Senaste nytt Forums Windsurfers för växthuseffekten!

• lars_k

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:05

När man snackar elbilar glömmer man lätt bort att folk har vant sej vid en viss komfortnivå…Bara det att vi vill ha varmt i bilen på vintern, stolsvärme, rutvärme etc. Detta drar enormt mycket el och är nog knappast lösbart om inte batteriprestandan förbättras oerhört. Dessutom kräver kunder en hög prestandanivå, det ska inte ta en halv minut att acca till 100 km/h.
    Jag tror mer på förbränningsmotorer, biogas etc. Eller bränsleceller drivna med etanol eller metanol.
    Sen finns en enorm effektiviseringspotential i dagens bilar med “drive-by wire”, elmotorer direkt vid hjulen etc som sparar mycket vikt.
    Det trista är att utvecklingen just nu går åt motsatt håll. Marknaden vill ha monsterjeepar med mer och mer hästkrafter och lyx. Sjukt.

• surferdude

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:26

PÅ jobbet har vi ett par toyota priusar hybrid bilar. De är faktiskt helt suveräna. Stora, säkra, komfortabla, accelerationssnabba och drar ca 0.7 l i stadstrafik (Min privata volva drar säker 2 l i stan(=stockholm)). De är en bra utveckling. Funderar faktiskt på att köpa en sån som nästa bil privat.

Tycker denna tråd är bra. Jag tycker S.. är ett föredömme miljömässigt. Har dock inte den miljökaraktären själv. Jag respekterar Rambos åsikter och person fullt ut, men håller inte med honom i sak. Men jag tycker inte att man skall kalla folk för dumma och puckon bara för de inte tycker eller håller med eller vet vad jag vet. Det är en ganska dålig humanistisk karaktär.

Tänk på: Det är lätt att starta krig men väldigt svåra att avsluta. Fråga inte vem som började utan fråga vem som tänker slutar.

Vinden och ordet är fritt…..
    smile.gif

• s

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:29

Helt sant!

Värmen i cupén är väl det största hindret för en ren elbil i Sverige. Att få den uppvärmd kan i och för sig lösas genom att den värms innan då den är pluggad till vanliga elnätet. Men det kan man ju kanske inte alltid vara.
    Avfrostning av rutorna går ju att lösa med elsingor i fönstren (som går att göra osynliga för ögat).

Men jag håller med om att en bränslecellsbil eller en hybrid ser ut att vara det bästa alternativet – i dagsläget!

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:35

S… All heder, jag håller med dig i allt du skriver! I övrigt är det inte bara växthuseffekten som är ett problem pga våran livsstil, idag är övervikt den största folksjukdomen och den har större dödlighet än svält. Jag blir så rädd för sån här skit att jag inte ens vill läsa hela utläggen!

Rambo, !!???! När jag var yngre sket jag åxå i allt, tyckte det var tufft att inte bry sig och insåg inte att jag skadade andra genom mitt eget handlande. Jag har lärt mig den läxan och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. För varje dag som går och du fortsätter att ha ditt “fuck everything” liv så kommer du att ångra dig! Bland det enda rätta jag gjorde när jag var yngre var att utbilda mig, mina tuffa polare tyckte jag var störd.

Jag ville bli snowboard proffs, dricka sprit, knulla brudar och ha ett skönt liv med frihet och möjlighet(pengar) att göra skoj saker. Nån stans på vägen dit stannade jag och tänkte efter vad FAN jag egentligen pysslade med. Idag har jag möjliheten(pengar) och frihet att göra skoj saker (snowboard/sprit tröttnade jag på), mina tuffa polare som fortsatte på banan jag var inne på krattar löv åt komunen. Inget ont om de som krattar löv och är nöjda med det men sensmoralen är att väldigt många inser försent att det gäller att tänka till på vad man vill och hur man beter sig mot folk och miljö. Tyvärr så kan man inte bara tänka på sig själv och ha skoj för stunden, det skiter sig i långa loppet. Allt handlar om orsak verkan.

Du skiver att alla ska få ha sin egen åsikt och javisst!! SÅ LÄNGE DET INTE DRABBAR ANDRA. Om jag tycker att maten är för dyr, är det då rätt att själa? Om jag inte gillar min granne, kan jag då slå ihjäl honom?

