Senaste nytt › Forums › Windsurfers för växthuseffekten!
-
Windsurfers för växthuseffekten!
anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 21 Medlemmar · 67 Svar
-
“söderbo” ditt påstående om kommunistiska kemfabriker i rumänien, var väl lite onödigt??
Det vackra Rumänien: (ej i bruk – hela skiten sprängdes i luften 3 minuter efter jag tog bilden, avveckling kallar dom det tror jag… men jag kanske överreagerade lite förut.)
-
Jo, det finns många som försöker förklara den globala uppvärmningen med många kluriga teorier. Och det är möjligt att andra saker påverkar oss mycket, tex. kosmisk strålning eller vad det nu kan vara.
Men!
Viktigt att påpeka i sammanhanget är att alla världens forskare (IPCC) faktiskt är överens om att det vi gör med utsläpp av växthusgaserna CO2, Metan, Freon etc. ÄR SKADLIGA för miljön. Så de måste begränsas. Även om solvindar kanske påverkar oss också. Det faktum att det finns yttre omständigheter som påverkar oss fråntar inte oss vårt ansvar för miljön nu och i framtiden!Och som du nämner finns det så mycket att göra utan att avstå från livets goda!
Jag har funderat på nästa surfbuss. En gasdriven skulle ju inte vara fel! Biogas eller i andra hand naturgas. Det finns ju VW som är det. Då kan man ju driva bilen och köket från samma gastank 😉/Staffan
-
du missförstod mig kanske, det finns väldigt många fall, liknande det du pratar om, där staten skiter i konventionella metoder och gör något liknande som är förödande för naturen. Dessa fall återfinns för det mesta i gamla sovjet stater, men förutom att påverka djurliv och natur på ett förödande sätt, så är det framförallt inte växthusgaser. Självklart finns det många växthusgaser där också, men den största andelen kommer från väst-länder. Till exempel koldioxid från kolverk, och cfc gaser och dyl.
Staffan;
Ja gasbil kanske skulle funka, men om 4-6 år då jag har råd med en så ny bil, så hoppas jag dom fått bränsleceller att fungera i massproduktion =).. det vore inte helt fel…mvh
-
OK då är väll det klargjort då
(Sorry att jag inte har bilder när fabriken flyger i luften men ville inte bli `avrättad` av flygande bråte.)
-
Bränsleceller bidrar också till växthuseffekten om du inte använder biobränsle!
Alltså, nyckeln till minskade koldioxidutsläpp => BIOBRÄNSLE!!!!!
Oavsett om man använder sig av en konventionell Otto-motor eller en bränslecell!MOT KANARIEÖARNA!!!!!!!!!!
-
Här i Göteborg rullar det många gasbussar av VW Transporter typ. Det är kommunen och ett par budfirmor som kör omkring med dessa. Och de är äldre, typ 96-97, så de är nog inte så dyra trots allt. Finns naturligtvis nyare också.
Annars kan man ju välja diesel och köra på rapsolja, men det är en klart tilltalande tanke att köra på gas och ha gasspis i bussen 😉/Staffan
-
Detta är ju väldigt intressant att denna diskussion dyker upp i ett vindsurfingforum. Men inget tillfälle är väl fel för en diskussion om vår framtid…
/Staffan
-
Jag är ledsen Rambo men jag måste säga att du verkligen är korkad. Faktiskt mer korkad än jag trodde du var (se det som en komplimang att jag faktiskt trodde bättre om dig förr).
Dels är du så otroligt dåligt upplyst. Sedan har du dessutom en attityd som är skrämmande! Lite lik George W Bush – i båda avseendena. Och det är ju en man att se upp till… INTE!
Är det verkligen så att det bara är egenintresset som går före allt annat i ditt liv? Men du är väl en ung pojkspoling som lär få omvärdera ditt liv många gånger i livet, speciellt då du har den attityden som du har nu…
Som en vän till mig brukar säga då han inte förstår sig på folk men inser att de kommer ändra sig så småningom då de blivit mer upplysta om verkligheten: “jaja, de är för gulliga i den åldern…”Och ja! Jag jobbar för en bättre miljö! Dels inom min profession som projekt- och miljöledare på ett stort fastighetsbolag. Men också privat.
Ja, jag cyklar. Det enda jag använder bilen till är mina vindsurfingresor och vid större inköp av t.ex. möbler etc. Men aldrig till vardags för att frakta mig till och från jobbet, träningen etc.
