Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..
-
Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..
Knatte svarade 17 år, 6 månader sedan 21 Medlemmar · 37 Svar
-
Jag tror Problemet ligger både hos kitare och vindsurfare!
Jag som gammal i gemet har lärt mig var farorna är med Vindsurfing! Men då jag är ”ovan” att segla med kitarna vet jag inte var deras begränsningar går.
Personligen är jag alltid livrädd när linorna passerar över huvudet men jag har full förståelse för att en kitare också vill vara på vattnet.
Många kitare är unga! när jag var ung var jag också omogen och saknade all rädlsa och respekt. När dessa ungdommar kommer för nära oss mer ”rutinerade” (vare sig vi är kitare eller vindsurfare) blir vi naturligtvis förbannade.
Personliget tycker jag det är roligt att surfa med kitare om de respekterar att hålla lite avstånd till oss surfare (och sins emmellan) och vi vindsurfare måste ju inte åka in precis bredvid en kitare som ligger i vattner och letar bräda heller!Christian 12345, Jo de kan vara nästan omöjliga att se när de ligger och guppar och farten ligger på kanske 25 knop. men därmed säger jag inte att Ni måste ha leach. Bara respektera att de är en fara då ni tappar dem så att Ni gör oss andra uppmärksamma på att det ligger något i vägen om möjligt! Vi har ju ingen aning om på villken sida om er och hur långt borta från er brädan ligger!
Oregistrerad: Skojar du? Har Kite funnits sedan 70 talet? Jag började själv vindsurfa på 70 talet och såg inte en kitare förrän på 90 talet! Däremot är jag medveten om att Drake’s tanke ursprungligen var att bli uttdragen på vågsurfingbrädan av en drake men att de materialen som fans då gorde att det blev en Windsurfer original med fast monterat segel?!
-
En guppande kitebräda kan vara lätt att missa. Den är inte stor och flyter precis i vattenytan.
Sen är väl just björlanda jävligt trångt, och lockar en del nybörjare från bägge läger (?).
Att kitarna lyfter draken och låter linorna gå över ens rigg vänjer man sig så småningom vid, oftast känns det tightare än vad det faktiskt är. Och jag misstänker att man som kitare har rätt hyffsad koll på linorna i det läget.
Däremot blir jag alltid lite orolig när jag möter folk som ligger på ett mycket kraftigt skär, tappar dom det så flyger dom ju rätt många meter ner i vind utan förvarning.
Mest oraoad blir jag när det ramlar ner kitar ur luften, bland bilar på parkeringen, eller i huvudet på folk och förklaringen är ”men jag såg den inte”.
Kite verkar i vart fall bli säkrare allteftersom.
-
Oturligt nog i lördags så halvsatt kitaren i vattnet och försökte styra upp sin drake och hade samma kroppsposition som de flesta har innan start (och var inte synbarligen brädlös), det fanns inget som tydde på att en bräda låg längre bort. Heller ingen varning eller gest i detta fallet för att uppmärksamma andra.
Misstajming delvis också, hade jag kommit en sekund senare så kanske det gått att se direkt att han var brädlös. . Men jag tror inte alls att en vindsurfare skulle ha svårt att uppfatta situationen då!
Och ja, det kan vara svårt att se en bräda när det blåser på, vita gäss, solglitter på vattnet e t c.
Har full förståelse för att man inte vill köra med leash då riskerna är så stora, ingen vill ju bli dekapiterad. Men vill man hoppa högt så är Björlanda inget lämpligt stället. Det är väldigt TRÅNGT och alla får anpassa sin åkstil, gäller även vindsurfare (kolla över axeln först innan jipp t ex). Sunt förnuft.
Edit, stavfel..
-
Det finns en stor skillnad i sammanhanget. Som vindsurfare utsätter man i första hand sig själv för risker, det krävs mer oförstånd för att försätta andra för risker.
Dessutom behöver man ju inte lika stor säkerhetsmarginal i meter av förståliga skäl.Kajtare utsätter både sig själva och andra för risker i första hand.
