Senaste nytt › Forums › Windsurfers för växthuseffekten!
-
Windsurfers för växthuseffekten!
anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 21 Medlemmar · 67 Svar
-
Det som är sorglit är ju at vi får, som det ser ut, en mindre vind i och med växthusefekten!
-
Nädå. Tänkte på att en del blivit lite irriterade på dej tidigare, men att jag inte ville gnälla då. Angående denna tråd var det väl du som började gnälla över S miljöåsikter och därmed satte igång det hela?
/T
-
Fy fan va sjukt.
Har oxå med intresse följt miljöfrågorna angående växthus-effekten och man blir juh skrämd. Generationen efter oss lär inte få det roligare, och alla borde ta sitt ansvar.
Man kan juh alltid drömma iaf.
Tänker inte blanda mej i det övriga tugget i denna tråd.
Men fraspojkar finns d överallt.
Ha d gött o hoppas oljan tar slut helt snart så lite “future-teknik-tjossan”kommer fram i rampljuset.
-
Bästa Medsurfare!! (och i förekommande fall motsurfare)
Det talas mycket om bilar och kolkraft men ingen talar om korna! Hur kan man bara förbigå dessa utsläppsmastodonter med tysthet! Alla de 100000-tals SRB och SKB och allt vad de heter släpper nämligen ut mängder (och då menar jag kubikmeter per dag) av växthusgasen metan. Metan (CH4) bildas vid nedbrytning av kolföroreningar och är 15ggr mer potent växthusgas än t.ex.koldioxid. det blir åtminstone motsvarande ett par rejäla bilresor om dan! För att inte tala om alla vilda djur, 300000 älgar (200000 efter jakt) cirka en miljon rådjur, alla renar i fjällen osv osv. Jag har dock den perfekta lösningen. Den patenterade “GasBag”att skonsamt fästa runt utsläppsmynningen, rymmer 5m2, tappas med en medföljande kompressionspump tankas i en Volvo BiFuel och vips! Gratis resa och ett miljöproblem mindre!!
Genialt tycker
JohanC
Som källsorterar, kör blyfritt, cyklar till jobbet och sliter på vinden…..
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst6 november, 2003 vid 21:14Men chise!?
“Tänkte på att en del blivit lite irriterade på dej tidigare, men att jag inte ville gnälla då”Gnäll på för fan, jag slutar inte att surfa för det..höhö
Det krävs mera än två styckna miljöfjantar för det.
O MR.S har defenetivt inte fått ut mera till mig än en text..obetydlig text med massa sketet innehåll som ex:
rambo e puckad, en pojkslyngel..haha..han kan inte svenska, han e obildad, han e en idiot osv..Vafan e du för en snubbe igentligen MR.s,
nu vet alla att du e involverad i Miljön..men bortom det?
Vi vet dessutom att du inte klarar de minsta motsägelser för då går hela din värld i kras o du måste hävda dig på något sätt..i detta fall, ett långt meningslöst, föredrag som någon sa, me lite inslag av agresivetet mot mig som inte gjort någonting mot dig igentligen..Hur som hällst var det MR.S o inte jag som storade upp detta till blodigt allvar, som det verkar vara för han.
Men lika lite som jag brydde mig innan bryr jag mig nu om detta..
SLeepTiGHT!!!
-
konstigt att den här diskussionen spårade ur sådär? intressant och viktigt… (enligt mig)
som någon här sa tidigare handlar det om att prioritera. jag kör bil. en gammal sådan utav fabrikatet volvo, modell 142. visst hade jag klarat mig utan den här bilen. kunnat köpa en nyare bil som drar mindre, och släpper ut mindre avgaser. kanske en som går på biobränsle.
men nu är det såhär att jag tycker om just volvo 140 så himla mycket… är medlem i svenska 140klubben, och den bilen jag har nu är den fjärde 140an i min ägo i mitt korta liv som körkortsinnehavare. (har haft körkort i ganska exakt 2 år.) är nu 21 år gammal.
men…
jag har faktiskt alltid tänkt på det här med miljön, och därför försöker jag i alla fall lite kompencera allt det negativa jag gör för miljön…
jag slänger aldrig något skräp i naturen! har aldrig gjort det, och ser jag någon som gör det säger jag till personen. skräp som ligger, bidrar till att fler personer slänger skräp i naturen, med inställningen “gör väl inget om jag slänger det här, här finns ju redan så mycket…”vet inte vad det är med folk i min ålder, men jag tycker det är sjukt att folk, efter att ha ätit upp tex en påse chips, kan veva ner bilrutan och slänga ut den tomma påsen genom fönstret…
varför inte slänga den när man kommer hem i stället?
