Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..
-
Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..
Knatte svarade 17 år, 6 månader sedan 21 Medlemmar · 37 Svar
-
unregistered
Gäst12 september, 2007 vid 15:09Nu har jag det!
SKISTOPPER istället för fångrem! Eller vänta, nae det var fel forum…
haha freeride.se?
I övrigt liknar detta diskussioner som var mellan skidåkare och snowboard för ett par år sedan…men det har lagt sig nu och jag hoppas det gör desamma med kite o windsurf.
Själv ser jag kiteare och windsurfare som likgiltiga och behandlar dem på samma sätt som de behandlar mig oavsett vad dom surfar på.
-
unregistered;414266 wrote:[..]I övrigt liknar detta diskussioner som var mellan skidåkare och snowboard för ett par år sedan[..]
Enig – och vad som gör det ännu konstigare är att det faktiskt är mycket krångligare att ha kul ihop på fjället än vad det är på vattnet.
Fnassel;413848 wrote:[kite-brädorna] kan vara nästan omöjliga att se när de ligger och guppar [..]Det var bra att veta – tyvärr tror jag att det är ett problem som vindsurfarna måste lära sig att leva med – i vart fall under flera år framöver, för det är inte något som är särskilt känt bland kajtarna. Ledsamt faktum.
Andra saker som t ex att lä-seglande vindsurfare seglar för nära kajtarna och att lov-seglande kajtare seglar för nära vindsurfarna, det tror och hoppas jag vi lär oss med vana och förståelse, precis som flera har antytt här i tråden.
Fnassel;413848 wrote:[..] Har Kite funnits sedan 70 talet? Jag [..] såg inte en kitare förrän på 90 talet[..]Häpp! Tror nog det har funnits sedan tidigt 80-tal i alla fall! Det var flera år sedan jag såg den, men jag antar att den finns någonstans på u-tube fortfarande: en jeppe med vattenskidor och Björn-Borg-hår och något som mest liknar en fallskärm som de har totat ihop med en jätte-bom. Sedan släpper de ut honom på sjön och han far iväg downwind 😀 Klart sevärd homo-habilis-kajting 🙂
-
Jag har kört en del med leash, både fast och modell hundkoppel från Lantmännen. Det senare funkar bäst. Hjälm har man ju ändå, bräda i huvet har inte vart ett problem. Däremot har jag hjälpt två kompisar leta bräda för att dom kört utan leash. I bägge fallen tog det timtal innan brädan drev iland, låååångt från där den tappats bort.
-
En kite/linorna har landat på mej när jag vattenstartade. De kom över seglet, som tur var.
Mycket otrevligt.
Visserligen sa kajtaren förlåt.
Gör inte om det dock, tack. -
jag är kitesurfare och nybörjare. håller med dom flesta här och hoppas alla vindsurfare förstår att det inte bara e ni som lackar ur på kiteare som krashar draken i huvet på en, kör linorna så man nästan får ducka osv.. faktum är att vi kitesurfare har lättare att utsätta andra än oss själva för fara om vi inte respekterar våra egna färdigheter och har säkerhetsmarginaler. fortsätt gjärna och gnäll för jag och dom flesta andra kiteare kommer ändå inte ta åt oss, jag görallt för att undvika att utsätta anda för fara genom att hålla avstånd.. fan vindbyar mm.. måste man ha rspekt för. det är några få som skiter i det här, några få som tycker det är ok att köra med linorna över folket på stranden för att dom e så ubergrymma. några få som skyller på vindn när deras drake stallar ner i huvet på en badgäst.. hoppas vindsurfare förstår att d inte är ett allmänt kitesurf-attitydproblem, uta något som finns hos ett fåtal personer som inte fattar bättre.. sen måste juvi kiteare tänka på att ha marginal downwind om det går åt helvete.. hmm kaanske mke snack, skitsamma 😉 kram på er!
-
Kiteade i Björlanda förra lördagen å för mig såg det ut som alla visade ganska mycket hänsyn… Det är kanske lättare om ni säger till personen på plats så kan ju han bättra sig eller eventuellt förklara att han faktiskt har full koll på situationen
-
Knatte
Gäst16 september, 2007 vid 17:50@superoskar 415470 wrote:
Kiteade i Björlanda förra lördagen å för mig såg det ut som alla visade ganska mycket hänsyn… Det är kanske lättare om ni säger till personen på plats så kan ju han bättra sig eller eventuellt förklara att han faktiskt har full koll på situationen
Jag kan bara svara för mig själv och varför jag inte stannade och pratade med killen. Jag kom från hamnen och gjorde några snabba repor inne i fågelviken och var på väg tillbaka hamnen när kite-killen ”började stöka till det lite”
Men jag jag var tvungen att höjda tillbaka i hamnen och började bli riktigt duktigt överriggad, då vinden snabbt ökade hela tiden.
Därför ville orkade jag inte stanna och ta en diskussion. Jag hade fullt upp med att ens ta mig tillbaka till hamnen. Hade jag inte varit trött/överriggad så kanske jag hade kollat av läget med killen, hur han tänkte i detta läget.
Men min tanke just då, var att försöka komma tillbaka till stranden utan att krascha eller behöva simma:smirk:
(Nu fick jag ju simma i slutändan ändå, då jag var för överriggad ute i farleden :crazy: )
Logga in för att svara.