Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika Airblast 2001

  • kitelife

    Medlem
    19 september, 2002 vid 22:00

    Svar till:


    Konsumentlagen fungerar så att det är den du köpt produkten (draken) av är den som du har ett “avtal” med, inte med tillverkaren! Så om din drake har några fabrikations fel etc så ska du gå till den du köpt den av, sen är det upp till honnom att få ersättning av den han köpt den av, detta rör inte dig eftersom det är den du köpt skiten av som ska ersätta dig!!!


    En signatur hade varit mycket intressant här… dom flesta här vet vem jag är och det hade varit lättare att diskutera om man visste vem du är.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2002 vid 09:58

    Hej!

    Jag kan väl säga direkt att jag är Björn Smedman. Inser att det här kommer bli riktigt svårt att yttra sig alls i utan att trampa någon på foten, och det mest proffsiga vore säkert att hålla tyst. Men jag tycker ändå man ska dela med sig av den information man har.

    Reklammationerna har inte fungerat bra i år. Det berodde på ett par saker. Först och främst att drakarna var försenade och att förseningens omfattning inte var förutsedd, och det kan jag bara beklaga. Till det kommer lite organisatoriska problem i WIPIKA Sverige och WIPIKA Int.

    Sen vill jag säga också att de flesta av de drakar jag har sett har blivit utbytta kostnadsfritt, om än med oacceptabel väntetid. Ett fåtal har inte blivit utbytta för att Christian Rönning som slutgiltigt avgör reklammationsfrågor inte bedömde det som rimligt. Jag måste erkänna att även om det inte spelar någon som helst roll, eftersom jag inte har något att säga till om i den frågan, så håller jag med honom i de fall jag sett.

    Det här är väl det riktigt kontroversiella… Först vill jag bara säga att Nelson (och många andra som fått sina drakar utbytta) har varit utomordentligt trevlig och lätt att ha att göra med, och att jag ansträngt mig för att göra vad jag kan för att gå honom till mötes. Men alla som vill reklammera sin drake är inte det. När det ringer folk på lördag kvällarna och säger att de sett på konfen att “alla andra får sina 2001 drakar utbytta mot nya 2002or(!)” så blir man till sist lite trött. Lägg till det att jag i princip inte tjänar en spänn på det här (om man jämför med ett “rigktig” jobb). Jag gör det mest för att jag tycker det är kul att få en inblick i branshen. Lägg till det att nästan varje gång jag är på stranden möts jag av någon som ser det som sin uppgift att ingjuta ångest i mig för att jag ska byta hans drake till en ny, vilket jag inte ens kan… Resultatet blir att man tröttnar. För mig har det nästan fått den väldigt tråkiga konsekvensen att jag associerar drakar med jobbiga människor.

    Jag ägde själv en Naish AR5 som första drake. Efter 1 månad hade allt materialet i vingspetsarna delaminerat och laminatet hängde som flagor. Det berodde nog mest på att jag rullade vingspetsarna för hårt. Det föll mig inte in att jag skulle ha en ny för det, eftersom den fungerade lika bra ändå. Ta nu det här med en ytterligare jättenypa salt, och snälla försök inte misstolka mig. Men den inställningen är sällsynt. Det är svårt att byta en massa produkter för att de ser ut som att de inte kommer hålla mycket mycket längre när det har gått ett år. I mitt fall höll min drake ett år till tills jag sålde den billigt men i inte allt för bra skick.

    Jag kan väl tillägga att det inte är så att vi favoriserar vissa kunder. Jag har själv fått vänta absolut längst i sverige på att få min 2001 drake utbytt, och den såg betydligt värre ut än ovan nämnda exempel. (Än en gång säger jag inte det för att provocera, utan för att det helt enkelt är sant.)

    Till sist vill jag bara säga att jag inte kan försvara WIPIKA’s hantering av reklammationerna 2001. Men det kanske kan vara intressant för er som läser det här att se “Björn S” perspektiv också. Det ska bara läsas som en skildrig av det perspektivet.

    MVH Björn Smedman

    PS. Jag undanbeder mig alla telefonsamtal med gnäll, eller utskrifter av det här meddelandet uptryckta i ansiktet i habo, och liknande. 🙂 Förtydliganden kan jag däremot ställa upp på om någon vill veta nått mer. Hoppas jag inte rört upp nått. .DS

  • kitelife

    Medlem
    20 september, 2002 vid 10:51

    Tack! detta är precis vad vi behöver, en öppen ärlig tvåvägs konversation…

    Personligen tror jag att man kommer mycket längre med en “trevlig” diskusion från båda hållen och jag måste säga att även om det inte riktigt är mitt problem så tycker jag nog att dom som ringer på lördag kvällen (efter ett par stadiga modingivnade groggar 🙂 och säger nu j+*$#r ska du byta min drake är fegisar som är hellt fel på det! dom har oxå en stor del i att detta har blivit ett så hett ämne med så mycket tjaft…

    däremot dom som kan ringa/skriva i en trevlig ton förtjänar ett trevligt och proffisigt bemötande…

    Nu har vi fått igång en bra diskussion mellan rätt parter (istället för en massa onödigt tjafs som bara irriterar alla parter) villket oxå var mitt mål, därför lägger jag mig inte i mer utan tackar för ett mycket bra svar och lämnar ämnet till dom det berör…

  • surfsmurf

    Medlem
    21 september, 2002 vid 10:23

    Trisst läge. Vill bara påpeka att jag absolut inte ämnade uppvigla ngt slags korståg mot Wippi, Björn S el. ngn annan. Tycker såklart inte man ska stämma folk till höger och vänster utan är för att man samtalar på ett öppet och juste sätt in i det sista (funkar ju dessutom oftast). Ville bara upplysa om de lagar som finns så att folk som känner sig totalt överkörda vet hur de kan gå vidare. Är man dock onödigt otrevlig får man självklart vänta sig samma beh. tbx.

    //Surfchick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2002 vid 17:29

    Tjenare Björn! jag har varit i kontakt med dig och Christian
    och jag har inte varit otrevlig men vad har det hjälpt, Christian hävdar att de laminerings skador jag har på min airblast inte är tillräckligt för att reklameras, men nu har skadorna blivit större efter en tids andvändning.

    Jag känner mig orättvist behandlad äfter att ha köpt flera kites av Christian. Jag har nu tagit kontakt med Almänna reklamationsnämnden för att få hjälp

    MVH Andreas G

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2002 vid 17:43

    En sak till! i mitt fall tyckte du att det borde reklameras äfter att du såg mina bilder som jag mailade.Var ni inte överens då?
    MVH Andreas G

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2002 vid 00:42

    jag tycker synd om björn
    det är inte han som ska ha ha skit jag tror han gjort vad han kan även om han är den man kan gå vidare mot enl lag
    så tycker jag att om det är fel på drakarna så borde dom bli utbytta av wipika int

    kanske lätt att säga när man har gått stöd bakom sig
    men björn är i samma nästan i samma sits som när jag sålde vindsurfing grejor från gunsails ingen support hemsk lev tid
    jag taCKAR EN I IDAG JONAS SOM KÖPTE 2 BRÄDOR FICK DEN ENA I MARS DEN ANDRA I JULI rent ut sagt för jävligt men jag var i guns händer med små marginaler och inget att säga till om
    han var en tålig kund som stod ut hoppas han börjar kita så jag kan visa vad SERVICE ÄR
    Anders

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2002 vid 04:48

    Tjenare, jag kommer att höra av mig till dig Andreas G om en vecka för då kommer jag hem. Kunde vara kul att höra hur det går för dig,

    /Nelson

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika Airblast 2001

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.