även här tänker ju folk “en droppe i havet” men det är just det som räknas! annars kommer världen aldrig att kunna återhämta sig…som tur är har jag lyckats smitta av mig på några av mina kamrater i alla fall… och dom som ännu inte har förstått, tar jag och slänger skräpet åt dem.
dem lär sig väl förr eller senare…
stackars det träd som får en aluminiumbeklädd chipspåse liggandes framför sig…måste också hålla med om att usa är den stora boven i spelet! något borde göras åt detta land, eller i alla fall åt landets regering som tar sig allt högre ton…
—->
det var en gång ett par som gick längs stranden. det var en fin varm dag. på avstånd kunde dem se en man som stod vid vattenbrynet och ständigt böjde sig ner efter något som han sedan kastade i havet. när dem nått fram till den äldre mannen såg dem att han plockade upp musslor som låg på stranden och kastade dem i havet. de frågade honom varför han gjorde såhär? han svarade att annars hade ju musslorna dött i den stekande solen…
-det ligger ju tusentals musslor bara på den här stranden… du kommer aldrig kunna rädda alla… spelar det någon roll om du lyckas kasta tillbaka några få? sa kvinnan i paret.
-det spelar roll för den här, sa den äldre mannen och visade upp musslan som han höll i sin hand, och kastade den sedan ut i havet……
-
Just det, det finns ett par gasbussar som rullar runt i kommunaltrafiken i stockholm om jag inte minns fel. Problemet med denna metod är ju framför allt att det finns allt för lite gasstationer.
Det som idag funkar bäst anser jag vara just hybrid bilen. Som har en bensin/diesel motor i symbios med en elmotor. Alla accelerationer görs med elmotorn, (då mest rörelse-energi måste tillföras=mest utsläpp) och varje gång man bromsar så kopplas elmotorn generator in och laddar upp batteriet (sliter mindre på bromsskivor också )… Finns ett transportföretag som kör med en del hybridlastbilar, och får en slags ersättning för det(hur minns jag inte).
Till El_Duderino: Jag syftar på vätebränsleceller som har som enda emission, vatten. Vet inte vad ni andra tycker men själv älskar jag vatten . En liten bild längst ner som syftar på vad jag menar.
Idag så finns det ingen riktig “metod” där det fungerar att köra med vätebränsle utan att behöva tanka så pass ofta att det blir obekvämt då det kommer ta ett tag innan varje mack har vätgas… (om man inte har 20 km^2 solceller täckande bilen förstås ). Men detta kommer inom kort att lösas vill jag tro.
Förhoppningsvis, så har en effektiv bil utvecklats om säg 5-10 år, och då kommer jag vara bland dem första att skaffa en…
marra: gillar din avslutning gamle mannen vet vad han pratar om, (har antagligen högt sq )
Ja, helt klart en högst aktuell diskussion. Länge leve solenergin, det är min åsikt… (visserligen är all energi i grunden solenergi… (det är solen som lyfter vattnet, tillverkar våra tunga atomer osv)) men att täcka sahara öknen med solceller är det som gäller..
mvh miljöfjantguden
-
Konstiga framdrivningsmetoder i all ära men jag tycker ändå det borde gå att minska utsläppen och bränsleförbrukningen utan en teknikrevulotion.
1. Förbjud persontransporter under 3km (självklart kan man få undantagstillstånd)
2. Sätt en gräns på hur mycket bensin dom olika fordonstyperna får dra
3. Den tredje är lite klurigare, material för ett exjobb kanske: När jag elegant glider förbi alla bilar i rusningstrafiken på min cykel har jag gjort en intressant observation: det sitter ju förfan bara en snubbe i varje bil! Det är ju bara en femtedel av bilens kapacitet!! Tänk om man kunde minska antalet personbilar med en faktor fem. Fem kanske är omöjligt men det borde ju gå att halvera åtminstone. Kruxet är bara hur f*n man ska få folk att samåka eller på nåt sätt få upp antalet personer/fordon.
Kanske böter på att inte plocka upp liftare?
-
Nej fy fan – alla borde ha ett fritt individuellt val att få ta bilen till jobbet även om det är en kort strecka. Hällre miljövänligare bilar än cyckeltvång. Alla förbud och regleringar är ett litet steg närmare “angivarsamhället” och förtryck.
