Senaste nytt Forums Windsurfers för växthuseffekten!

• Windsurfers för växthuseffekten!

Publicerad av anonym-anvandare på 4 november, 2003 vid 21:54

Växthuseffekten innebär för oss Windsurfers att det blir varmare, ostadigt väder, stormar och mer hav då isarna smälter. Vi kanske till och med får samma klimat i sverige som vid medelhavet.

Varför motarbeta detta! Jag föreslår att föreningen Windsurfers för växthuseffekten bildas. Föreningen skall främja utsläppen av växthusgasen. Exempelvis så bör alla skaffa surfmobilen med cheva big block v8 engines. Dessa skall användas flitigt. Kan gärna gå på tomgång under en session så att skåpet är varmt och mysigt hela tiden.

Vidare så ingår Barbeques på stranden varje kväll med bärs och brudar. Låt det brinna mycket ett länge. Hugg gärna ned skogen runt viken (detta gynnar även vinden och minskar lyftet av vinden nära land vid onshore). Tänd gärna elden med ett par liter tändvätska. Grilla sydamerikansk meat. Detta från nöt som betar där det en gång var regnskog.

Föreningens motto: det är kul att göra växthuseffekt!

Allt efter som havet stiger kommer det bli nya spots. Trista ställen som apelviken, hagapark ja hela öland och halland kan ni glömma (borgholm blir en sjysst divespot i stället). Nu snackar vi tropisk värme, grönt hav, 20 m/s sideshore och schyssta jaws som bryter mot worldcupbacken i Åre. Toppstugan serverar inte längre jägers utan pinacolada med paraplyer…………

– – – – – – – –

– Vilket konstig dröm jag hade, tänkte han när han vaknade.

– – – – – – – –

Sensmoralen i denna historia är att den långa vintertid som nu kommer inte är nyttig för människoarten windsurfer. Bristen på surf gör att arten lätt hamnar i dilerium. I vissa fall även psykoser som yttrar sig i form av meningslösa oändliga inlägg på konfen….

anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 21 Medlemmar · 67 Svar
  • 67 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2003 vid 22:26

Det där var inte ens roligt

• anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2003 vid 22:44

Lite intressant det där med vad folk tror om växthuseffekten, att det kommer bli varmare här i norden o.s.v.
    Detta är helt fel, lite kort kan man säga att ett varmare klimat leder till snabbare avsmältning av isarna vid nord (och syd då)polen vilket för med sig att vattnet däruppe blir varmare vilket medför att golfströmmen mattas vilket gör att mindre varmt atlantvatten kommer upp vilket medför att vi övergår till ett klimat som mera “passar” ett land på våra breddgrader, typ permafrost!!!

Orsak och verkan smile.gif
    (ta d lugnt med gasandet)

• s

Medlem
    5 november, 2003 vid 15:25

Ja ja. Det verkar som om du inte är helt allvarlig i dina planer på att tillverka växthusgaser. (I så fall borde du byta sport till Jetski eller någon annan motorsport).

Jag var i alla fall på ett seminarium om FRAMTIDENS KLIMAT för ett tag sedan. Dvs. om klimatförändringen i världen med fokus på europa. Gunn Persson, hydrolog och forskare på SMHI höll i seminariet.

DET VAR SKRÄMMANDE!!!!

Även om det inte var några nyheter så påminns man igen om hur det ser ut i världen och hur det kan komma att bli. Och vi gör mycket lite i alldeles för låg takt för att komma till rätta med det. Vi är kokta! Eller kommer bli kokta… wink.gif

Kortfattat:

Ingen tvekan om att det sker en temperaturhöjning i världen som är extrem! Den går utanför de naturliga variationer som de mätt upp genom att borra i polarisarna. De har material för 400 000 år bakåt! Nu är det extremt både vad gäller koncentrationen av koldioxid i atmosfären och vad gäller temperaturhöjningen och i den takt det sker. Om detta är alla forskare överens. Sedan vad som orsakar det hela är de lite mer oense om. De ledande och flesta tror att det är människans påverkan med CO2 utsläpp men det finns de som tror på annat, exempelvis solvindar (och som i media får lika stort utrymme av någon underlig anledning – okunniga journalister som vägrar inse fakta eller vill legitimera sitt eget levnadssätt? Det funderar jag på varje gång jag läser dessa artiklar med kritiska ögon).