Skärpning för fan, innan det är för sent för dig!
    Nu är vi 4 som tycker att samma om dig och och framförallt om din attityd, och nej, jag är ingen miljökämpe, MEN, jag bryr mig och jag skulle gärna se hårdare tag mot miljöfarliga källor!

/Robert

• drakglenn

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:45

Fler än så…..

Håller HELT med Staffan i denna diskussion,
    vilket det flesta verkar göra.

Jag tror folk på konfen känner Staffan bra mycket bättre än dig Rambo så innan du frågar vem mr S är kanske du ska använda sök funktionen på konfen och ta reda på det, eller varför inte läsa Surfdagboken

Killen har surfat 39 gånger i svedala, 60gånger totalt i år !!!!!
    STAFFAN E JU GUD FÖRFAN !!!!!!

En sak håller jag med dig om Rambo, Det är lätt att sjunka till en för låg nivå (Verbalt), där ser det nästan lika illa ut,

MEN att hacka på nån som bidrar med att försöka göra vår omgivning bättre, gentemot dig som skiter i allt och de som kommer efter dig är tamejfan beklämmande.

Nä du Rambo, istället för att snacka skit kan du väl skicka in lite grymma bilder så vi frustrerade vindsjälar får nått att gotta sig åt.

//Glenn

• s

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:46

Toyota Priusen är skitskön! Går bra som du säger och drar 0,53 i landsvägsfart med omkörningar och allt (har kört den en hel del). Jag har lyckats köra den på 0,35 i stan men då gleeeeeed jag fram en hel dag… Normalt i stan har jag upplevt att den ligger på 0,55-0,6. Men det är i Göteborg. Kanske är det mer flyt i trafiken här.

Sedan är det en sak till med den bilen. Har ni tjänstebil? Kolla på kostnaden för Prius jämfört med en annan bil! Normalt kostar en tjänstebil typ 3-4000kr/månad. Priusen startar vid 832kr/månad och lite uppåt beroende på hur mycket man kör i tjänst/privat.

TREVLIG HELG!

Nu cyklar jag hemmåt!

/Staffan

• markram

Medlem
    7 november, 2003 vid 14:58

Nej, Rambo det är inte lätt att vara ödmjuk när man är ung och odödlig.
    På 80-talet, när jag var odödlig och surfade i trakterna runt Karlshamn, släpptes det ut mycket mer skit än det görs nu.
    Ålfisket var ödelagt, havsbotten i stort sett död eller döende och vid vissa vind/väderförhållanden blev surfbrädan skithal av div utsläpp (bland annat från Södra skogsägarnas massafabrik).
    När jag insåg detta fick jag fatt på andra likasinnade ungdomar vi kontaktade fiskare, fick en insider på Mörrums Bruk, dioxinforskaren Rappe (ansågs vara bäst i världen på den tiden) kopierade den första vetenskapliga rapporten som bevisade sambandet mellan papperbruksutsläpp-dioxin i fisk (som ju i vissa fall är giftigare och mer cancerogent än plutonium) och vi slängde upp den på Presskonferensen när de hävdade att det inte finns vetenskapliga bevis för detta cool.gif.
    Vi ville definitivt stoppa den utbyggnad, med ökade utsläpp, som fått “grönt ljus” utan prövning. Det fanns bättre reningstekniker som man ej ville investera i, som skulle kunna innebära minskade utsläpp trots ökad produktion.
    Vi tog ledigt från kneget några timmar då och då och informerade i klasser på högstadie + gymnasium om det enkla faktumet att om man producerar gift så kan man inte bara dumpa det. -Det samma gäller luftburet “gift”.
    Mitt i allt visade det sig att platschefen uttalat sig i pressen om att “lite dioxin kan väl inte skada”.
    Därmed inrättades ett nytt alternativt pris i Karlshamn som vi döpte till Miljögrodan.
    Det hände vid ett tillfälle att en som såg brukets utbyggnad som viktigare än hälsan angrep mig på krogen.
    Man fick helt enkelt vara försiktig.