En liten fråga till någon kajtare:
Om man använder sig av en vanlig vågsurfingleash, riskerar man ändå att få den i skallen? Om ja, vad är det som gör att vågsurfarna inte har samma problem? -
Varför inte använda wakeboard bindningar eller liknande på kitebrädan så den sitter fast bättre? Iaf vid vågsegling borde detta vara bättre? (Har iaf aldrig sett någon kitare ta av sig och snurra brädan med en våg-kite-bräda)
-
Det finns väl kitare som kör med wakeboardbindningar? Problemet är väl att det är lite pilligare att sätta på sig brädan när man samtidigt ska hålla koll på kiten. Men wakebindningar till vågridning? Fundera bara på hur det skulle kännas att ha wakebindningar på vindsurfingbrädan när man vågrider. Skulle inte det kännas väldigt klumpigt? Jaja, jag har aldrig kiteat i vågor, och kommer aldrig göra det heller.
Att köra med en vanlig vågsurfingleach borde vara värre än sån där rulla-upp-sig leach, i och med att vågsurfingleachen är elastisk. Det funkar ju bra när man ramlar på vågsurfingbrädan, och man själv och brädan fortsätter åt ungefär samma håll, tills man själv stannar upp och brädan spolas vidare tills leachen sätter stopp. Men visst får man brädan i huvudet ibland när man vågsurfar också?
Skillnaden när man kitear är man blir man ivägdraggad i en helvetes fart ner i vind efter kiten innan man har hunnit få ur kiten ur powerzone. Brädan däremot är kvar där den lossnade, alternativt ivägkickad åt ett slumpvis valt håll. Resultatet blir att brädan kommer farande bakifrån på ett rätt otrevlig sätt. Dessutom är det betydligt mycket mer vassa kanter på en kitebräda än en surfingbräda.
/jeppo
-
Jeppo_F;413964 wrote:Det finns väl kitare som kör med wakeboardbindningar? Problemet är väl att det är lite pilligare att sätta på sig brädan när man samtidigt ska hålla koll på kiten.
Aha där ser man.
Jag hade nog dock valt den meckigare vägen om risken var att förlora 5000 kr bräda. -
I vågor körs det väl helt utan stroppar, på vanliga vågsurfingbrädor? Så att wakebindningar skulle komma där verkar inte så troligt.
-
Samsas nu mina barn.. Förbjuda kite här å var… E vi surfare eller sossar?.. tror nog ni kommer smälta den där missade slören så småningom. Beerlanda surfers får la skaffa sig lite vågsurfing-local-attityd om ni nu vill ha ert spot för er själva!! Onödit å bre på såhär..
Taare lugnt.. chaoo
-
varför tror ni majoriteten av kitearna kör utan boarchleach?
Joo, förr eller senare kommer brädan som färdas i samma riktning som en själv träffa en i huvudet.. Jag förstår att ni vindsurfare gärna känner en viss skadeglädje i det hela och tänker ”haha, där fick du din kitebög”Och hur skulle det se ut med en boardleach i vattnet? Ni vindsurfare klagar på att ni inte ser kitebrädan osv. Vore det bättre att köra över leachen med fenan och trassla in sig själv?
Ibland när jag är ute och kitear ser jag inte vindsurfarna som blivit spolade i vågorna och som förgäves försöker simma till sina utrustningar.. Borde inte alla vindsurfare leacha sig själva till sina egna riggar. Då slipper vi ju lixom köra på simmande vindsurfare som inte är tydliga och se..
-
@babilidoo 414052 wrote:
Ibland när jag är ute och kitear ser jag inte vindsurfarna som blivit spolade i vågorna och som förgäves försöker simma till sina utrustningar.. Borde inte alla vindsurfare leacha sig själva till sina egna riggar. Då slipper vi ju lixom köra på simmande vindsurfare som inte är tydliga och se..
Ja du om jointen har pajat på brädan har du definitivt problem, då kan den sätta iväg riktigt bra. Som tur är så brukar jointar vara kvalitetsprodukter som sällan pajar och dessutom har en backup och då funkar seglet som drivankare och gör att brädan flyttar sig rätt makligt.
