dagens nya segel har mycket mer kraft framåt istället för i sidled som gamla trekantssegel modell Icapåse.
Köp en bräda med 70 cm bredd och ta i lite vad gäller volym. Ca 140 liter om du är normalstor bör räcka gott och väl.
Köp inget extremt el nischat som det står formula, race, slalom eller freestyle/wave på.
Freerideprylar tror jag är det bästa för dig.Förslagsvis brädor som: JP X-Cite ride, Fanatic Eagle, Starboard Carve el Futura. Mistral Explosion, RRD Z-ride etc etc.
-
rosen;481173 wrote:Man kan hyra prylar i Askimsviken i Göteborg och i Apelviken.rosen;481173 wrote:lyssna på detta rådet, sen när du testat igen så kollar du nybörjartrådarna här igen el ställer frågan igen.
Centerbordsbrädor har sina poänger, men du måste testa lite nya breda brädor och får du lite fart på grejerna kanske du inte behöver centerbordet.
Ja det är värt mycket att testa lite innan man köper. Dels för att veta vilken nivå man själv håller och för att se vad som hänt med de nya brädorna och riggarna.
Är man i stadiet där man kan vattenstarta och köra med sele så kan man ju satsa på en mindre bräda. Håller man på att lära sig stå i fotstroppar, köra med hängsele osv så är det nog värt att satsa på en bräda som flyter lite bättre. Eventuellt med centerboard men risken är att man tröttnar på en sådan bräda så fort man lärt sig plana.
-
Ursäkta att jag lägger mig i din tråd, :laugh: Men jag har precis som du surfat v’äldigt mycket för ca 10-15år sen och tänker börja igen. Jag bor i Stockholm dock Men jag hade tänkt mig att skaffa en bräda som man kan sticka ut och surfa på när det börja att blåsa lite runt 5-8 sek och uppåt.Jag gillar när det går fort samt att det är lite kul att göra några moves .Men jag tror inte att det kommer att bli några loppar denna gång.. Jag är dock lite osäker på vilken volym jag skall ta för jag vill kunna dra rigg om det skulle hända nåt samt att det kanske typ mojjnar . Jag väger ca 80kg och hade tänkt mig en bräda typ Starboard futura 122-133 eller JP ziteride 120-130 med riggen North Sail Prisma i storleken 7,5 till att börja med.(jag kommer att skaffa mig ett litet mindre segel senare typ 5,5 . 5-9 när jag har hittat nåt jag gillar) Det som gör mig lite osäker på vilken bräda jag skall ta är att mina svärföräldrar bor vid vattenet i skåne och därför kommer jag även att surfa lite där också, men där blir det mycket större vågor än vad det blir på dom vatten jag kommer att surfa på i Stockholm. Vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med dessa frågor eller om ni har nåt bättre svar eller förslag.(har varit inne i fler butiker nu på sistone och fått olika förslag på brädor segel,Dock har jag nästan bestämt mig för seglet då jag gillar det skarpt) Vad är det minsta man kan ha i volym idag på en bräda om man skall kunna dra en rigg i min vikt…??
-
Om du seglar 7.5 så är det oftast inte så mycket sjö även om du är vid havet så det funkar nog i huvudsak bra. Däremot kan en 120-litare vara lite stor när man kör 5.5, vågor eller inte. Fullt seglingsbart, men en bräda runt 90-100 liter funkar bättre.
Logga in för att svara.