Det blev ingen utbyggnad vilket berodde på alltifrån konjunktur, minskad efterfrågan på blekt massa, tillståndsgivning, bad-will mm.

Under tiden hann jag inte surfa ett skit, men det kändes oerhört bra att göra något som man verkligen kunde vara stolt över och att folk som inte kände en ställde upp eller bara kom med glada tillrop.

På den tiden var Rambo´s attityd vanligare, men idag vet de flesta bättre, astma, cancer, allergier, växthúseffekt är inga tankespöken i huvuden på miljömuppar, de är effekten av stora globala miljögrodor.
    En vacker dag kanske Rambo skaffar ungar och då (om ej förr)kommer han att se på det med helt andra ögon.

Men, Rambo, du har rätt att ha vilka åsikter som helst.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 november, 2003 vid 15:08

nu har du gått lite för djupt du med.,
    Ni fanimej riktigt roliga..hehe

Du vet inte någonting,om värken hur jag lever eller hur jag uppför mig i naturen..eller va jag har för mig förövrigt.
    Tycker du skall hålla käften rent ut sagt om att skriva något till mig/om mig när du inte känner mig.

Men när du ändå blandar dig i o försöker predika för mig..

Va fan tjötar du om!!!? confused.gif
    “nä du va yngre..ubildning,knarkande polare..blabla..knulla, sprit..snowboard, tycka sig vara tuff o skita i allt(fuck evrey thing som du säger)”

a du e för sorglig..Va har detta med mig att göra?

Eller detta..va menar du här?????

“Du skiver att alla ska få ha sin egen åsikt och javisst!! SÅ LÄNGE DET INTE DRABBAR ANDRA. Om jag tycker att maten är för dyr, är det då rätt att själa? Om jag inte gillar min granne, kan jag då slå ihjäl honom”

Va har det med mig att göra?

visst jag brukar vara den som inte följer strömmen många gånger men jag har inte dödat någon…än!..höhö
    men det andra e ju bara tom text..herrejesus!

O kålla på denna texten!!!? grin.gif

“Skärpning för fan, innan det är för sent för dig!
    Nu är vi 4 som tycker att samma om dig och och framförallt om din attityd”

..för sent för mig? antyder du någonting dä, förklara järna lite mera va du menar just där så e du bussig.

Det där med 4st som tycker samma om din attityd..
    för fan din jävla pellejöns grin.gif

va skulle det säga mej????

Funkar det så i världen oxå: nu är vi 10st som inte tycker att du skall vara presedent..”det e nog bäst du avgår”

Du måste väll för fan förstå att det inte går att vara omtyckt av alla..o det e jag inte ute efter heller

Men du ROBBAN, för övrigt va ditt upplägg av text “respektfullt”
    Men du vet inte överhuvud taget om va du tjötar om, kanske om det gällde din tid som ung, men du vet inte någonting om mej..så lämna mig utanför dina dagar i träsket.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 november, 2003 vid 15:27

DRAK GLENN O MARKRAM

Börjar me dig DRAKEN..
    Kolla upp vem MR.s är innan du skriver..roligt skrivet av dig måste jag säga..
    Kan säga att jag surfat upp mot dem siffrorna iår med..va säger det igentligen!!!??? ingenting mera än att man tycker om sporten.

Vadå hakkar på han, att han försöker göra miljön bättre.
    Du e ju lika korkad som dem andra som ger sig in i diskussen???
    Det e skitbra att det finns folk som engagerar sig från olika håll i olika ändamål..Men jag hakkade inte från början, det e det ni har jävligt svårt o fatta verkar det som..men jag struntar i det för e ni trångsynta så e ni det.
    (det började me ett ironiskt/ret skämt till MR.s)

Vadå folk som “känner MR.s BÄttre än Dig RAMBO”
    Och säger jag där??

O MARKRAM.
    Varför äns ge dig in på et..Aaaaa!
    just nu finner jag inga direkt ord till dig, speciellt inte när du skriver om “min framtid” om va som kommer osv..
    Mina ungar osv..som något medium…shghsdhjsdkg!!!!!!!.. hade vi stått o tjötat öga för öga om detta hade det varit en annan sak men inte när du skriver det här inne.