Jag tvivlar på att samma sak gäller en kitebräda, Och ”svart, ligger uppochner och har små fenor”, en fullvuxen människa som är svart (våtdräkt), ligger uppochner och har små fenor är svår att se, hur är det då inte med en liten bräda?
-
@babilidoo 414052 wrote:
varför tror ni majoriteten av kitearna kör utan boarchleach?
Joo, förr eller senare kommer brädan som färdas i samma riktning som en själv träffa en i huvudet.. Jag förstår att ni vindsurfare gärna känner en viss skadeglädje i det hela och tänker ”haha, där fick du din kitebög”VARFÖR?
Har vågsurfat en del, och visst händer det att brädan kommer tillbaka efter att den släppt från vågen. MEN, alternativet är ju sämre. D v s att en skenande bräda skadar någon i drivande tillstånd.
Vet inte riktigt var du får den där påstådda skadeglädjen ifrån. För egen del bryr jag mig inte om kajtarna, allt jag begär är att inte bli utsatt för risker som jag inte valt själv att utsätta mig för.Jag kör hellre på en LEASH än en bräda.
LEACH = urlaka (jag kunde inte låta bli) : )
-
Oregistrerad
Gäst12 september, 2007 vid 10:13@Oåxen 414114 wrote:
VARFÖR?
Har vågsurfat en del, och visst händer det att brädan kommer tillbaka efter att den släppt från vågen. MEN, alternativet är ju sämre. D v s att en skenande bräda skadar någon i drivande tillstånd.
Vet inte riktigt var du får den där påstådda skadeglädjen ifrån. För egen del bryr jag mig inte om kajtarna, allt jag begär är att inte bli utsatt för risker som jag inte valt själv att utsätta mig för.En liten fråga till någon kajtare:
Om man använder sig av en vanlig vågsurfingleash, riskerar man ändå att få den i skallen? Om ja, vad är det som gör att vågsurfarna inte har samma problem?Högre farter med kite, ger mer rörelseenergi åt brädan jämfört med vågsurf. Massan spelar också in, men hastigheten är i kvadrat. Denna rörelseenergi vill man inte ska tas upp av nackkotpelaren eller ryggraden. En tänkbar händelse för en kiteare (men inte för en vågsurfare) är ju att utan kontroll flyger kitearen genom luften med brädan rakt bakom i leashen och när det tar tvärstopp mot vattnet så kommer ju brädan en sekund efteråt med den hastighet kitearen själv nyss hade.
Andra orsaker att man helst inte vill använda leash är att det finns linor och snören att trassla in sig i så det räcker ändå när man kitear samt att till skillnad från en vågsurfare så blir man inte av med HELA sin utrustning ifall man tappar brädan. En vågsurfare blir ju helt lost och måste simma ikapp brädan vilket är ganska svårt och därför har de väl leash till 100% trots en viss risk att även i den sporten få brädan i huvudet. Med kite så har du ju trots allt draken kvar och med hjälp av den kan bodydragga ikapp brädan. På så sätt är leashen väldigt viktig för en vågsurfare, men inte lika viktig för en kitesurfare, och blir därför inte samma självklara val.
-
Nu får ni lägga ner den här diskussionen!
Skit i leachen.
Kör med förstånd.
Håll de säkerhetsavstånd som gäller för respektive sport.
Försök att inte landa på varandra.
Och kör inte linorna rakt över huvudet på mig om jag är i närheten.För alla surfare kan jag medela att jag såg en ganska otrevlig olycka på haga i somras och det var på land! Någon som hade oförståndet att inte lägga riggen till rätta, resulterade i att en 4-5åring fick masten med full kraft rakt i huvudet/nacken (Någon som vet hur det gick med den lille?)
Så åter igen respektera varandras säkerhet!
-
Nu har jag det!
SKISTOPPER istället för fångrem! Eller vänta, nae det var fel forum…
Logga in för att svara.