Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Wojtek 9,8 och 9,0 m2

Taggad: 

• Wojtek 9,8 och 9,0 m2

Publicerad av anonym-anvandare på 14 juni, 2005 vid 09:28

Hej!

Jag tycker det är intressant att Wojtek regade och körde 9,0 samt 9,8, när Albeau regade 10,7 som minsta under EM.

Woj tek kör ju som alla vet, ett extremt bakflyttat fotstropps- och mastfotstrim för minimal våtyta och fart.

Jag vet att du Jimmy, testade “små” fenor halvvind i samband med Gotland runt. Du sa att du fick klart bättre fart halvvind, men usla kryssegenskaper.
    Har du (eller någon annan) testat 70-fena med “små” segel och bakflyttat trim? -Krävs mer eller mindre fenyta/lyft jämfört med normalt trim? -Var ser du/ni fördelar och nackdelar.

Det verkar som om wojtek går mycket bra på slören, vilket motsäger tidigare erfarenheter, som säger: kör stort, bukigt (“spinnaker”) på länsen.

Trots detta trim, verkar Wojtek gå skapligt även i lättvind.
    Jag ser fram emot kommentarer, brainstorming.

Mvh Ulf.

anonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

Medlem
    14 juni, 2005 vid 09:42

Ja det är ju rätt kul att han går emot strömmen och kör som han gör med mindre segel utan att vara någon lättviktare. Han har väl också väldigt upprätt fena och det funkar tydligen bra på dom mindre seglen. Andra som försökt köra liknande set-up klagar väl på att det är väldigt jobbigt för benen och det är nog inte vem som helst som fixar ett sådant trim under någon längre tid…

• swe-1

Medlem
    21 juni, 2005 vid 14:09

Håller med dig Ulf, det är mycket intressant att Wojtek seglar med så pass ”små” segel.
    Anledningen till detta är nog en kombination av många saker, men en mycket viktig ingrediens i en sådan setup är en fena som gör litet motstånd men fortfarande med mycket power, därav de extremt raka fenorna. Med en kraftfull fena så behövs inte lika mycket mastfotstryck, som normalt bara ett stort segel kan ge.

Att ha mastfoten långt bak är (tycker jag) en förutsättning för att man skall få tillräckligt tryck på fenan med små segel. Har själv min 9.8 allra längst bak för att få tillräckligt lyft i fenan, dock är detta ett ganska känsligt trim, det är lätt att brädan går för högt, på gränsen till tailwalk, speciellt när det är mycket vind och stora vågor. Wojtek har fantastisk teknik och uppenbarligen inga problem med att hålla perfekt trim på brädan och då fungerar denna setup bra.
    Sen gick EM på Rhodos där vinden är jämn, det är värre i Sverige där det ofta är mycket byigare, då är man oftast helt rökt om man har ett för litet segel, bättre att vara överriggad i byarna då.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2005 vid 16:42

Tack för svaren!
    Du verifierar exakt mina egna tankar Jimmy!
    Stort tack, -ett verifikat är lika bra som motsatsen.
    Mvh Ulf.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:15

Svar till:

men en mycket viktig ingrediens i en sådan setup är en fena som gör litet motstånd men fortfarande med mycket power

[/ QUOTE ]

Hur ser en sån fena ut? En kraftfull fena är väl tjockare och därmed mer motstånd. Eller?? R14,R16,R17 ger väl mindre motstånd än R13 som han kör.

Eller är jag ute och cyklar nu igen??

• swe-1

Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:21

Det är nog inte riktigt så enkelt…

En tunnare profil gör generellt sett mindre motstånd om anfallsvinkeln är noll, dvs vid platt läns. Men det är inte alls säkert att den gör mindre motstånd vid högre anfallsvinklar. Detta är mycket komplex hydrodynamik som knappt fentillverkarna verkar förstå sig på, och det är många parametrar som spelar in, typ av profil, profilens tjocklek (mäts i procent av kordan), radien på framkanten, kordans längd och fenans djup(Aspect Ratio = förhållandet mellan längd och bredd) är några av alla parametrar som man måste ha med i beräkningen av en fenas egenskaper.

Det man med säkerhet kan säga är att R13 är en mycket snabb fena och har man mindre rake så blir den kraftfullare.

Allting handlar om en kompromiss för att så fort som möjligt ta sig runt en kryss/läns bana, och uppenbarligen så har Wojtek hittat ganska rätt med sina extremt raka R13 fenor…

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juli, 2005 vid 18:31

Jag vet av egen erfarenhet, att Ialyssos Rhodos i Juli oftast har vind över 10 m/s från åtta på morgonen till åtta på kvällen, -dessutom mycket jämn.
    Även om Wojtek valt vindsäkra platser att registrera småsegel på (det har han gjort även tidigare denna säsong)
    så tycker jag det är bra för formulaseglingen att han, trots att han väger rätt mycket, drar utvecklingen mot effektiva prylar (-minimalt motstånd med tillräcklig power)
    så framtida seglare ska kunna köra framförallt lite mindre riggstorlekar.

Mvh Ulf.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Wojtek 9,8 och 9,0 m2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.