Senaste nytt › Forums › Windsurfers för växthuseffekten!
-
Windsurfers för växthuseffekten!
anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 21 Medlemmar · 67 Svar
-
Goddag alla duktiga miljönissar =)
Vilken härligt diskussion ni har dratt igång…speciellt du RAMBO…vad tänker du med egentligen?
Nä men seriöst, Jag förstår dig till 100% Mr S.. att du gör allt som står i din makt för att förbättra miljön vi lever i, och det ska du ha credit för,
Men du måste också förstå att bara för att jag eller John Rambo mfl inte sitter o spånar på hur vi ska få en bättre värld, eller hur vi teoretiskt kan minska antalet bilar genom att öka frekvensen av använda bilstolar /bil, vilket är väldigt beundransvärt att nån teoretiker orkar ta sig tid till att räkna ut, så kan man inte på några grunder utpeka varken mig, Rambo eller nån annan för pucko, miljöförstörare eller ngt annat innan du har tagit reda på fakta.
Ett pucko, svin mm är folk som medvetet förstör miljön genom tex som ngn skrev kasta ut chipspåsen/Mcd påsen genom rutan, tex dumpa olja i vattnet eller vad fan som helst. Där har vi puckot!
Jag förstår också att det hade varit bättre för miljön med förbud om korta resor mm, krav på cykel bla bla bla…
Men såna förslag kommer aldrig gå igenom, över min döda kropp. Sätta upp vägtullar för “då kommer fler åka kollektivt”. Aldrig att jag åker buss/vagn. Bilen tar jag när jag ska nånstans; 100m eller 100mil.
Däremot så borde politiker, miljöorganisationer mfl trycka på biltillverkarna att som många andra sagt ta fram ett alternativ till bensindrivna fordon. Som gör att du får samma prestanda på bilarna som idag. Vi ska utveklas framåt, inte bakåt. Jag kör inte miljövänligt om det ska ta mig en Jul kalender 0-100. Kalla mig bekväm, omogen eller vad som helst…så e d bara. O jag e inte ensam om att tycka så.
Människar är bekväm av sig o kommer alltid vara. Människan ska inte anpassa sig efter tekniken, tekniken ska anpassa sig efter människan… o miljön!
Ge mig en bil som har samma prestanda som en vanlig bil men miljövänlig o jag köper den gärna. Priusen som nån skrev om… kanonbil (om jag hade haft dom pengarna, och om den varit snyggare).
Jag vägrar att kallas för pucko och oansvarig/ omogen för att jag kör en bil som drar massa sopp, men som jag däremot njuter av att köra, se på, eller är praktisk att bo i.Se på hur många skumma saker människan har uppfunnit. Vi kan flyga till månen, klona människor, ja va fan som helst… men inte lyckas ersätta bensinbilen…. varför?
Jo för att hur mkt pengar tror ni inte att oljebossarna pumpar in för att döda alla smarta idéer om alternativt bränsle? Där har vi bovarna.
Bovarna i den här debatten är INTE Mr Rambo som tar livet med en klackspark o njuter av surf, utan att göra avkall på miljön.
Kan tillägga att min lilla corolla ballat ur o drar numera ca 1,5L /mil….
till sist en eloge till teoretikerna;
(Läst ur GP)
För att minska köerna o därmed utsläppen morgonen togs ett förlag fram att det skulle kosta olika mkt att ta sig egenom stan beroende på vilken tid på dygnet man åkte.Kommer inte ihåg exakta summor men det skulle vara som dyrast att ta sig till jobbet mellan 7 och 9 o övriga tider skulle vara rabbaterade ala “röda avgångar”.
Motiveringen var att “klart en del väljer att åka till jobbet tidigare eller senare på dan då det är billigare”….vipps så var köerna borta, menVEM FAN KAN BESTÄMMA SJÄLV NÄR MAN VILL JOBBA O INTE,
jo möjligtvis politikerna som väljer taxi istället för kommunalt…
//Zehlertz
-
kanske inte viktig i allas ögon, men det är ändå naturen vi surfar i som det handlar om. Så ja, jag tycker den hör hemma på konfen. Men då det pågår två disskusioner samtidigt, så kan det eventuellt vara en idé att dela på dem.
Och visst förstår vi varandra… (en del av oss)
Och vem har blivit utpekad som miljöförstörare?? (förutom alla västerlänningar förstås). Ordet pucko användes mot en attityd som förkastar hela tanken på att vi bör tänka på natur över huvudtaget(och alla andra också för den delen, såsom vindsurfare i sjönöd!! )I det sammanhanget så kan jag inte finna ett bättre ord än pucko. -
Applåder för Zehlertz, en `sund` människa.
Om jag visste hur man gav stjärnor till folk så skulle du få en -
Ja mig behöver du inte predika för, själv pluggar jag till Energi- och miljöingenjör, är med i fältbiologerna (wow! ) och är diskusboss över en diskussionsgrupp på internet angående just växthuseffekten. Jag är väldigt miljömedveten.
Dock så tycker jag detta gnabbande mot varandra här i konfen är väldigt löjligt. Som sagt så är det två trådar i en här, och att det hos vissa inte finns något samförstånd mellan dem knappt är beklagligt.
Visst är detta en väldigt viktig fråga men det kan ju helt klart ske på ett bättre sätt än det görs här.
Visst är jag klart för en seriös debatt, helt klart! Men detta ser inte jag som det, dels just därför att det är två trådar i en, och från flertalet en oseriös debatt. Speciellt om man ser till grundinlägget som helt klart var skrivet ironiskt. -
“Bilen tar jag när jag ska nånstans; 100m eller 100mil.”
Varför måste folk va så tjuriga? Kan du verkligen inte tumma på nånting? Du verkar tänka; Jag kör precis så mkt jag vill! Kan du verkligen inte rucka en millimeter på din bekvämlighet så att du kanske kan ta cykeln nångång när du ska 500m?Sen ang. Rambo menar väl folk här att han borde respekterat S inlägg lite mer ist för att förlöjliga det.
/T
-
Tja !
Har med blandat intresse följt den här tråden och kan bara konstatera ett par saker:1) Ovanligt få har gnällt om att debatten skulle ägt rum någon annanstans. Detta tycks många gånger vara standard så fort någon startar en tråd om något annat än brädstorlekar och maststyvhet. Trevligt anser jag !
2) Väldigt många verkar ha oerhört svårt för att läsa mellan raderna och framför allt, läsa vissa inlägg med den ironi de många gånger är skrivna i.
3) Det känns som den börjar tackla av, och den har faktiskt hållit på alldeles för länge om ni frågar mig! (Hoppas att detta blir sista inlägget i denna uppjagade diskussion och att folk kan sluta upp med pajkastningen. Respektera varandra för tusan, trots olikheter!)
Givetvis är detta mina åsikter. Hoppas att de kan bli respekterade på samma sätt som alla inlägg förtjänar…
Väl mött / Martin
-
Kan bara inte låta bli..
Många kloka ord från Staffan, men…det där om att köpa en ny bräda varje år är väl inte sådär miljövänligt eller..?Bättre då att behålla den gamla till graven. Föredrar för övrigt att köra SNABBA bilar istf. långsamma, bara för nöjes skull 🙂
Logga in för att svara.