Jag har kyl och frys (naturligtvis ditt pucko). Av energiklass A. Men jag utnyttjar också mitt uteluftsventilerade skafferi för kylvaror under vintern.
Jag prioriterar det miljövänliga alternativet vid inköp. Även om det kostar mer, men jag har naturligtvis en gräns i min privatekonomi också.
Jag har miljömärkt el, spar på varmvatten och källsorterar allt mitt avfall.
Jag tar reda på saker innan jag väljer. Vilka alternativ finns, vad passar mig, hur påverkar det miljön?
Och, jag försöker påverka min omgivning! Även om jag inte tvingar någon att göra på ett eller annat sätt så försöker jag påverka genom att upplysa om bakgrund, orsaker och effekter.Har jag då avstått från något roligt?
Nej, det kan jag inte säga att jag gjort eller gör.
Ovanstående som jag gör är små enkla saker som påverkar min miljöbelastning positivt utan att påverka mig nämnvärt i livet jag lever. Det är helt en fråga om vana och beteende. (Byter man en vana är det enklare att byta fler – det är den första som är utmaningen).
Och är det jobbigare att leva som jag gör? Nej! T.ex. blir det inte mer sopor bara pga att jag sorterar dem… Det är in och utflödet som räknas. Och eftersom jag redan tänker miljöriktigt då jag handlar så undviker jag onödiga förpackningar och får därmed mindre sopor!
Är ett energiklassat kylskåp sämre? Nej, jag tjänar in den högre inköpskostnaden för detta genom lägre energiförbrukning under ett par år!
Är det jobbigt att cykla? Ja, då det regnar… Men å andra sidan är det inte bara miljön som tjänar på detta utan även jag. Hade jag kört bil de 8,5 km enkel väg jag har till jobbet (det är någon km kortare att cykla) så hade det kostat typ 45kr/dag. På ett år blir det över 10 000 kr! Vilket är en bräda… Vad är roligast? Åka bil till jobbet eller köpa en ny bräda? Denna prioritering har miljön också tjänat på, jag skulle ha släppt ut över 800kg CO2 per år om jag tagit bilen varje dag. Många bäckar små…Så lever jag inom det hållbara levnadsutrymme varje människa har här på jorden? Knappast. Men det är det otroligt få som gör, tyvärr. Men det rättfärdigar inte mitt beteende att det är få som lyckas klara detta!
Jag levde inom detta utrymme förr då jag bodde i liten lägenhet i centrala stan och inte ägde bil. Då levde jag inom det hållbara utrymmet globalt sett! Och det är fanimej en bedrift i dagens samhälle!
Nu lever jag över detta. Dvs. på bekostnad av kommande generationer. Men jag lever långt mer miljövänligt än normalmänniskan i Sverige (har genomgått flera beteendeundersökningar om detta) och detta trots att jag åker på utlandssemester nästan varje år för att vindsurfa. Och trots att jag köper massa vindsurfingprylar.
Detta klarar jag genom enkla åtgärder och prioriteringar liknade i min vardag, de jag nämnt ovan. Men hade jag inte gjort detta varje dag; prioriterat cykeln framför bilen, valt A-klassat kylskåp etc. så hade jag levt lååångt över det hållbara levnadsutrymmet.Så till en intressant fråga i sammanhanget: Gör jag allt detta bara för att framtida generationer skall få en bättre miljö? Nej, inte enbart därför. Men jag känner ett ansvar. En orsak till detta är att jag har fått så mycket kunskap till mig genom åren om vår påverkan på miljön (universitetsutbildning på 200p inom ämnet samt att jag arbetat med dessa frågor varje dag i sex år). En annan orsak till att jag känner ett ansvar är för att jag vet att det faktiskt går att göra något åt det! Men sedan är det naturligtvis en inre tillfredställelse att jag faktiskt gör något som påverkar vår miljö, vår framtid, genom mitt beteende. Varje dag.
Och jag blir också illa berörd av de FAKTA som presenteras dagligen om människans påverkan på vår jord. Och det som är så frustrerande är att väldigt få gör något åt det!
Hur har du det själv då Rambo? Har nu någonsin funderat på detta eller kommer det som en blixt från klar himmel att vi faktiskt lever i en värld som är begränsad? Eller tror du att du springer omkring i ett Matrix?
Hur som helst så behöver du mer bildning, gör något åt det!/Staffan
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst6 november, 2003 vid 14:56ojoj..