Å andra sidan om man kunde ta cyckeln utan att behöva göra något, bara åka raktfram som en köttbulle, så..ps: (tror någon att det finns chans för en till fin Sydfront som pressar graderna mot 5-10 grader igen? eller är det dags att avsluta säsongen – för tredje gången iår.)
-
Ett mer lokalt problem för oss som visstas mycket i vattnet
är ju annars det sedvanliga och till synes ofrånkommliga
problemet med övergödning och “otillåtna” avlopp i fritidshusområden som numer byggs om till åretrunt
bostäder.Jag menar hur många gånger har komunerna inte larmat för otjänligt vatten på badplatserna.
Tyvärr gör ju sådant här att jag inte har dåligt samvete
för att jag kör för stor bil till surfet, ekonomin
tillåter tyvärr inte att man har en “miljöbil” de dagar det
inte blåser.Detta inlägg är inte menat att klanka på någon tidigare
debattör i ämnet,utan försöker bara påvisa att det finns
mer saker att hämta i det ällmänna bestämmandet hos tex.
komuner mfl.Samtidigt så är det ju faktiskt så att många bäckar små….
Vi kan nog enas om att alla kan göra skillnad(mer eller
mindre).Trots allt så även om Mr Rambo säger att han inte bryr sig
så kör han ju blyfritt och hjälper ju där till med sitt
strå till stacken! Eller hur!??Ha kul!!
-
Nä jag tycker fan det kunde va förbud på bil om man har 1 km t jobbet och är fullt frisk!
/T
-
Det värsta är väl folk som kör bil till gymmet och
sen sätter sig och spinner…
Varför då inte plocka fram cykeln och cykla utomhus, helt jävla gratis!!!/frekvent användrare av mtbcykel!
-
Håller helt och hållet med Staffan i denna diskussion, även om jag inte alltid är den bäste vad gäller källsortering, onödiga bilresor m.m.
Men det innebär ju att jag har ett väldigt bra utgångsläge för att förbättra mig. Det är ju alltid lättare att börja med små förändringar när det finns mycket att förändra.Vidare så anser jag att en person som kan uttrycka sig i tal och skrift åtnjuter en högre respekt och anses vara mer trovärdig än någon som, av skriftspråket att döma, är lika bildad som en mellanstadieelev.
-
Självklart kör man en gasdriven VW-buss, en bifuel (bensin+gas). Funkar skitbra och gas är billigare än bensin dessutom!
Men, Börja blåsa nu då för bövelen!
/Magnus -
Tja!
Jag tror heller inte att man kan förbjuda någon från att ta bilen även om det är en kort sträcka – även om det vore bra för den globala miljön, närmiljön och bullermiljön.
En intressant sak är ju att det klagats mycket på elbilarnas korta räckvidd och att man inte kan skaffa en sådan för man kan ju bara köra 10 mil. “Hur skall det då gå om man skall köra till Stockholm… öööhhh…?”
Men så visar det sig i undersökningar att 50% av alla bilresor är under 5km. Dvs att 50% av alla bilresor med lätthet kan ske med elbilar! 50% av resorna är ju dock inte 50% av de körda kilometrarna.Men om dessa korta resor skulle göras med elbil skulle föroreningarna sjunka något otroligt mycket. Det beror ju på att elbilen är lika ren i sina “utsläpp” första metern som det är den sista metern. En bensinbil tar någon mil innan den är uppe i rätt arbetstemperatur i motor och katalysator.
Jag satte “utsläpp” inom “” för att själva elbilen har ju inte några sådana – men den genererar ju trots allt utsläpp eftersom elen till den tillvärkas någonstans. Och har man inte en egen vindsnurra eller solceller så laddar man antagligen på svensk elmix (sm är ungefär 49%kärnkraft, 49%vattenkraft och 2% annat).Låt oss göra ett litet tankeexperiment och ett litet räkneexempel.
Ponera nu att man kör en elbil laddad med el som enbart är tillverkade av fossilt bränsle i elkraftverk. Nu kan vi ju tillverka elen med biogas, vattenkraft, vind etc. Men vi tar worst-case för att illustrera.
Att köra elbilen på “fossil-el” skulle ändå ge elbilen en mycket stor fördel jämfört med bensinbilen även om de i grunden drivs på samma sätt. Elen tillverkas i ett elkraftverk, detta drivs hela tiden med optimal rening av avgaserna med filter som vida överstiger de i en katalysator. Det gör att första metern med elbilen är optimalt renad – vilket verkligen inte bensinbilens första meter är.