Babbla på om era miljöproblem..dela med er av era fina bidrag ni gjort under era år,men sluta blanda in mej.. e det så jävla svårt!!!!!
    Jag e minst intreserad av va ni sysslar med på fritiden, eller va ni gjorde för 10-15 år sedan..hur det var förr osv.

Så lämna nu mig utanför era miljö troll!
    Kram!

• karapp

Medlem
    7 november, 2003 vid 15:27

Har inte 100% koll men tror man får gratis parkering
    i tvåtimmar på alla parkeringar i stan (gbg) med miljökärra.

En polare har ialla fall ett intyg om nått sånt, som han
    fick med sin bil Ford Taurus (etanolkärra)…
    Sen är det en jättejänkare med 3liters v6 så vettefan om den är så mycket bättre för miljön… men man kan tanka etanol ialla fall smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 november, 2003 vid 16:49

Rambo, jag ska lämna dig ifred och detta är mitt sista inlägg, men efterom du ställde frågor så svarar jag på dem!

“Du vet inte någonting,om värken hur jag lever eller hur jag uppför mig i naturen..eller va jag har för mig förövrigt.
    Tycker du skall hålla käften rent ut sagt om att skriva något till mig/om mig när du inte känner mig.”

Jag beskrev hur jag handlade när jag var yngre, inte om hur du handlar. Förövrig så är jag inte speciellt gammal utan jag pratar om en tidsperiod 5-10 år tillbaka i tiden!

“Men när du ändå blandar dig i o försöker predika för mig..”

Jag predikar inte, jag bara önskar att du kunde försöka förstå vad flera skriver, men jag skall inte säga något för jag hade gjort samma sak som dig för några år sen!

“nä du va yngre..ubildning,knarkande polare..blabla..knulla, sprit..snowboard, tycka sig vara tuff o skita i allt(fuck evrey thing som du säger)”
    a du e för sorglig..Va har detta med mig att göra?”

ingenting, förutom att du verkar ha samma attityd som jag hade, du kanske är världes supertrevligast kille i verkligheten, men du gör inte sken av det här!

Eller detta..va menar du här?????
    “Du skiver att alla ska få ha sin egen åsikt och javisst!! SÅ LÄNGE DET INTE DRABBAR ANDRA. Om jag tycker att maten är för dyr, är det då rätt att själa? Om jag inte gillar min granne, kan jag då slå ihjäl honom”

Va har det med mig att göra?

visst jag brukar vara den som inte följer strömmen många gånger men jag har inte dödat någon…än!..höhö
    men det andra e ju bara tom text..herrejesus!

– Jag försökte mig på en liknelse men det blev för svårt!
    Man behöver inte följa strömmen, men man måste inse att vissa saker man gör får konsekvenser…

O kålla på denna texten!!!?

“Skärpning för fan, innan det är för sent för dig!
    Nu är vi 4 som tycker att samma om dig och och framförallt om din attityd”

..för sent för mig? antyder du någonting dä, förklara järna lite mera va du menar just där så e du bussig.

-Om du menar att du tog detta som ett hot så blir jag nästan ledsen, du är ett hot mot dig själv, det är det jag menar!

Det där med 4st som tycker samma om din attityd..
    för fan din jävla pellejöns

va skulle det säga mej????
    – Jag skrev detta eftersom du skrev “tror ni att jag bryr mig om vad 2 tycker”, tidigare i detta inlägg, tänkte kanske att du skulle bry dig mer om fler inte höll med dig, men jag verkar ha fel

Funkar det så i världen oxå: nu är vi 10st som inte tycker att du skall vara presedent..”det e nog bäst du avgår”

-Ja, om du inte visste det så har vi något som kallas demokrati! Vilket innebär att folket bestämmer. Trodde du att Göran Persson bestämde att han skulle vara statsminister?

Du måste väll för fan förstå att det inte går att vara omtyckt av alla..o det e jag inte ute efter heller

-Inte jag heller, men det är rätt gött att vara omtyckt av de flesta istället för tvärt om. Och saken är den att det kan man vara bara även om man inte är “mainstream” bara man är ödmjuk mot andra och även lyssnar på vad andra har och säga och sist men inte minst, försöker förstå, även om man inte håller med!