MR.S, du e go du! en riktig miljögroda..
Skriver ett kärleksbrev till mig inbakat i miljöfraser.ärligt talat MR.s,e du en kännslig ung man?
O vem fan tror du e minsta intreserad av dina miljö fasoner..höhö..minst e jag det iallafall, så va har du lärt dig på detta? JO! att du får tänka till o inse att alla inte delar din teori om miljömärkta mjölkförpackningar..
Men jag Jag lovar att byta ut min bil mot en cykel redan i morgon, enbart för din skull MR.S..blir du gladare då?
angående min ålder o din fras pucko
För fan MR.s, sådana ord du använder..pojkslyngel o pucko?
man kan nästan tro att du är förbannad på riktigt..
Fast det e klart, vi snackar miljö här va, o då finns det inte tid för skämt o ironi.
O det e typsikt gammlingar som du MR.s att tro sig så mycket på så många plan..Men nu vet jag va du står MR.s
Hoppas du kan sova gott inatt utan att fundera över ozånlagrets förtunning.Kram på dig/ din John.
-
Never argue with an idiot they drag you down to their level and then beat you with experience!
-
Delar S uppfattningar. JAg fattar inte varför folk tar bilen för att ta sig en eller två km (tänker både på miljö o ekonomi). Tänk om man bara fick bort den rent meningslösa bilkörningen!Men det ska vara så bekvämt så det nästan blir trist i dagens samhälle!
Angående Rambo har jag haft överseende med han o hans inlägg o tänkt att jag inte ska klaga på han. Men han verkar faktiskt inte särskilt bildad på något plan, utan ganska blåst. JAg som skriver detta är i 20 års åldern, så man behöver alls inte vara gammal o tråkig för att dela S åsikter!
Tomas
-
Ironi? Tillhör du den ironiska generationen? Jaha… Jag förstod inte det! Då klarnar ju allt och jag inser nu att du är nog den mest bildade och analyserande tänkare som jag träffat på… Förlåt, jag förstod inte bättre när jag trodde att du var ett stort pucko som bara tänkte på dina egna förnöjelser och inte hade en tanke på mänsklighetens framtid… Ironi?
/Staffan
-
Vad gött att du håller med mig Tomas. Jag trodde bara det var “typsikt gammlingar” (som bildade Rambo säger) som tänkte så… Oh, jag kunde bara inte låta bli att klanka ner på Rambos svenska… 😉
Vet du att 50% av alla bilresor i Sverige är under 5km? Otroligt vad vi är bekväma nuförtiden!
/Staffan
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst6 november, 2003 vid 17:32haha..vafan e det me er snubbar..du Tomas ex:
“Angående Rambo har jag haft överseende med han o hans inlägg o tänkt att jag inte ska klaga på han”???
hrm….va skall du göra tomasponken, fråga om lov.eller du MR.s som försöker framstå som någon miljö gud???
hehe..Får man ut något utav att prata om någon, istället för till någon? jag har försökt o inte klaga..blabla..han e puckad osv..nästan lite elakt får jag säga.
Sänk eran agresiva ut-toning, ni inser nog inte själva att ni lagt er på låg nivå.
O självklart känns det bättre o kunna klappa någon på axeln o säga: eller hur, håller du inte me..höhö, fan va dum han e..erkän.så låter eran text..2 st som tror sig alldeles för mycket om någonting som i mina ögon inte betyder specielt mycket.
acceptera o inse fakta att alla inte delar eran åsikt o de ni tjötar om..helt ointreserad är jag av din utbildning eller va ni sysslar med,miljö bil o ekologisk mjölk osv.
Varför e det så svårt att låta andra tycka o tänka som dem vill..det e tydligen många som har problem me det här inne.
Förstår inte heller MR.s att du äns sticker ut din haka så långt att du börjar klaga på min svenska?
du har verkligen gått över linjen om man tänker på hur det börja..Men som innan så e det väll bara du själv som e så dödligt allvarlig när det gäller ditt ozonlager..o tomas då som oxå vill vara med o skriva av sig lite.
o fy fääääään va löjligt det käns att behöva ständigt stå upp, förklara för dessa männsikor att det finns andra tyck o tänk om saker o ting.
aaahhhrrgh..Lämna detta skitsnackket om miljö vänligheten nu..snart vill du väll byta färg på steffos till grönt för att det inte matchar din krukväxt.
JÄKLA MiLJÖ TÖNT!!!!!
Logga in för att svara.