Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Windsurfing eller kitesurfing?
-
Windsurfing eller kitesurfing?
Publicerad av anonym-anvandare på 11 maj, 2003 vid 13:32Går och funderar på ett riktigt stort problem, nämligen om jag ska börja med kitesurfing eller inte. Windsurfar sedan tidigare och har noll koll på om jag ska gå kitekurs och köpa utrustning eller investera den lilla nätta summan pengar på windsurfingutrustning. Nackdelarna med kitesurfing verkar dock vara säkerheten, kitarnas bristande egenskaper samt att platserna där man kan kita verkar vara väldigt begränsade jämfört med windsurfing. Windsurfingseglen är trots allt mer kontrollerade och platserna avsevärt fler än om man skulle kita. Dessutom har jag fått för mig att känslan att windsurfa är avsevärt större jämfört med att kitesurfa. Men jag ska inte säga förmycket eftersom jag aldrig har testat att kitesurfa. Tänkte gå en kitkurs innan sommaren så det är därför jag är lite vilsen om vad jag ska prioritera mellan windsurfing och kitesurfing. Någon kunnig människa får gärna komma med kloka råd om hur jag ska göra!
anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Hej!
Du har juh tänkt till och skrivit det mesta om kite.
Jag har lärt mej, kört det en gång, satsar på w-surf.
Det är min historia och jag har windsurfat i 6-7 år.
Jag ser alla för och nackdelar med kite men tycker likadant som dej angående säkerheten och ställen man kan köra på…
Helt klart begränsat område där man kan köra.
Dock är juh frihetskänslan grym i kite, när man inte tänker på draken så mkt, man står där och håller i en bom med seglet 15-30 m längre bort. Det ÄR soft, men jag gillar den rappare kontrollen och känslan i vindsurfing.Ingen aning iaf vad du ska ”välja”. Det låter ju som du gillar bägge. Personligen så är jag tokbiten av v-surf och kanske tillochmed låst på den. För mej finns inget annat om inte hydra-foil brädor kommer till vs. Då måste man ju köra
Kan inte ge dej så mycket mer än personliga erfarenheter, och dom är juh personliga….
ha d gott o lycka till.
-
Det optimala hade varit att använda kite som ett alternativ till windsurfingen när det blåser för dåligt. Det hade jag gärna velat.
-
Jag gillar också windsurfing oerhört mycket. Tänkte ha kitesurfingen när det blåser dåligt och windsurfa när vinden och vågorna härskar lite mer, för ingenting slår windsurfing såklart! För en utökning av antalet dagar på vattnet skulle inte vara helt fel. Får nog fundera lite mer tror jag! Den stora nackdelen med kitesurfing är dock säkerheten och den bristande kontrollen som man lätt kan få, det kan man inte komma undan med. Oavsett om man prioriterar windsurfing eller kitesurfing som prioritet 1. Tack förresten att ni tog er tid att svara!
-
köp större surfprylar istället så får du fler dagar på vattnet…
dagens feta brädor med massa volym är ju så ruskigt lättsvängda o roliga att windsurfing för numera alltid är kul…i stort sett hur lite det än blåser!*grymt bra att öva in nya trick på större brädor i mindre vind, om man nu inte kan alla trick redan*
-
Om man bara kitar får man defenitivt färre dagar än om man w-surfar och har en hyfsat stor freeride. Kitarna går ju bara ut när det är klockren påland verkar det som. Bor man på västkusten och får en likadan sommar som förra året (nordost hela tiden) blir det ju knappt något kiteseglat alls. Har man råd att hålla sig med två utrustníngar kan det ju kanske vara kul med en kite, hoppen är ju iallafall grymma, men skall du ha endast en utrustning och få många dagar på vattnet är det nog w-surf som gäller.
-
Tjena
HÅller med om era inlägg.
Själv har jag wsurfat i över 10 år. Fick därför ett ryck för två år sen och kände att jag behövde testa något nytt.
Kite såg ju grymt ut!!!! Var ute ett par gånger – ganska lätt att lära och komma igång – men ack så besviken jag blev. Det ser ju så grymt ut men den direkta känslan, som du skriver om, infann sig aldrig. Säkerheten är dessutom ett problem samt platserna att köra på.Jag tvekade aldrig på att sälja kiten och köpa freestyleprylar för pengarna.
Håll dig till WS men är du ändå nyfiken så ta en kurs så får du ju testat ordentligt.
Kite har ju en fet fördel – materialet tar ingen plats. Det var en grym känsla att sticka ut i 6-7ms, ta kiten på ryggen och brädan under armen, lägga allt i bagaget och sen dra ut till stranden.
Denna känsla jämfört med att släpa två brädor + en fet segelbag var ju så fantastiskt mycket bättre – men väl på vattnet slutar utan tvekan jämförelserna och då är det ju definitivt värt kånkandet.
Finns det något bättre än att en kulen, stormig höstdag, utifrån brädan blicka in på stranden, och se träden vika sig för vinden – och veta att det kommer att fortsätta blåsa hela dagen.
Helt klart låst och vill inte ta sig ur
Fredrik -
Jag tycker precis du har motiverat dig själv.
Prova på för tusan.
Kan ju hålla med som alla andra att vindsurfing är bättre än kite, för mig personligen.
Men jag uppskattar kite-surfing otroligt mkt också, trots att jag hellre vindsurfar. Hmm, detta blev svårt.Men!! Prova!! Gå kurs, bedöm själv. Varför skall andra avgöra vad som är bäst. Jag tror du kommer tycka det är kul att prova iallafall.
Surfing och kite är ju ändå en-persons sporter så vad tusan skall man bry sig om vad laget tycker.
/J -
Hmm, jag föredrar ju helt klart en varm, solig, härlig och BLÅSIG sommardag vid nån trevlig strand…
-
Eftersom kitesporten är ganska ny så finns det mer kite groupies. Så om det är chicksen du är ute efter så välj kite.
Är du ute efter xtrem kännsla när du är ute på vattnet skall du defenitivt inte välja kite. Jag tycker själv att det känns mer hardcore att ligga i 25-30 knop och bränna i väg höga hopp som känns lite när man landar. Än att göra långa häng med mjuka landningar. -
Ska gå en kitekurs, känner att jag måste testa kitesurfing i alla fall. Men när vinden piskar råfeta vågor på värnen så vet ni vad som gälletr, windsurfing ja! 😀 Vi syns på vattnet!!!
-
Testa kite vore kul, men nu har jag nog fastnat för kitewing eftersom man kan använda den till det mesta: inlines, snowboard eller med wakeboard på vatten? njaa.. kanske inte.
Men kitewing kanske inte räcker, hanggliding ska vara billigt att börja med, (utan cert i början då, kan vara billigt med begagnade grejjer).
-
Var också inne på kitewing men insåg att det skulle göra föront så kitesurfing lockar nog mer. Kite kan man ha till snowboard, inlines m.m. också och är nog lättare att kontrollera jämfört med en kitewing, eller?
Logga in för att svara.