Robert

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 november, 2003 vid 18:15

Det e faktiskt inte sant hur lite du verkat förstått av min text:
    Misstolkade ingenting utav det du skrev..det du skrev nu e bara snigling med hjälp av mina svar.

Du pratar som man vore 3 år, jag förstår fullt ut vad folk skirver..det ela inte det som e själva prombemet?
    själva problemet här inne e att vissa folk tar allt för allvarligt på saker o ting..allt för allvarligt.
    Ex MR.S me mitt inlägg som var lite ret/skämt/ironiskt.

O det du säger me attityden,att den verkar vara som en du hade för ett par år sedan…Det e inget fel på min attityd överhuvudtaget, jo! för folk som e kännsliga o tar allt för personligt..sådana som inte tål andra när dem säger något som går imot deras tankar.
    En person som inte viker sig för någon/några annan/andra tycker något annat..dem personerna tar det rätt.

Konsekvensera e jag fullt medveten om i livet..men va har det med konfen att göra, du menar förståss att det jag skriver har sina “konsekvenser”..vilka konsekvenser frågar jag då?
    Menar du att konsekvenserna skulle vara att några besservissrar här inne gaddar ihop sig o tror att dem kan ändra på något bara för dem har medtycke?

Tog inte din text som ett hot när du skrev “innan det e för sent för dig” därimot tog jag det som du mena att jag e en “missbrukare” som ungefär du antydde med snowbard,sprit osv..där du mena din “liknelse” på attityden som du hade på din träsk tid…

O sedan om det skulle vara 18st som tycker annat än mig så e det samma som en person tycker annat..Med andra ord obetydelse fullt för mig.(om det rör sig om mindre seriösa konversationer/obetydelse fulla argument)
    Jag tycker det jag tycker o någon annan tycker si o så,
    så är det över allt.
    inte fan blir jag galen av att någon skriver imot någon tanke jag haft,det kommer alltid upp jokes va man än skriver här inne..

Detta var lite roligt, jag försökte oxå få en liknelse..skillnaden e att min felar inte.

“Ja, om du inte visste det så har vi något som kallas demokrati! Vilket innebär att folket bestämmer. Trodde du att Göran Persson bestämde att han skulle vara statsminister?”

haha..tror du att alla ville se Göran Persson där??
    nä!! men han e där endå..inte fan lipar han över att folk skyr agg mot han.

Detta med att vara omtyckt här inne spelar mindre roll för mig, även så på andra ställen där personerna i sig igentligen inte e mera än va dem själva tror.

Men det e sant d du säger, det e ju klart roligare att vara omtyckt..men sånt e livet, man kan inte vara omtyckt av alla.

“Mainstream” eller inte..det e säkerligen många här inne som inte kan med o skriva det dem igentligen tycker i vissa sammanhang,då det verkar som andra har rätt, fast i själva verket dem själva antyder något annat..
    Bara för dem har 1575st inlägg med 4 stjärnor betyder inte det att dem kan mäst/e bäst/..inte heller för någon har surfat 60ggr detta året, eller sätter dubbel frammåt..du hajjar va ja menar.

Vi snackkar översittar killar här..Besservisser stuket.
    det finns det gott om här inne..
    Man kan inte alltid sväva på andras meningar.

Jag vet att jag är en utav dem få här inne som skriver sin mening fullt ut.. å det e därför det blir sådana uppståndelser.
    O det lär det fortsätta o bli om folk inte lär sig att ta det hela mindre än 100% personligt.

THE END!

• getwet

Medlem
    7 november, 2003 vid 22:30

Hehe…Jag kan riktigt se hur frustrerad och aggresiv du är bakom tangentbordet Rambo!

• adams0n

Medlem
    8 november, 2003 vid 00:01

Gud vilken dum tråd…

• nordgren

Medlem
    8 november, 2003 vid 00:22

Ja jag menar det, kan inte konfmastern radera den?
    Ingen förstår varandra och så…

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Windsurfers för växthuseffekten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.