FN:s klimatpanel har kommit fram till att vi kommer att få en GENERELL temperaturökning i världen på mellan +1,4 till +5,8 grader. Idag är medeltemperaturen i världen ca +15 grader.

Även om vi IDAG helt stoppar utsläppen kommer temperaturen i klimatet att höjas under de närmaste 50 åren, det beror på trögheten i systemet. Föroreningarna når inte upp och har inte direkt verkan utan det dröjer innan effekterna kommer. Om vi följer FNs klimatplan kan temperaturen komma att höjas i atmosfären de närmaste 100-150 åren!!! Temperaturhöjningen i världshaven är ett trögare system och den höjningen kan pågå i 1000år innan det vänder!!!!

I södra Sverige innebär dessa klimatförändringar sommartid höjd temperatur i snitt med ca.1,5 – 2,5 grad (lite beroende på vilka scenarier som körs). Minskade nederbördsmängder. Låter väl behagligt, men är knappast det då vi ser på möjligheten till dricksvatten och böndernas situation! Även elförsörjning påverkas. I norr ökar temperaturen och nederbördsmängderna. I södra Sverige vintertid blir det höjd medeltemperatur med 2 – 4 grader och ökade nederbördsmängder. Mindre mängder snö. Ännu blötare vintrar!

I södra Europa kommer det bli mycket, mycket värre! Speciellt runt medelhavet där det sommartid blir en kraftig temperaturökning och en mycket kraftig minskning av nederbördsmängderna! Så mycket som en 80%ig minskning av nederbörden sommartid i vissa scenarier! Det blir alltså som det har varit denna sommaren fast värre! Och redan denna sommaren var det stor brist på vatten i vissa områden! Bönderna i Europa kommer inte få det lätt i framtiden.

Vi kommer se mer av väder-extremer både i Sverige och Europa! Vind, nedebörd, temperaturer.

Detta kommer alltså ske under vår livstid…
    Och därefter…

Och nu till vad detta innebär för oss vindsurfare… Eller skit i det! Det finns faktiskt viktigare saker här i livet än att vindsurfa!

/Staffan

Länkar för att lära sig mer om klimatförändringar etc:
    De nationella miljömålen: http://www.miljomal.nu
    Svensk sida om att försöka påverka företag och personer att begränsa klimatpåverkan: http://www.klimat.nu
    Forskningssida hos SMHI om klimatförändringar: http://www.smhi.se/sweclim SMHIs miljöforum: http://www.smhi.se/miljoforum

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 november, 2003 vid 15:38

som vadå?
    grin.gif
    Kanske “viktigare”..men knappast roligare!
    Man lever så kort så varför inte strunta i alla onödiga sympatier i livet..o ängna sig åt det vi e bra på: ViNDSURFiNG!!!!!!!!!!!!!!!!

• s

Medlem
    5 november, 2003 vid 15:44

Skärp dig!

• adams0n

Medlem
    5 november, 2003 vid 15:48

Nu ska vi inte flyga upp i taket här… så j-vla dramatiskt är det inte.

(att hålla bilen i tomgång året runt är en fjärtt i rymden jämfört med de gammla kommunistiska Kem-fabrikerna som puffar ut neongröna moln över halva Rumänien – skrämmande syn.)

(Håller med Rambo till fullo grin.gif)

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 november, 2003 vid 16:04

får man fråga va MR.S, håller på så starkt att han blir efrån sig av mitt inlägg?
    Ex: va gör du som motverkar det som håller på hända,
    Kör du bil eller cyklar du?
    har du frys o kyl?
    eller väntar du till vintern?

(Härligt o c en som håller med mig för en gång skull grin.gif)

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2003 vid 16:26

orka med att livet ska vara så jävla seriöst och att alla ska vara så jävla viktigpettrar och säga att man måste göra vissa saker. om jag inte gått i skolan skulle jag dra till hawaii nu och stanna där tills dom kastade ut mig. jobba kan man göra sen om man tröttnar eller behöver pengar. så fuck you som säger att allt är så jävla allvarligt, köp lite nya grejer och ta er fina familj och flytta till hawaii och lev livet medan ni kan!
    Tobbe

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2003 vid 16:29

Ok grabbar, bara att skärpa sig och ta cykeln till surfet! eller vad säger du Josef?