Men, växthusgasen CO2 (koldioxid för er som inte är kemiskt bevandrade) kan inte renas bort. Den har med mängden fossilt bränsle vi bränner (alltså bränsle baserat på kolkedjor, ex. olja). Här kan enbart ett effektivare drivsätt sänka utsläppen.
Vi kollar därmed på effektiviteten hos kedjan bränsle till tillryggalagd kilometer i vår bil. Nu är ju inte dessa räkneexempel exakta men de visar ändå på ett intressant tankesätt.
Vi börjar med den vanliga bilen med ottomotor. Dvs. bensin – bensinbil.
Det krävs 115kW fossila medel för att tilverka 100kW bensin (de 15kW extra är alltså borrning, frakt, förädling av olja till bensin och annat).
Effektiviteten hon ottomotorn som drivs av bensin är ca.25-30% (diesel motorn är högre, upp mot 45%), resten försvinner i värme, friktion etc.
Det ger en otroligt låg effektivitet. 25/115 = 21,7% av den energi du stoppar in från början blir alltså utfört arbete i form av körda kilometer. Och lägg till detta att bensinmotorn släpper ut mycket skit första milen.Om vi tar elbilen då. I värsta fallet då vi tillverkar elen med olja.
Kraftvärmeverket kör på bunkerolja som kräver ca.105kW för att ta fram 100kW energi.
Effektiviteten i kraftverket är sedan ca 40% för att tillverka el. Resterande blir värme som går till tex. fjärrvärmenätet (den totala effektiviteten på dessa kraftvärmeverk brukar vara uppåt 90-95% som vi ju faktiskt kan tillgodoräkna oss – men det gör vi inte här eftersom det inte flyttar oss framåt utan “bara” värmer våra hus).
Sedan har vi lite transmissionsförluster i elnätet och överföringen till batterierna i motorn som jag tyvärr inte vet något om, men det lär inte vara mycket. Några procent. Låt oss säga 3% för räkneexemplet.
Elmotorns effektivitet är sedan ca.95%.
Det ger oss en total effektivitet på 40/105*0,97*0,95 = 35,1%Och vad ger oss då detta? Jo, vi kan köra 62% längre på ett kilo utsläppt koldioxid med elbilen än med en vanlig bensinbil! Där bensinaren tar oss 1 mil kan vi åka 1,62 mil på el. Den effektivitetsförbättringen är stor!
Och vi kan dessutom utnyttja den värmeenergi som uppkommer då vi eldar olja i ett kraftverk till att värma hus. Eller ännu bättre – vi eldar biobränsle i vårt kraftverk och får ett nollsummespel med CO2!!! Elbilen blir en STOOOR vinnare!!!Nu är det ju tyvärr inte så att alla kan köra elbilar (även om de flesta faktiskt skulle klara sig med en sådan) för ibland måste man åka längre än batterierna räcker. Och då har vi ju hört någon här prata om hybridbilen som är ett bra exempel på en utveckling av bilen för att göra den renare och effektivare.
Det finns ju även möjlighet att vara med i en bilpool där det finns både elbilar och bensindrivna bilar. Då kan man välja bil efter behov. (Förresten så är kostnaden för att vara med i en bilpool låg. Tex. lägre avgift per månad än att hyra en garageplats här i Göteborg! Och då slipper man själv parkeringsavgiften, försäkringen, slitaget, värdeminskningen… ja… Statoils bilpool kostar 350kr/månad. Och sedan ca.20kr/mil för en bil i golfklassen – inklusive bensin för att köra. Jämför det med era bilkostnader! Det som krävs är att ni går ihop ca.10 pers och bokar ett ställe där ni vill att Statoil ställer bilen/bilarna. Om det utnyttjas mycket så ställer de dit fler bilar. Så enkelt, så smart. Jag vet inte hur det är på andra orter men här i Göteborg är det så).
Eller varför inte äga en elbil och hyra en dieselbil (som ju är effektivare än en bensinbil) då man åker på långresa?
Eller varför inte starta en bioreaktor ute hos närmaste bonde som har djur som skiter och köra på biogas? Eh, nu börjar det bli lite komplicerat….
Hur som helst, möjligheterna är många utan att göra avkall på bekvämligheten!
/Staffan
PS. När vi uppfunnit den optimala och helt rena miljöbilen ställs vi inför andra problem. Om alla kör bil blir det otroligt trångt i stan! Och buller… Så den optimala miljöbilen är troligen en buss eller ett tåg/spårvagn/linbana/tunnelbana…. Något kollektivt sätt att resa helt enkelt. DS.
Logga in för att svara.