Keep it rollin/manno

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2003 vid 16:41

Att vara medveten om situationen är en bra bit på väg. Gå omkring och leka vindsurfare och samtidigt säga att man skiter i miljön är så patetiskt att jag bara kan skratta åt er.

Hahaha/Oscar

• semivaken

Medlem
    5 november, 2003 vid 17:29

för det första så kan jag inte annat än hålla med dig staffan… en korrekt, bedömning… solfläckar har betydelse för växthuseffekten men inte lika signifikant som vårat utsläpp av växthusgaser… sverige kommer troligen bara bli sämre och sämre för vindsurfing, antingen blir det varmt och sämre med vind eller så blir det kallt och en jävla massa vind… skita i sympatier, visst lycka till… crazy.gif

hoppa bilen e väl inte så jävla lätt, men det finns annat att göra… köp en hybridbil.. toyota har en i massproduktion som inte är dyrare än andra bilar… min näst nästa surfbuss, ska förhoppningsvis bli nåt dyl,

köp solceller, som vindsurfare lär man ju bo på en solig och blåsig plats, så bygg taket med solceller (sparar dessutom takkostnaden..) och lägg till ett par vindkraftverk… investeringen har du tjänat in på 5-10 år sedan… varför inte sälja el till nätet… kan börja tjäna pegnar på det.. =)

och “söderbo” ditt påstående om kommunistiska kemfabriker i rumänien, var väl lite onödigt?? säger inte att det inte finns fabriker utan adekvat rening, men kolla på bushadministrationen istället, (och hela USA) dom står för det sammanlagt största utsläppet av det mesta… clinton påbörjade en process för att minska kolverkens verksamhet, men eftersom bush nu bestämmer så har hans “sponsorer” (olje,energi,kol,vapen till irak osv) fått honom att slopa denna process… samtidigt som han säger att utsläppen har minskat jätte mycket, och att det går jättebra…

där har vi den stora boven,
    sverige ligger på minus enligt koyoteavtalet… enligt deras regler får vi släppa ut mer, men vi väljer att minska. ett bra beslut… grattis sverige…. men vi har egentligen en stor fördel, då vi har vattenkraften.
    dock så är ångströms laboratorium (uppsala universitet) världsledande (till och från) inom solceller så vi bidrar med en av dom viktigaste förnybara energikällorna, solkraft…

ja… nu har jag vrålat tillräckligt… det finns bara ett alternativ, bry sig om miljön, på en passande nivå…

mvh

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2003 vid 18:56

Är det bara jag som uppriktigt tar illa vid mig när man hör hur hav o natur, det som är värt nåt, förstörs? Men folk verkar mest vara upptagna med hur de ska kunna förnöja sig själva så mkt som möjligt. Surfingen för mej innehåller också ett visst mått av naturupplevelser; att bli ett med havet vinden o brädan o se solen glittra i vågorna får mej att må bra!

• Knatte

Gäst
    5 november, 2003 vid 19:04

Nä. Du är inte ensam, om att bli illa till mods över väder förändringarna.

• fenan

Medlem
    5 november, 2003 vid 20:05

Måste bara påpeka en sak… det är flera växthusgaser, de e säkert någon som redan på pekat det men vissa skriver ju så långt att man inte orkar läsa smile.gif
    Sen tycker jag de e korkat att säga att det inte spelar någon roll om man har bilen på, många bäckar små… Å va tusan e en kem-fabrik? de e väl de kol drivna kraftverken som e den största boven shocked.gif

Å skulle vi få medelhavs klimat här skulle alla badkåta engelsmän, tyskar, japaner, österrikare, vietnameser osv komma hit å invardera alla stränder… de skulle köpa upp vajre sandstrand å stenstrand å allt annat som gick å köpa, å så vill vi väl inte ha det hehe wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2003 vid 20:27

skitland!

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Windsurfers för växthuseffekten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.